تعداد کشتی‌های کانتینربر در بنادر جهان از دوره کرونا هم کم‌تر شدند

تعداد کشتی‌های کانتینربر در بنادر جهان از دوره کرونا هم کم‌تر شدند

گروه اقتصاد بین‌الملل فارس: «تشدید تنش در دریای سرخ به زنجیره تامین بیش از زمان همه‌گیری کرونا آسیب می‌زند»، این را شرکت مشاوره دریانوردی، «سی- اینتلجنس» هشدار داده است.

«سی- اینتلجنس»، تاخیرهای فعلی کشتی‌ها با چندین سال گذشته را مقایسه کرده و بر اساس آمارهایی که روز پنج‌شنبه منتشر شد به این نتیجه رسیده که طولانی شدن مسیر تزانزیتی از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا برای دور زدن دریای سرخ، تاثیر قابل‌توجهی بر تعداد کشتی‌های موجود برای حمل کانتینر در بنادر نسبت به دوران همه‌گیر کرونا گذاشته است.

این کاهش ظرفیت کشتی‌ها، دومین کاهش بزرگ در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. تنها نمونه مشابهی که تاثیر زیادی مثل این مورد داشت، به گِل نشستن کشتی «اِوِر گیون» در کانال سوئز در مارس ۲۰۲۱ باز می‌گردد که ۶ روز به طول انجامید. این اتفاق باعث شد که صدها کشتی در این کانال گیر کنند و روزانه بیش از 9 میلیارد دلار از مبادلات تجاری جهان متوقف شود.


به گِل نشستن کشتی اِوِر گیون در کانال سوئز

از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، یمن در دفاع از مردم یمن اعلام کرد که هیچ کشتی اسرائیلی برای عبور از دریای سرخ امنیت ندارد، اما سایر کشتی‌ها از امنیت کامل برخوردار هستند. این بهانه‌ای شد برای فشار آمریکا به شرکت‌ها برای تغییر مسیر خود به سوی آفریقا تا دریای سرخ را نظامی و به یمن حمله کند. پس از حمله آمریکا هم دیگر شرکت‌ها تمایلی برای عبور از این دریا ندارند.

حدود 15 درصد کشتی‌های تجاری جهان به صورت معمول از دریای سرخ عبور می‌کردند که حالا مجبورند برای رسیدن اروپا مسیر خود را دورتر کنند.


خط زرد: مسیر کوتاه/ خط نارنجی: مسیر طولانی جنوب آفریقا

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، برآوردهای «سی- اینتلجنس» و سایر سازمان‌های دریانوردی نشان می‌دهد، تقریبا 10 درصد ناوگان دریایی جهان خدمات ارائه نمی‌دهند. اگر کشتی‌های بیشتری به کار گرفته می‌شدند، این ناترازی در موجود بودن کشتی‌ها و افزایش قطعیت در برنامه کشتی‌ها را میشد جبران کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس