چهار کشور، یک سرود ملی؛ جام ملت های آفریقا از نگاهی متفاوت

رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا که این روزها در ساحل عاج در حال برگزاری است، جدای از جنبه ورزشی، ابعاد فرهنگی جالبی نیز دارد.

اختصاصی طرفداری | این مسابقات امشب با بازی تیم‌های زامبیا – تانزانیا و آفریقای جنوبی – نامیبیا پیگیری می‌شود؛ چهار کشوری که نقطه اشتراک جالبی با یکدیگر دارند: سرود ملی یکسان. چیزی که مشابه‌ آن را در اروپا، میان دو کشور استونی و فنلاند سراغ داریم.

نسخه اصلی این سرود با عنوان «Nkosi Sikelel iAfrica» به معنی «خداوند آفریقا را حفظ کند»، در سال ۱۸۷۹ توسط انوک سونتونگا (تصویر بالا) آهنگساز و ترانه‌سرای اهل مستعمره کیپ نوشته شد. این آهنگ در دهه دوم قرن بیستم به مجموعه آثار جنبش‌های اعتراضی راه پیدا کرد و بر محبوبیت آن افزوده شد. این گونه بود که تانزانیا در ۱۹۶۱، زامبیا در ۱۹۶۴، نامیبیا در ۱۹۹۰ و آفریقای جنوبی در ۱۹۹۴، سرود ملی خود را از این اثر الهام گرفتند. البته باید اشاره کرد که در نامیبیا این سرود حالا صرفا توسط حزب حاکم استفاده می‌شود و در اصل سرود ملی آن‌ها، چیز دیگری است.

در مجموع کشورهای یاد شده، سرود ملی تقریبا یکسانی دارند که تفاوت‌های خیلی جزئی با یکدیگر دارد. در مورد تانزانیا، شعر «خداوند آفریقا را حفظ کند» به زبان سواحیلی برگردانده شده است. مردمان زامبیا اما این شعر را به زبان انگلیسی می‌خوانند.

ناگفته نماند که زیمبابوه نیز تا سال ۱۹۹۳ از همین سرود استفاده می‌کرد اما دیگر آن را به کار نمی‌برد. نقشه قاره آفریقا

منبع: پارس فوتبال