کامیون های جفت محور باری X5000L و کمپرسی X5000D آرین دیزل چه مشخصاتی دارند؟

آرین دیزل شک موتور

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

کامیون جفت محور باری شک موتو X5000L

در نمای جلویی شک موتو X5000L شباهت های زیادی با کشنده شک موتو ایکس ۵۰۰۰ می بینیم، چراغ های جلویی تم مشکی رنگی دارند، و در آن ها دی لایت نیز تعبیه شده اند، با توجه به ارتفاع بلند سقف، ارتفاع کلی نیز از سایر رقباء بیشتر است، بخش عمده ای از نمای جلویی را فلاپ های مشکی و مشکی مشبک تشکیل داده اند، و در مرکز نمای جلویی نیز لوگو و نوشته شک موتو به چشم می خورد.

کامیون شک موتو باری X5000L

در نمای جانبی نیز آینه های جانبی طراحی و ابعاد مناسبی دارند، و برروی درب ها نیز و فلاپ ها یک طراحی ساده اما با جزئیات را می بینیم، در نمای داخلی اما یک طراحی ارگونومیک و راننده محور را می بینیم، فرمان خودرو دی کات است، و بر روی آن کلید های سیستم کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی قرار دارند.

کامیون شک موتو باری X5000L

پشت آمپر ایکس5000 ال تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال است، در مرکز داشبورد نیز یک مانیتور و چند کلید تعبیه شده است همچنین علاوه بر فضای سازی های متعدد برای نگه داری اشیاء برروی داشبورد و رودری ها از متریال طرح چوب و کروم نیز استفاده شده، در قسمت عقب نیز دو تخت خواب پیش بینی شده است.

کامیون شک موتو باری X5000L

مشخصات فنی:

شک موتو X5000L مجهز به یک موتور کامینز شش سیلندر 10.8 لیتری توربو شارژر است، که توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار و 2080 نیوتن متر گشتاور را دارد، گیربکس این کامیون یک گیربکس ۱۶ سرعته جلو و 2 سرعته عقب AMT ساخت کمپانی FAST دارد. همچنین ظرفیت باک نیز ۶۰۰ لیتر است، که جزء قدرتمند ترین کامیون ها در کلاس خود به شمار می رود.. همچنین در سری های اول عرضه هر دوی این دو کامیون به صورت جفت محور به بازار عرضه خواهند شد، که به گفته مدیران آرین دیزل نمونه تک محور آن ها در آینده عرضه خواهد شد.

حداکثر سرعت این کامیون ۹۰ کیلومتر در ساعت است، که البته این عدد محدود شده و حداکثر توان شیب روی نیز ۳۰ درجه است، همچنین علاوه بر موارد یادشده وزن ناخالص این کشنده ۲۶ تن خواهد بود.

امکانات ایمنی و رفاهی:

شک موتو X5000L در زمینه امکانات رفاهی نمره قبولی را خواهد گرفت. بعضی از مهم ترین امکانات ایمنی و رفاهی شک موتو ایکس ۵۰۰۰ ال عبارت اند از: سیستم کنترل پایداری، سیستم مدیریت خودرو، سیستم LDWS، سیستم AEBS، سیستم فرمان برقی، ترمز موتوری، ریتاردر ۵ مرحله ای، دوربین ۳۶۰ درجه جهت تشخیص نقاط کور، سیستم پایش فشار باد تایر ها، مخزن های هوا آلومینیومی، سانروف، بخاری درجا، دی لایت، سنسور نور، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده، کروز کنترل، تعلیق بادی کابین، تعلیق بادی صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی با گرمکن و… .

کامیون شک موتو باری X5000L

کامیون جفت محور کمپرسی شک‌ موتو X5000D

اما کمپرسی شک موتو X5000D که در آستانه عرضه به بازار است، همانند برادرش حرف هایی در زمینه طراحی برای گفتن دارد، در نمای جلوی چراغ ها طراحی مناسبی دارند، و در قسمت پایینی نمای جلوی خودرو تعبیه شده اند، همچنین جهت محافظت از آن ها یک حفاظ نیز برروی چراغ های جلوی خودرو قرار گرفته است.

در نمای جلوی خودرو اکثر قطعات به رنگ مشکی هستند، با توجه به کاربری های این کمپرسی طراحی متفاوت از نمونه های قبلی است، و از فلاپ های مشبک در قسمت های مختلفی استفاده شده است همچنین نوشته و لوگوی شک موتور بیش از هر چیز دیگری در این قسمت خود نمایی می کنند. شک موتو ایکس ۵۰۰۰ دی در نمونه سقف کوتاه برای عرضه به بازار تدارک دیده شده است.

کامیون شک موتو کمپرسی X5000D

در نمای جانبی آیینه ها طراحی و ابعاد مناسبی دارند، و در این قسمت نیز در حد معقولی به جزئیات طراحی پرداخته شده است.

کامیون شک موتو کمپرسی X5000D

درون کابین شک موتو ایکس ۵۰۰۰ دی کلیات با شک موتو ایکس ۵۰۰۰ ال یکسان است، اما تفاوت هایی در قسمت به چشم می خورد داشبورد یک طراحی راننده محور دارد، و در آن از متریال طرح چوب و کردم نیز استفاده نیز استفاده شده است.

جلو آمپر خودرو تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال است، و فرمان خودرو نیز به صورت دی کات است، و برروی آن کلید های کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل قرار دارد، مانیتور مالتی مدیا خودرو و چند کلید های کنترلی در قسمت میانی داشبورد قرار دارد، در داشبورد و رودری های خودرو محفظه هایی برای نگهداری اشیاء پیش بینی شده است، صندلی ها نیز طراحی مناسبی دارند و قابلیت تنظیمات مختلفی نیز دارند.

کامیون شک موتو کمپرسی X5000D

مشخصات فنی:

شک موتو ایکس 5000 دی مجهز به یک موتور 10.8 لیتری شش سیلندر خطی توربو شارژر است که توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار و ۲۰۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد، گیربکس این کمپرسی یک گیربکس ۱۲ سرعته دستی ساخت FAST است ظرفیت مخزن سوخت نیز ۴۰۰ لیتر است.

در این نمونه نیز حداکثر شیب روی نیز ۳۰ درجه و نهایت سرعت نیز برروی ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است، همچنین وزن ناخالص نیز ۲۶ تن اعلام شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی:

کمپرسی شک موتو ایکس ۵۰۰۰ دی در زمینه امکانات ایمنی و رفاهی در برابر رقبایش حرف های زیادی برای گفتن دارد به طوری که نمونه عرضه شده توسط آرین دیزل به امکاناتی مثل؛فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم LDWS، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت دید نقاط کور، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سیستم مدیریت خودرو، ترمز موتور، ریتاردر ۵ حالته، کروز کنترل، تعلیق باری صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده، هشدار کمربند ایمنی راننده، گرمکن آیینه جانبی، دی لایت، سانسور نور، مالتی مدیا، پرده، و…. مجهز است.

جمع بندی:

با توجه به قوای محرکه، طراحی و امکانات این دو کامیون می توان پیش بینی کرد که یکی از گزینه های جدی خریداران این دو تایپ کامیون، شک موتو باشد، البته آرین دیزل قصد دارد نمونه های تک محور و ۶ کاربری را نیز به زودی به بازار عرضه کند.

نوشته: محسن صوفی

عکس: مهدی درفشی

منبع: جوان خودرو

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.