به گزارش « اخبار خودرو » ، فرشید سلگی در سرمقاله روز ( یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « افزایش قیمت خودرو و صحبت های وزیر صمت که از مردم خواسته بودند مردم صبوری و حوصله کنند » پرداخت.
عضو هیات تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
در روزها و هفته های اخیر، قیمت خودرو در بازار بهشدت افزایش پیدا کرد. خودروهای داخلی به کانال یکمیلیارد تومان وارد شدند و برخی دیگر از خودروهای تولید داخلی نیز به سمت یکمیلیاردی شدن خیز برداشته اند. قیمت دلار روند افزایشی داشته است و به نظر نمیرسد این روند قطع شده یا کاهشی شود.
حداقل پیشبینی نمیشود که دلار دوباره به زیر ۵۰هزارتومان بازگردد. قیمت خودرو نیز در بازار آزاد مترصد تغییر قیمت دلار است و خیلی سریع به آن واکنش نشان میدهد. این روند باعث شد تا دوباره انتقاد از سیاستگزاران در صنعت خودرو بهویژه وزیر و معاونان وزیر صمت افزایش پیدا کند.
این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی در رکود کامل به سر برده بود. این رکود تحت تاثیر سیاستهای وزارت صمت انجام شد. نوبتدهی همگانی و پیشفروش خودرو تا اواسط سال آینده از طریق سامانه یکپارچه باعث شد تا بازار در شرایط رکودی قرار بگیرد.
وعده و وعید برای واردات خودروهای نو و دست دوم هم بر این رکود دامن زد. حالا با نزدیکشدن به پایان سال مشکلات پیشفروش خودروها، خود را نشان داده است و بسیاری از مشتریان از وضعیت پیش رو ابراز نارضایتی میکنند. ضمن اینکه خبری هم از واردات خودرو نو و کارکرده نیست و براساس گزارش پلیس طی ۱۰ ماه امسال تنها کمی بیشاز یکهزار دستگاه خودرو پلاک و عرضه شده است.
همچنین آمار تولید ایرانخودرو نشان میدهد که تیراژ ۱۰ماه این شرکت با ۳۰هزار دستگاه کاهش نسبتبه مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. این در حالی است که وزارت صمت ابتدای سال برنامه پروپیمانی برای خودروسازان تدارک دیده بود. حالا اما نهتنها خودروسازان به برنامه وزارت صمت دست پیدا نکردهاند، بلکه شاید به رقم تولید سال گذشته هم دست پیدا نکنند.
در این شرایط، وزیر صمت گفته است: «بدون تردید میگویم که وضعیت بازار خودرو خوب خواهد شد. مردم صبوری و حوصله کنند. روندها رو به بهبود است.»
مشخص نیست منظور وزیر از خوب شدن وضعیت بازار و روند رو به بهبود چیست؟
تعهدات سنگین خودروسازان باقی مانده و با وجود تلاش خودروسازان برای ایفای تعهدات، به دلایل مختلف تولید افت کرده و بحث استانداردسازی برخی خودروها سبب شده است تا آنها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.
تولید روند کاهشی پیدا کرده و نقدینگی خودروسازان به حداقل خود رسیده است. کمتر از ۲ماه به پایان سال باقی مانده است. طبق تولید هرساله، در ماههای پایانی سال، خودروسازان همواره تولید را افزایش میدهند، اما امسال خبری از افزایش تولید نیست و به هشدارهای فعالان صنایع خودرو و قطعهسازی درخصوص کاهش تولید خودرو، توجهی نشده است.
پس مردم برای چه باید صبور باشند؟ آیا قرار است خودرویی که ۲۰۰میلیون تومان در بازار افزایش قیمت داشته است، طی هفتههای آینده و با صبوری مردم ۳۰۰میلیون کاهش قیمت یابد؟ آیا با بازدید وزیر از ایرانخودرو قرار است طی کمتر از ۲ماه پیش رو شاهد جهش تولید و متعاقب آن کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم؟ آیا بهتر نیست وزارت صمت ذوقزدگی برای واردات خودروهای برقی را کنار بگذارد و تا دیر نشده است گوش شنوای تولید در این کشور باشد؟
منبع: دنیای خودرو