طلسم عجیب سامورایی در جام ملت‌ها/ ایران نه برده، نه گل زده!

طرفداری | تیم ملی فوتبال ایران باید طلسمی به درازای بیش از سه دهه را مقابل «سامورایی‌ها» بشکند.

ایران مقابل ژاپن؛ دیداری که بسیاری از فوتبال‌دوستان علاقه داشتند در جام ملت‌های آسیا 2023 تماشا کنند، بالاخره فرا رسید. این بازی می‌توانست در فینال بزرگترین رویداد فوتبالی قاره کهن برگزار شود، اما حالا دو قدرت فوتبال آسیا باید در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف همدیگر بروند.

شاگردان هاجیمه موری‌یاسو قبل از آغاز مسابقات، چهره ترسناکی از خود به نمایش گذاشتند و در 11 بازی متوالی پیروز شدند؛ حتی آلمان هم نتوانست «سامورایی‌ها» را متوقف کند، ولی این تیم در بازی دوم مرحله گروهی شکستی غیرمنتظره برابر عراق تجربه کرد. این نتیجه سبب شد دیگر تیم‌های مدعی به تکاپو بیفتند و قید صدرنشینی را بزنند تا مبادا در مرحله حذفی به ژاپن برخورد کنند.

«سامورایی‌ها» به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شده و در این مرحله به راحتی بحرین را شکست دادند. از سوی دیگر ایران هم بعد از پیروزی در هر سه بازی مرحله گروهی، پا به مرحله حذفی گذاشت و به دشواری سوریه را از پیش رو برداشت. حالا «یوزها» و «سامورایی‌ها» باید برای پنجمین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا رودرروی یکدیگر قرار بگیرند.

جالب اینجاست که اولین حضور ژاپن در جام ملت‌های آسیا به سال 1988 و نهمین دوره این مسابقات برمی‌گردد. «سامورایی‌ها» در هشت دوره ابتدایی غایب بودند، ولی در 9 دوره اخیر چهار بار عنوان قهرمانی را کسب کرده و به پرافتخارترین تیم جام تبدیل شده‌اند. ایران 10 سال زودتر حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد، ولی عناوین «یوزها» به سه قهرمانی پیاپی در سال‌های 1968، 1972 و 1976 خلاصه می‌شود.

ایران و ژاپن تاکنون چهار بار برابر همدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که سهم «سامورایی‌ها» دو برد بوده و دو بازی دیگر مساوی شده است. ایران نه تنها تاکنون ژاپن را در جام ملت‌ها شکست نداده، بلکه در باز کردن دروازه این تیم هم ناکام بوده است. اولین بار دو قدرت آسیا در سال 1988 به مصاف هم رفتند. این بازی در مرحله گروهی برگزار شد و با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت. ژاپن در اولین حضورش بدون پیروزی و ثبت یک تساوی و سه شکست، قعرنشین گروه A شد و قطر را ترک کرد. ایران تحت هدایت پرویز دهداری هم در گروه خود دوم شد، در ادامه به عربستان در نیمه‌نهایی باخت و سوم شد.

سال 1992 بار دیگر این دو تیم در مرحله گروهی مقابل همدیگر صف‌آرایی کردند. ایران با مربیگری علی پروین به ژاپن با نتیجه یک بر صفر باخت. «سامورایی‌ها» اولین قهرمانی خود را در خانه جشن گرفتند و شاگردان پروین پایین‌تر از امارات در گروه A سوم شدند و از صعود به مرحله حذفی بازماندند.

سال 2004 باز هم تقابل در مرحله گروهی. این بار ایران با برانکو ایوانکوویچ مقابل ژاپن به تساوی بدون گل رسید. ژاپن در پایان سومین قهرمانی خود در جام ملت‌ها را جشن گرفت و ایران در مرحله نیمه‌نهایی به چین باخت؛ همان دیدار معروف و پنالتی چیپ یحیی گل محمدی!

دوره قبل هم ایران با کارلوس کی‌روش به مصاف ژاپن رفت. این بار بازی در مرحله نیمه‌نهایی برگزار شد. آتش‌بازی «سامورایی‌ها» از دقیقه 56 با اشتباه فاحش ملی‌پوشان ایران به‌ویژه محمدحسین کنعانی‌زادگان آغاز شد و در نهایت پیروزی سه بر صفر رقم خوردد.

حالا ایران برای پنجمین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن قرار می‌گیرد. امیر قلعه‌نویی و شاگردانش باید طلسمی 36 ساله را بشکنند؛ هم باز کردن دروازه «سامورایی‌ها» و هم پیروزی مقابل پرافتخارترین تیم جام.

منبع: پارس فوتبال

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.