گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس: «تمرکز نیروهای مسلح یمن بر حمله به کشتیها در خلیج عدن نشان میدهد که صنعاء قادر است نبرد را به خارج از صحنه عملیاتهای خود منتقل کرده و قواعد درگیری را در خارج از حیطه منطقه تحت حاکمیت خود نیز وضع کند.» این را یک وبگاه قطری به نقل از پژوهشگر اقتصادی عرب، رشید الحداد آورده است.
نیروهای مسلح یمن در هفتههای اخیر حملات خود را در دریای سرخ شدت بخشیده اند و این حملات حالا عمدتا کشتیهای باری تجاری آمریکا در خلیج عدن را هدف گرفته است که موجب تشدید بحران کشتیرانی جهانی شده است.
در این شرایط، منابع دریانوردی بین المللی تاکید کردند که گسترش دامنه جنگ کشتیها و تاثیر آن بر تردد نفتکشهای عبوری از خلیج عدن موجب افزایش هزینههای حمل و نقل و بیمه و دشواریهای امنیتی شده است.
نیروهای مسلح یمن از پانزدهم ژانویه تاکنون بیش از پنج عملیات شلیک موشک را علیه کشتیهای باری در خلیج عدن انجام دادند که از جمله این کشتیها اوسین گاز، زاگروا، کیم رنجر و گینکو پیکاردی هستند.
خلیج عدن خلیجی در جنوب یمن است که از سمت جنوب با کشور سومالی و از سوی غرب با کشور کوچک «جیبوتی» همسایه و از سمت غرب به بابالمندب و دریای سرخ و از سمت شرق با اقیانوس هند مرتبط است و جزئی از این اقیانوس به شمار میآید. به این ترتیب بندر و خلیج عدن در مسیر خطوط تجاری و دریانوردی جهان است، در حالی که شهر عدن در حال حاضر تحت کنترل دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی قرار دارد.
در باب اهمیت خلیج عدن یک کارشناس ناوبری یاسر المروعی در گفتوگو با العربی الجدید میگوید خلیج عدن گذرگاه یمن به اقیانوس هند محسوب میشود و دریای سرخ را از طریق باب المندب به دریای عرب متصل میکند علاوه بر این که خلیج عدن یک کریدور اصلی برای کشتیهای تجاری بارگیری شده به ویژه با سوخت است، از همین رو دارای موقعیتی استراتژیک است.
وی افزود: با توجه به اینکه انگلیسیها قبلاً جنوب یمن را مستعمره خود کرده بودند، از اهمیت استفاده از این کریدورکه خلیج عدن را به اقیانوس هند متصل میکند، اطلاعات گستردهای دارند و باید گفت خلیج عدن آبراهه ای است که به شکل گسترده مورد استفاده کشتیهای آمریکایی و انگلیسی قرار میگیرد؛ زیرا در جوار خط کشتیرانی بینالمللی قرار دارد که شرق را به غرب متصل میکند.
رشید الحداد با بیان اینکه گسترش عملیاتها با توجه به تشدید درگیریها در دریای سرخ صورت میگیرد، گفت: نیروهای صنعاء با قدرت تمام توانستهاند مانع عبور کشتیها به سمت بنادر اشغالی اسرائیل شوند.
قدرت صنعاء در انتقال نبرد به اقیانوس هند
الحداد تاکید کرد: تحمیل یک معادله نظامی در خلیج عدن تأیید میکند که صنعاء دارای قابلیتهای نظامی است که می تواند نبرد را به اقیانوس هند منتقل کند، به خصوص که اکثر عملیاتهای نظامی که کشتیهای تجاری و نظامی در خلیج عدن را هدف قرار میدادند متوجه کشتیهای آمریکایی است و این تحول و جهش جدیدی در روند عملیاتهای ضد آمریکایی-اسرائیلی نیروهای مسلح یمن محسوب میشود.
این پژوهشگر توضیح داد: حالا دیگر تمرکز حملات نیروهای مسلح یمن بر کشتیها در خلیج عدن ادعاهای آمریکاییها مبنی بر تشدید خطرات برای ناوبری بینالمللی در دریای سرخ را از بین میبرد.
بر اساس گزارشهای مطبوعاتی، حملات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ علیه کشتیهای مرتبط با رژیم اشغالگر اسرائیل، بیشترین حجم تغییر مسیر کشتیها را در مسیرهای تجاری بینالمللی در چند دهه اخیر ایجاد کرده که منجر به تحمیل هزینههای بالا و سفرهای طولانی برای شرکتهای کشتیرانی و تاثیر بر زنجیره تامین جهانی شده است.
در شرایطی که تردد بیش از ۵۰۰ کشتی کانتینری از طریق دریای سرخ و عبور از کانال سوئز یا استفاده از کریدورهای جایگزین و گران قیمت دشوار شده است تجاوزهای نظامی مکرر ایالات متحده و متحدانش علیه یمن و گشت زنی در آبهای این منطقه در توقف حملات یمنیها موفقیت آمیز نبوده است.
یمن جنگ با آمریکا و اسرائیل را به بنادر مهم خود هم کشانده است
از سوی دیگر به گفته اقتصاددانان و متخصصان دریانوردی، یمن به دلیل دارا بودن بیش از ۲ هزار کیلومتر ساحل با دریای سرخ و خلیج عدن، حمل و نقل دریایی برای اقتصاد آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
یمن هفت بندر عدن المکلا، نشطون، الحدیده، المخا، راس عیسی و الصلیف دارد که سه بندر (عدن، المکلا و الحدیده) اصلی و مهم شمرده میشوند. این کشور همچنین به تنگه باب المندب مشرف است که آبراهه اصلی برای کشتیهای بزرگ نفتی است.
عصام مقبل، یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت نفت از هفته گذشته تاکنون و احتمال بالا رفتن بیشتر آن با تشدید تنشها در مقطع پیش رو گفت حالا دیگر دامنه جنگ کشتیها به خلیج عدن رسیده که یک آبراهه مهم دیگر در یمن است که به باب المندب متصل میشود و دریای سرخ را به اقیانوس هند و دریای عرب متصل میکند و از همین رو ایستگاه مهمی در مسیر کشتیرانی بین المللی محسوب میشود.
بنادر یمن تا پایان سال ۲۰۱۴ به شکل قابل قبولی پذیرای کالاها و کشتیها و ارائه خدمات کشتیرانی و تخلیه و بارگیری کالاها بودند، اما تجاوز نظامی ائتلاف سعودی-آمریکایی موجب تخریب بخش گستردهای از زیرساختها و تجهیزات این بنادر شده است و محدودیتهای یبن المللی برای ورود و خروج کالاها ظرفیت عملیاتی این بنادر را محدود کرده است.
بسته شدن کلی یا جزیی بخشی از بنادر یمنی مشرف به خلیج عدن افزون بر محاصره دریایی ائتلاف سعودی علیه این بنادر از ابتدای تجاوز نظامی آن علیه یمن و مجبور بودن کشتیها برای کسب مجوز ورود و خروج در این بنادر از هیات بین المللی ذیربط، حمل و نقل دریایی در یمن را چه از نظر تعداد کشتیها و چه کالاهایی که به بنادر یمن میرسند با کاهش قابل توجهی مواجه کرده است .
المروعی به عنوان کارشناس ناوبری دریایی میگوید که اقدام نیروهای مسلح یمن در حمله به کشتیها در دریای عرب و خلیج عدن نه تنها برای آمریکا و رژیم صهیونیستی تبعات دارد بلکه حمل و نقل دریایی در بنادر یمن را نیز تحت تاثیر قرار داده است، با وجود اینکه به دلیل تخریب بخش اعظم زیرساختهای این بنادر در حملات ائتلاف سعودی فعالیت آنها تا حد زیادی مختل شده است و خطوط حمل و نقل دریایی به یمن و از این کشور از ۱۶ خط قبل از سال ۲۰۱۵ به پنج یا شش خط کاهش یافته است.
در خصوص بنادر یمنی در سواحل دریای سرخ شامل الحدیده، الصلیف و المخا، در نتیجه تجاوز نظامی ائتلاف سعودی مستمر از سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از زیرساختهای آن نابود شد و از همین رو برای مثال بندر الحدیده که بزرگ ترین بندر این کشور محسوب میشود که تنها با کم تر از ۴۰ درصد قدرت عملیاتی خود قبل از سال ۲۰۱۵ فعالیت میکند.
بر اساس گزارشها خسارات یمن از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به این کشور بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی آن بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ برآورد شده است.
پایان پیام/
منبع: فارس