به گزارش پايگاه خبرى جوان خودرو؛
لامارى ايما هيبريدى، خودرویی که علاوه بر تمایز نسبی در نمای ظاهری نسبت به لاماری ایما و ایما ایکس، چیدمان قوای فنی متفاوتی نیز دارد. خودرويى با با ٢ قلب! لاماری ایما HEV از یک پیشرانه بنزینی و یک الکتروموتور بهره میبرد. پیشرانه بنزینی لاماری ایما هیبریدی از نوع چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو است و قدرتی بالغ بر 168 اسب بخار و 280 نیوتن متر تولید میکند.
الکتروموتور به کار رفته در این کراس اوور با کد فنی DHT-300 شناخته میشود، دارای سیم پیچی تخت و سیستم خنک کاری روغنی است و 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.گیربکس به کار رفته در لاماری ایما HEV از نوع E-CVT است. ترکیب موتورها و گیربکس، سبب میشود تا لاماری ایما HEV شتاب صفر تا 100 را ظرف مدت 7.8 ثانیه ثبت کند.
همچنین میانگین مصرف سوخت این خودرو، حدود پنج لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام شده که به نوع خود، رقم درخور توجهی است. در مورد پک باتری به کار رفته در ایما هیبریدی هم باید گفت که ظرفیت آن دو کیلووات ساعت و به جهت مصون ماندن از ضربات و ارتعاشات، در یک محافظ فلزی قرار گرفته است. همچنین قابل ذکر است که آرین پارس موتور برای باتری این خودرو، گارانتی هفت سال یا 160 هزار کیلومتر پیمایش را درنظر گرفته است.
تغییرات نمای ظاهری و کابین لاماری ایما هیبریدی نسبت به نسخههای بنزینی
در نمای جلو، طراحی سپر دستخوش تغییرات کامل شده و ظاهری تهاجمی به لاماری ایما HEV بخشیده است؛ از دیگر تغییرات نمای جلو ایما HEV، می توان به قطعه کرومی و بوم رنگ مانند کار شده در طرفین سپر اشاره کرد. در نمای جانبی نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ به همراه زه کرومی اضافه شده و طراحی رینگ ها نیز به طور کامل تغییر کرده است.
در نمای عقب هم مانند نمای جلو، شاهد تغییرات عمدهای در طراحی سپر هستیم. بدون شک اعمال چنین جزئیاتی در طراحی و نمای ظاهری لاماری ایما HEV، آن را نسبت به سایر نسخهها متمایزتر میکند.
در مورد نمای داخلی لاماری ایما HEV نیز باید گفت که همانند نمای بیرونی، به طور کلی مشابه با لاماری ایما و ایما ایکس است؛ منتها در کابین لاماری ایما HEV برخی از المانها و جزئیات تغییر کرده. به طور مثال، شاهد به کارگیری از رنگ سبر فسفری در دوخت صندلیها و برخی از اجزای کابین هستیم. همانند لاماری ایما ایکس، روی داشبورد لاماری ایما HEV نیز نورپردازی کار شده است.
تجهیزات ایمنی و رفاهی
از لحاظ بهرهوری از تجهیزات ایمنی و رفاهی، ایما HEV را میتوان مجهزترین محصول لاماری دانست. در لیست تجهیزات ایمنی و رفاهی آن، مواردی چون شش کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار نقاط کور، دوربین 360 درجه و … دیده میشود.
رانندگی در پیست آزادی
لاماری ایما HEV از سه حالت کاری EV Mode، Series Mode و Parallel Mode بهره میبرد. در حالت EV Mode فقط الکتروموتور فعال است و پیشرانه بنزینی کار نمیکند. در حالت Series Mode پیشرانه بنزینی فعال است اما نیروی آن صرفا به باتری یا الکتروموتور منتقل میشود. در حالت Parallel Mode نیز هر دو موتور فعال بوده و نیروی آنها توسط سیستم انتقال قدرت به محور جلو منتقل میشود.
پس از شروع به حرکت اولین چیزی که جلب توجه میکند، بی صدا بودن لاماری ایما HEV است. شتابگیری خودرو به سرعت انجام شده و ایما HEV عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد. در لاماری ایما HEV، در هر چهار چرخ ترمزها از نوع دیسکی هستند و در تست ما، با این که خودرو به طور مداوم در حال تست بود و ترمزها داغ بودند، اما عملکرد خوبی را از خود نشان دادند.
فرمان پذیری خودرو نیز مناسب است و سیستم کنترل پایداری به خوبی از پس جمع کردن خودرو در پیچ ها بر میآید. در مورد سیستم تعلیق لاماری ایما HEV فعلا نمیتوان نظر خاصی داد؛ چرا که تست و بررسی در یک محیط هموار و بدون پستی و بلندی شبیه به معابر عمومی انجام گرفت.
منبع: جوان خودرو