موبایل، ابزاری قدرتمند برای خلق ویدیوهای خیره کننده

چگونه با موبایل فیلمبرداری حرفه‏ای انجام دهیم؟

اگر بلاگر هستید یا تولید کننده محتوا هستید و می‌خواهید یک ویدئوی باکیفیت با موبایل بسازید، باید نکات اساسی فیلمبرداری باکیفیت و اصولی را بدانید. ضبط ویدئو با استفاده از گوشی می‎‏تواند چالش‎های زیادی داشته باشد. البته امروزه گوشی‏‎های هوشمند دوربین‎هایی با کیفیت بالا دارند و استفاده از آن‎ها بسیار آسان است. گوشی‎های هوشمند با توجه به قابلیت حمل راحت و در دسترس بودن گزینه مناسبی برای فیلمبرداری به شمار می‏روند. اما تسلط به فیلمبرداری با موبایل نیازمند رعایت نکات مختلف است. در این مطلب با این نکات آشنا می‌شوید.

آیا فیلمبرداری با موبایل نیاز به تجهیزات خاصی دارد؟

برای اینکه با استفاده از موبایل خود یک ویدئو باکیفیت بسازید، لزوما به تجهیزات ویژه نیاز ندارید. اما ابزارهایی نیز هستند که به کمک آن‏‎ها می‏‎توان کیفیت فیلمبرداری با موبایل را بهبود بخشید. برخی از این تجهیزات، رینگ لایت و نور ثابت هستند که نور مناسب را بر روی سوژه می‌تابانند.

ابزار مهم دیگر در فیلمبرداری با موبایل سهپایه است. برای ثابت نگه‏داشتن موبایل و کاهش لرزش‏هایی که امکان دارد ایجاد شوند، استفاده از سه‎پایه بهترین گزینه به شمار می‎رود. یک میکروفون مناسب هم می‏تواند فرآیند ضبط صدا را آسان کند.

رعایت نکات مهم برای تسلط به فیلمبرداری با موبایل

به طور معمول ترفندهایی که برای فیلمبرداری حرفه‏ای و همچنین عکاسی به کار گرفته می‏شوند، تفاوت زیادی با هم ندارند. برای مثال اگر در ویدئوی شما نورپردازی نامناسب بوده و فضای فیلم تاریک باشد، مطمئنا نه نظر مخاطب را جلب می‏کند و نه باعث رضایت شما خواهد شد.

علاوه بر فیلمبرداری مناسب، شما باید بعد از اتمام کار، در زمینه ویرایش ویدئو نیز با دقت کار کنید، زیرا این موضوع هم در نتیجه نهایی ویدئو شما بسیار موثر است. در ادامه به بررسی نکات مهم فیلمبرداری حرفه‎ای با موبایل می‏پردازیم.

بررسی تنظیمات گوشی

با وجود این که دوربین گوشی‏های هوشمند در مقایسه با دوربین‎های DSLR پیشرفته نیستند، اما اگر تنظیمات مواردی مثل فرمت، پیکسل و FPS را به درستی انجام دهید، می‎توانید به نتیجه مطلوبی برسید. بنابراین دوربین موبایل خود را به شکل صحیح تنظیم کنید و اگر اطلاعاتی در این خصوص ندارید، با جستجو در گوگل با تنظیمات مناسب آشنا شوید.

ضبط ویدئو در جهت مناسب

بسیاری از تولید کنندگان محتوای ویدئویی معتقد هستند که ضبط ویدئو در جهت افقی بهترین روش برای فیلمبرداری با موبایل است و می‏تواند کیفیت فیلم را افزایش دهد. اما این موضوع به سوژه و فضایی که در آن قرار دارید، بستگی دارد. برای مثال اگر قصد دارید برای پلتفرم‎های مختلفی مثل تیک تاک و اینستاگرام ویدئو ضبط کنید، باید فیلمبرداری خود را در جهت عمودی انجام دهید.

اما فیلمبرداری با گوشی برای یوتیوب و آپارات، باید به صورت افقی انجام شود. در واقع جهت فیلمبرداری خود را طبق استفاده‎ای که از آن دارید، انتخاب کنید. در ضمن اگر نیاز به استفاده از ویدئوی خود در پلتفرم‏های متفاوت با جهت‎های متفاوت دارید، باید با استفاده از ابزار Cross Clip جهت فیلمبرداری را تغییر دهید.

خرید میکروفون برای افزایش کیفیت صدا در فیلمبرداری

وقتی تمرکز شما بر روی ضبط یک فیلم عالی با استفاده از گوشی هوشمند باشد، امکان دارد که از کیفیت صدا غافل شوید. در برخی از موارد هم ممکن است به اشتباه میکروفون موبایل را مسدود کنید و کیفیت صدا را کاهش دهید.

برای اینکه فیلمبرداری با گوشی از کیفیت صدای بالایی برخوردار باشد، باید یک میکروفون یقه ای خریداری کنید. برخی از میکروفون‎ها قابلیت اتصال مستقیم به گوشی‏های هوشمند را دارند تا صدایی مشابه یک دوربین فیلمبرداری حرفه‎ای را در اختیار مخاطب قرار دهند.

زوم کم‏تر، فیلمبرداری بهتر

زمانی که نمی‎توانید به سوژه خود نزدیک شوید، ممکن است به فکر زوم کردن بیفتید. اما به خاطر داشته باشید که در فیلمبرداری با گوشی هر چه بیشتر از زوم استفاده کنید، کیفیت ویدئو را کاهش می‎دهید. بنابرین بهتر است تا جایی که می‏توانید به سوژه خود نزدیک شود.

بهبود نورپردازی

نورپردازی خوب باعث افزایش کیفیت فیلمبرداری با گوشی می‌شود. تا جایی که می‏توانید در زمان وجود نور طبیعی، فرآیند فیلمبرداری با موبایل را انجام دهید. البته اگر میزان نور مصنوعی هم کافی باشد، کیفیت ویدئوی شما ایده‎آل می‏شود. زمانی که به نور طبیعی دسترسی ندارید، می‏توانید با استفاده از نور فلات و یا رینگ لایت، نورپردازی مطلوبی را ایجاد کنید.

استفاده از سه پایه

اگر می‎خواهید با موبایل هوشمند خود یک فیلمبرداری باکیفیت و حرفه‎ای را انجام دهید، سه پایه یکی از تجهیزاتی است که می‏تواند به شما کمک کند. سه پایه تضمین می‏کند که سوژه فیلمبرداری شما دائما در کادر می‎ماند. همچنین استفاده از سه پایه می‎تواند تمامی لرزش‏های ویدئوی شما را از بین ببرد. برخی از سه‎پایه‎های دوربین قابلیت نگه‏داری موبایل را هم دارند. اما اگر دوربین فیلمبرداری و عکاسی ندارید، بهتر است از سه‏پایه‌هایی مخصوص موبایل‎های هوشمند استفاده کنید.

کادربندی دقیق

کادر شما باید با سوژه‏ای که دارید، پر شود. می‌توانید با ایجاد صحنه بصری زیباتر، سوژه خود را کمی از مرکز تصویر خارج کنید. بهتر است با چندین بار آزمون و خطا کادر مناسب را پیدا کنید و فیلمبرداری با موبایل را انجام دهید.

با مراجعه به تنظیمات موبایل می‎توانید گزینه gridlines یا همان خطوط راهنمای عمودی و افقی را فعال کنید. بیشتر گوشی‎های هوشمند از این قابلیت برخوردار هستند. بهترین و کاربردی‎ترین ابزار برای کادربندی، قانون یک سوم نام دارد. عناصر مهم فیلم خود را در طول یک شبکه سه در سه بگذارید. با این حرکت تصویر شما به 9 قسمت مساوی تقسیم می‏شود و کادربندی نهایی شما بهتر خواهد شد.

ادیت حرفه‏ای مساوی است با فیلمبرداری حرفه‏ای

نکته‏ای که در اتمام کار باید آن را به درستی رعایت کنید، ادیت ویدئو است. یک ویدئو برای اینکه توجه مخاطب و کاربران فضای مجازی را به خود جلب کند، علاوه بر فیلمبرداری حرفه‎‏ای و همچنین جذابیت سوژه به ویرایش مناسب نیاز دارد. ادیت و اعمال تغییرات ضروری ویدئو که در زمان فیلمبرداری با گوشی امکان دسترسی به آن‎ها نیست، باید به درستی انجام شود.

فلاشیران؛ مرجع خرید انواع دوربین‏های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‏ای

استفاده از موبایل هوشمند برای فیلمبرداری می‎تواند گزینه خوبی باشد. اما در برخی از مکان‎ها و شرایط ممکن است دوربین موبایل شما نتواند آنطور که انتظار دارید، عملکرد مناسبی را ارائه دهد. در این شرایط دوربین‏های حرفه‏ای عکاسی و فیلمبرداری بهترین ویدئوها را برای شما ضبط می‎کنند.

چنانچه تصمیم دارید یک دوربین فیلمبرداری حرفه‏ای خریداری کنید، ما مجموعه فلاشیران را به شما معرفی می‎کنیم. این مجموعه با سابقه درخشان در زمینه فروش دوربین‏های عکاسی و فیلمبرداری در صدد ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود است. شما می‌توانید انواع دوربین‌های برندهای برتر را با ضمانت اصالت و کیفیت بالا از این مجموعه خریداری کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته موبایل، ابزاری قدرتمند برای خلق ویدیوهای خیره کننده اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان