کشف ابرسیاهچاله‌ای که روزانه جرمی معادل یک خورشید را می‌بلعد!

به گزارش سیتنا، کریستین ولف، ستاره‌شناس دانشگاه ملی استرالیا که نویسنده اصلی این مطالعه است، می‌گوید که این گرسنه‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون مشاهده کرده‌ایم و به ‌قدری سریع رشد می‌کند که عملاً در حالت حداکثر مقدار ماده‌ای است که می‌تواند داشته باشد.

به گفته کریستین ولف، این ابرسیاهچاله در حال حاضر حدود ۱۷ میلیارد خورشید جرم دارد.

ولف افزود: این ابرسیاهچاله در مرکز یک کهکشان اختروش به نام J۰۵۲۹-۴۳۵۱ به قدری مواد را می‌بلعد که اساساً گاز و غباری معادل جرم یک خورشید را هر روزه به درون خود فرو می‌برد.

اختروش J۰۵۲۹-۴۳۵۱ اختروشی است که حدود ۱.۵ میلیارد سال پس از مه‌بانگ تشکیل شده است. این یعنی این اختروش در اوایل تاریخ کیهان تشکیل شده و نور آن بیش از ۱۲ میلیارد سال سفر کرده است تا به ما برسد.

جرم عظیم آن ۱۷ تا ۱۹ میلیارد برابر جرم خورشید است که البته بزرگترین جرمی که تا به حال دیده شده نیست، اما مطمئناً از پرجرم‌ترین‌هاست و درک و تصور آن دشوار است.

با این حال، سرعتی که این ابرسیاهچاله مواد اطراف خود را مصرف می‌کند، می‌تواند اندازه عظیم آن را روشن کند.

ولف و همکارانش محاسبه کردند که این ابرسیاهچاله با سرعتی حدود ۳۷۰ جرم خورشیدی در سال در حال رشد است. این مقدار کمی بیشتر از بلعیدن جرمی معادل یک خورشید در هر روز است.

ولف در ادامه گفت: اختروش J۰۵۲۹-۴۳۵۱ تا اینجا درخشان‌ترین و درنده‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تا به امروز دیده‌ایم.

دکتر کریستین ولف تاکید کرد: از نظر درخشندگی و نرخ رشد احتمالی J۰۵۲۹-۴۳۵۱ وحشی‌ترین اختروش شناخته شده است. ۲۰۰ تریلیون بار درخشان‌تر از خورشید است.

دکتر ولف شک دارد این رکورد هرگز شکسته شود. یک تخمین جایگزین، این رقم را ۵۰۰ تریلیون اعلام کرده است!

انتهای پیام

منبع: سیتنا