انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا زیر سایه اخبار جعلی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غربی

به گزارش سیتنا از دویچه وله، انتشار عامدانه و برنامه‌ریزی شده اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده یا پخش اخبار ساختگی برای فریب مخاطبان، تاریخچه طولانی دارد و آن چه که اصطلاحا، "دروغ‌رسانی" (دیس‌اینفورمیشن) خوانده می‌شود، اساسا پدیده‌ جدیدی نیست.

این روش‌ها حتی پیش از ظهور اینترنت نیز به طرق مختلف، وجود داشته‌اند و همواره‌ عده‌ای با انتشار شایعات نادرست یا اطلاعات غلط، افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار می‌داده‌اند، تا برای مثال، نتیجه یک انتخابات را به سود خود برگردانند.

اما با این حال، به نظر می‌رسد که نقش و اثر کمپین‌های اخبار ساختگی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده در نوامبر سال جاری میلادی، تفاوت عمده‌ای با سال‌های پیش داشته باشد.

دلیل آن هم احتمالا می‌تواند این باشد که نرم‌افزارهای کاربردی هوش مصنوعی در یک سال گذشته به شکل‌ خیره‌کننده‌ای پیشرفت کرده‌اند و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

در حالی که رسانه‌های اجتماعی به آماده‌سازی خود برای تعیین و تنظیم سیاست‌ها و خط‌‌مشی‌های انتخابات آتی مشغول‌اند، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که امسال حجم اخبار جعلی و اصطلاحا دیپ‌فیک در مبارزات انتخاباتی احتمالا بسیار بیشتر از قبل خواهد بود.

این رویه ظاهرا سازماندهی‌شده پیش از این نیز، البته در مقیاسی محدودتر، توجه نهادهای نظارتی ایالات متحده آمریکا را به خود جلب کرده بود و حتی پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به انتقادات بسیاری نیز دامن زده بود.

در روزهای گذشته خبری مبنی بر این منتشر شد که برخی از ساکنین ایالت نیوهمپشایر آمریکا، تماسی را دریافت کرده‌اند که در آن جو بایدن رییس‌‌جمهوری آمریکا، از ساکنین این ایالت می‌خواهد در انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری این ایالت حضور پیدا نکنند. بر اساس بررسی‌های اولیه، این صدای جعلی که با کمک نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ساخته شده بود به بیش از ۲۵ هزار نفر از ساکنین این ایالت رسیده است.

با این حال، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در واکنش به این کلاهبرداری تلفنی، استفاده از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های تقلید صدا در بازاریابی یا برقراری تماس‌های تلفنی از این طریق را ممنوع اعلام کرد.

وعده پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای مبارزه با اخبار جعلی

شرکت‌های بزرگ فناوری و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله متا، اکس (توییتر سابق)، تیک‌تاک، مایکروسافت، گوگل و اسنپ در خلال نشست امنیتی مونیخ وعده دادند که برای مبارزه و مقابله با اخبار ساختگی جعلی و اصطلاحا "دروغ‌رسانی" (دیس‌اینفورمیشن)، اقدامات بیشتری انجام دهند.

این پلتفرم‌ها قول داده‌اند که تا پیش از برگزاری انتخابات آینده در ایالات متحده آمریکا، اقداماتی را انجام دهند که بر اساس آن بتوان محتوای تولید‌شده با هوش مصنوعی را بهتر تشخیص داد. این شرکت‌ها همچنین وعده دادند که ترتیبی را اتخاذ کنند که شهروندان در خصوص هوش مصنوعی و توانایی آن در فناوری‌هایی نظیر دیپ‌فیک، آموزش ببینند.

کارن نورث، استاد ارتباطات و کارشناس رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه "یو‌اس‌سی آننبرگ" در لس‌آنجلس اما این وعده‌ها را عملی "نمادین" توصیف می‌کند و می‌گوید که بر حسب تجربه او، "تقریبا تعداد کافی از کارکنان برای بررسی محتوای تولید‌شده توسط هوش مصنوعی وجود ندارد."

او می‌افزاید: «حتی نرم‌افزار هوش مصنوعی نیز که محتوای [ساختگی] هوش مصنوعی را تشخیص می‌دهد، هنوز ایرادات بسیاری دارد.»

در شبکه اجتماعی X، اجازه تبلیغات سیاسی وجود دارد

بیانیه این شرکت‌ها در نشست مونیخ، توافقی حداقلی میان پلتفرم‌‌های شبکه اجتماعی محسوب می‌شود. اما استراتژی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، در عمل بسیار با هم تفاوت دارد. اکس یا توییتر سابق، بیشتر بر مبنای تنوع و تکثر دیدگاه‌ها استوار است و همچنین تبلیغات سیاسی نیز در آن مجاز است.

این شرکت سال گذشته اعلام کرد که با توجه به نزدیک شدن به برگزاری انتخابات آمریکا، قرار است تیم‌های امنیتی و انتخاباتی این شرکت برای مقابله با اطلاعات نادرست و جعلی تقویت شوند.

اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر گذشته، ایلان ماسک، رئیس شرکت اکس را به دلیل آن که مشخص شد این پلتفرم، بالاترین نرخ پخش اطلاعات جعلی را دارد مورد انتقاد قرار داده بود.

در همین راستا، لنارت وتسل، از تیم مطبوعاتی شرکت اسنپ‌چت نیز به تلویزیون آ‌.اِر‌.د آلمان گفت که به طور کلی، تبلیغات سیاسی در این پلت‌فرم ویدئویی مجاز است. او افزود که علاوه بر این، همه تبلیغات سیاسی به صورت دستی توسط تیم ما بررسی می‌شوند. پلتفرم اسنپ‌چت، مانند تیک‌تاک به‌ویژه در میان کاربران جوان محبوب است.

شرکت متا قصد دارد محتوای سیاسی را به کاربران پیشنهاد ندهد

به گزارش سیتنا، کمپانی مِتا، شرکت مادر فیس‌بوک، اینستاگرام، تردز و واتس‌اپ اما استراتژی کاملا متفاوتی دارد و تبلیغات انتخاباتی سیاسی در آن‌ها مجاز نیست.

به طور کلی، محتواهای سیاسی به زودی نقش بسیار کمتری در این پلتفرم‌ها ایفا خواهند کرد. آدام موسری، مدیر شرکت اینستاگرام با انتشار پستی اعلام کرد که این شرکت نمی‌خواهد به طور فعال محتوای سیاسی را به کاربران پیشنهاد دهد.

به گفته او، کاربرانی که به سیاست علاقه دارند می‌توانند آگاهانه تصمیم بگیرند که این کار را انجام دهند یا نه. البته محتوای حساب‌هایی که یک کاربر دنبال می‌کند از این قاعده مستثنی است. البته این شرکت، مشخصا اشاره نمی‌کند که دقیقا مقصود از محتوای "سیاسی" چیست و دامنه این مفهوم تا کجاست.

کارن نورث می‌گوید، متا قصد دارد با بیان این تصمیم، از خود در برابر انتقاد‌ها محافظت کند و در این زمینه، مسئولیتی را متوجه خود نکند.

به گفته کارشناسان، دولت‌های چین، روسیه و همچنین حکومت ایران با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی در کشورهای مختلف جهان، از کمپین‌های انتشار اطلاعات ساختگی، مخدوش یا جعلی که عمدتا "فیک‌نیوز" یا "دیس‌اینفورمیشن" نامیده می‌شوند استفاده می‌کنند و با ساماندهی ارتش‌های سایبری، تلاش می‌کنند روایت مخدوش و جعلی و پروپاگاندای خود را در شبکه‌های اجتماعی طرح کنند.

انتهای پیام

منبع: سیتنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.