به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا زادبر عصر امروز در جمع فعالان فضای مجازی در سالن اجتماعات سراج رشت با اشاره به حضور یک گیلانی در واقعه عاشورای ۶۱ قمری اظهار کرد: اسلام با برتری نژاد مخالف است و پیامبر اسلام (ص) سالها زخمت کشید تا این تعصب را از بین ببرد.
وی با بیان اینکه اگر علت وقوع حادثه کربلا را بررسی کنیم یکی از اینها به تعصب نابجا برمیگردد، گفت: پیامبر سعی کرد این مصبیت را با عقد اخوت و برادری حل کند، هرچند پس از رحلت ایشان این امر محقق نشد و عکس آن عمل شد.
استاد دانشگاه با بیان اینکه دیلم از لحاظ جغرافیا وسعت دارد، افزود: شهید اسلم دیلمی را اهل دیلم میدانند که از لحاظ جغرافیایی بخشهایی از قزوین و ری را نیز شامل میشد.
زادبر با بیان اینکه گیلانیها در تمامی بخشها، شخصیتهای هویتی برجستهای دارند، گفت: اگر در تاریخ معاصر بخواهیم بگوییم نخستین حزب کمونیست ایران کجا تأسیس شد به گیلان برمیگردد، اگر از مشروطه بخواهیم صحبت کنیم باید از گیلان صحبت کنیم و اگر بخواهیم از دروازه آشنایی ایرانیان با غرب را بشناسیم مبدأ آن گیلان بوده است.
وی با اشاره به نقش گیلانیها در تاریخ ایران بیان کرد: صفویه، جریانات صوفیگری و شخصیتهای دخیل در قاجار، همه و همه حضور گیلانیان را در خود دارد.
استاد دانشگاه با بیان اینکه درخشش دیلمیان فقط در کربلا نبوده بلکه در حمایت امیرالمؤمنین هم نقش داشتند، گفت: دیلمیهایی که نزد امیرالمؤمنین و امام حسن(ع) رفتند بسیار افراد محققی بودند، ما باید شاخصههای هویتی را برای نسل امروز معرفی کنیم.
زادبر مهمترین خطر هویتی و آخرین سنگر انقلاب اسلامی را تحریف امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: این سنگری است که اگر فتح بشود بعد از آن دیگر سنگری نیست؛ تحریف ابا عبدالله قبل از شهادت ابا عبدالله شروع شد، وقتی نتوانید پدیدهای را حذف و هضم کنید، باید آن را تحریف کنید و خطرناکترین این تحریف در داخل هیئات است.
وی با بیان اینکه جریان تحریف اباعبدالله خطرناکترین جریان است که در دو دهه اخیر شاهد آن هستیم، افزود: این جریان خطرناک به اشکال مختلف در حال رخ دادن است؛ امام حسین (ع) نباید محدود به حسینیهها باشد، اشک بر حسین (ع)، پیادهروی اربعین و عزاداری هدف نیستند بلکه وسیلهای برای احیای شعائر و تقرب هستند.
استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه برخی جذابیتهای بصری در برخی هیئات موجب تحریف در امام حسین (ع) و رسیدن به هدف حقیقی میشود، تصریح کرد: اینکه یک هیئتی جوانان بسیاری را پای روضه میکشد اما پس از گریه چیزی را به جوان آموزش ندهد بیفایده است، گریه و اشک هدف نیست، وجهه مهم امام حسین (ع) احیاگری است، امام حسین (ع) دینی را احیا کرد که در حال از بین رفتن بود و هزینه این احیا را در قتلگاه داد.
زادبر با بیان اینکه هدف از احیای دین توسط امام حسین(ع) اجرای دین در جامعه بود، گفت: وقتی اباعبدالله را تخفیف میدهی و به یک تراژدی تبدیل کنی و به داستانهای مصر و روم و یونان باستان شباهت دهی دیگر از اصل داستان دور شده و هدف از قیام حسینی را درک نخواهید کرد، محرم فستیوال نیست بلکه عنصر احیاگر سالانه جهان اسلام و تشیع است.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر اینکه امام حسین (ع) نباید کنج حسینیهها بماند، افزود: امام این عزاداریها را پشت مرز اسرائیل برد، امام به ما جرئت یا حسین (ع) گفتن در نهایت امنیت را داد، ما امروز میراثدار این امنیت و عزاداری به برکت حضور امام هستیم، امام تولید هویت کرد.
پایان پیام/ ۳۳۸۹
منبع: فارس