در «گم‌شهر» آدم‌ها اسم و سایه ندارند و سکوت‌ها رنگ دارند و جابجا می‌شوند

در «گم‌شهر» آدم‌ها اسم و سایه ندارند و سکوت‌ها رنگ دارند و جابجا می‌شوند

با حضور جمعی از اصحاب قلم کتاب رمان «گم شهر» در شهر تبریز رونمایی شد

با حضور جمعی از علاقمندان کتاب و ادبیات داستانی در شهر تبریز، از رمان «گم‌شهر» نوشته حسین‌پورستار رونمایی شد. طی این مراسم که در سالن اقبال آذر و با همت دانشگاه جامع علمی کاربردی الف برگزار شد، ابتدا کارشناسان حوزه ادبیات داستانی در خصوص این کتاب به سخنرانی پرداختند و سپس آیین رونمایی از این کتاب که تابستان سال‌جاری در انتشارات تندیس به چاپ رسیده، انجام شد.

عبدالمجید نجفی (داستان‌نویس و منتقد ادبی) در این مراسم با اشاره به هنجار گریز بودن فضای رمان و پرهیز نویسنده از واقعیت، گفت: نویسنده با توجه به زاویه نگاهش به جهان پیرامون، تلاش در خلق جهانی غیر واقعی بنام «گم‌شهر» دارد که البته در دنیای ادبیات داستانی مسبوق به سابقه است.

نجفی در این بخش به نمونه رمان‌های خارجی مانند «بارون درخت‌نشین و شوالیه ناموجود» نوشته ایتالو کالوینو و «زن در ریگ روان» نوشته کوبو آبه اشاره کرد و «شهر خیالی» یوگتاپاتافا که در اغلب آثار ویلیام فاکنر دیده می‌شود و یا «دهکده ماکدوندو»، «صد سال تنهایی» را نمونه‌هایی از خلق جهان و فضاسازی هنجارگریز در ادبیات داستانی دانست که رمان گم‌شهر نیز تلاش برای خلق چنین فضایی دارد. در گم‌شهر آدم‌ها اسم ندارند، آدم‌ها سایه ندارند و سکوت‌ها رنگ دارند و جابجا می‌شوند.

نجفی با تحلیل چنین مولفه‌هایی، تلاش پورستار را برای باورپذیری جهان اثر موفق دانست.

ناصر مطلب زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه و منتقد ادبی) نیز به بررسی جهان پیچیده و رازآلود آثار مدرنیستی ادبیات داستانی، بویژه آثار کافکا پرداخت و گفت: موقعیت داستانی کافکا، موقعیت تراژیک بشریست. کافکا انسان را بازیچه دست نیروهایی می‌داند که او نه می‌تواند روی آن‌ها تاثیری بگذارد و نه این نیروها را می‌شناسد و هرچه برای تقابل با این نیروها تلاش می‌کند، بیشتر مستاصل و درمانده می‌شود. این موقعیت در رمان پورستار هم به چشم می‌خورد به طوری که اگر حین خواندن کتاب، نام نویسنده را نمی‌دانستیم، آن را به کافکا منسوب می‌کردیم. در گم‌شهر هم شخصیت اصلی به هر موقعیتی که می‌رسد می‌خواهد بداند چطور می‌تواند به وضعیت سابق برگردد و تمام چیزی که عایدش می‌شود، امیدی تو خالیست.

مطلب زاده با مقایسه رمان «قصر کافکا» با رمان گم‌شهر، موقعیت مشترک هر دو رمان را معلق بودن وضعیت شخصیت‌های اصلی رمان دانست و تفاوت آن دو را نیز پرداختن رمان گم‌شهر به رنج بشری از طریق جنگ‌ها و حوادث تاریخی عنوان کرد.

فریبا چلبیانی (داستان‌نویس و منتقد ادبی)، دیگر سخنران مراسم بود که طی تحلیلی ساختاری، به کشمکش‌های سه‌گانه شخصیت اصلی رمان با خود، دیگران و جامعه گم‌شهر پرداخت. همچنین شخصیت رمان را در سه مرحله هدف، اقدام و موفقیت مورد بررسی قرار داده و با اشاره به زبان اثر گفت: نثر نویسنده روان و دایره واژگانش وسیع است. در رمان عنصر سکوت تشخص یافته و به عنوان یک کاراکتر، نقش بازی می‌کند از جمله سکوت سرخ رنگ که نشانه عشق و محبت است. سکوت بنفش رنگ که نشانه معماست و سکوت زرد نشانه تردید. سکوت بی‌رنگ نشانه سوال بی‌پاسخ، سکوت سفید نشانه روشنایی و سکوت نارنجی نشانه استیصال و سردرگمی است.

واپسین سخنران مراسم اکبر شریعت (نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس) بود که با اشاره به سابقه سینمایی پورستار، انتشار رمان گم‌شهر را نوعی رونمایی از وجه پنهان ادبی نویسنده دانست. وی در ادامه رمان را اثری روان و جذاب معرفی کرد و به لحاظ محتوایی نیز تعهد نویسنده نسبت به وقایع جهان پیرامون را قابل احترام و تقدیر دانست.

در پایان مراسم حسین پورستار (نویسنده رمان گم‌شهر)، ضمن ابراز خرسندی از حضور علاقه مندان ادبیات، آن را نشانه زنده بودن ادبیات در روزگاری دانست که بنظر می‌رسد کتاب و ادبیات جایگاه شایسته خود را از دست داده است. سپس رمان گم‌شهر را ترومای مشترک همه آدمیان دانست و اظهار امیدواری کرد که مخاطبان رمان، با جهان رمان احساس یگانگی کنند.

نویسنده کتاب، حسین پورستار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و پیش از این چند تله فیلم و سریال تلویزیونی از جمله «بچه‌های کوچه همت» و «سحرخیزان کوچک» را برای شبکه‌های یک و دو صداوسیما ساخته است و «گم‌شهر» اولین کتاب او در حوزه‌ی ادبیات داستانی است.

لازم به ذکر است رمان گم‌شهر با مضمون حافظه تاریخی و هویت فردی، در انتشارات تندیس در قطع رقعی و ۳۵۲ صفحه در تیرماه ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.