به عقیده فعالان صنعت خودرو قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو موجب شده است به ازای فروش هر خودرو بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان زیان به دو خودروساز بزرگ تحمیل شود. ازسویدیگر تداوم سیاستهای دستوری دولت در صنعت خودرو، تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در صنعت خودرو را کاهش داده و به همین دلیل در هفتههای اخیر شاهد افت تقاضا برای سهام خودرویی بهخصوص سهام دو شرکت خودروساز بزرگ و از طرفی مبادرت به فروش سهام توسط سهامداران قبلی بودهایم.
در ادامه حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به بیان نظرات خود میپردازد.
دلایل افت تقاضا برای سهام خودرویی در بازار سرمایه در هفتههای اخیر چیست؟
بخشی از افت تقاضای سهام گروه خودرو تحتتاثیر کلیت بازار سرمایه است چراکه تنشهای منطقهای در ماههای اخیر موجب نوسان در بازار سهام شده است. بهرغم اینکه شرکتهای تولیدی در دنیا با رشد تیراژ تولید سعی بر افزایش فروش محصولات و سودآوری خود دارند اما در صنعت خودرو ایران به موازات رشد فروش محصولات دو شرکت خودروساز بزرگ، میزان زیان این شرکتها نیز افزایش پیدا میکند زیرا تولیدات ایران خودرو و سایپا کمتر از بهای تمامشده تولید به فروش میرسد و به ازای فروش هر خودرو میانگین بین ۷۰ تا ۱۳۰میلیونتومان زیان به این دو خودروساز بزرگ تحمیل میشود و این نشانه خوبی برای ادامه فعالیت دو خودروساز بزرگ نیست.
باتوجه به زیانده بودن خودروسازان سهام این شرکتها همچنان دارای متقاضیان متعهدی است، دلیل پایبندی این فعالان بازار سرمایه به حفظ سرمایههای خود در سبد خودروسازان چیست؟
سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری در شرکتهای زیانده ندارند، ارزش کنونی سهام ایرانخودرو و سایپا نه بهدلیل سودآوری این دو شرکت خودروساز بلکه بهواسطه رشد ارزش داراییهایی این دو خودروساز بوده که متناسب با تورم افزایش پیدا کرده است.
راهکار پیشنهادی شما برای اصلاح ساختار شرکتهای خودروساز چیست؟
بزرگترین متضرران صنعت خودرو تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سهامداران خودرو هستند زیرا عمده رانت ناشیاز قیمت دستوری نصیب دلالان شده است.
منبع: دنیای خودرو