امیرحسن کاکایی *
شاهد هستیم ایرانخودرو درخواستی مبنیبر تجدید ارزیابی این شرکت دارد. متاسفانه هنوز درخواست وزیر صمت مبنیبر تخصیص اعتبارات ۱۰هزارمیلیارد تومانی به شرکت ایرانخودرو و ۵هزارمیلیارد تومان به سایپا انجام نشده است و همین امر چالش خودروسازان را در تولید تشدید خواهد کرد.
خودروسازان برای سومین سال متوالی مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت شدهاند. طبق قانون اگر زودتر از ۵سال این تجدید ارزیابی انجام شود، از شمولیت ماده۱۴۱ خارج شده و میتوانند وام بگیرند.
اینکه چرا خودروسازان اصرار به دریافت وام دارند، خیلی واضح است. خودروسازان متأسفانه به دلیل سیاستگزاریهای نامناسب در طول ۶ سال گذشته دائما با زیان روبهرو شدهاند به نحوی که فروشهای دستوری باعث شده است برای مدیریت بازار، خودرو با قیمت غیرواقعی فروخته شود.
دولت امروز برای کاهش هیجان در بازار راهی جز تزریق پول به این صنعت ندارد چراکه در بازار شب عید آزادسازی قیمتها خود بر التهابات بازار اضافه میکند.
البته اگر در ماههای نخست سال آینده هم آزادسازی قیمتها انجام شود ششماه طول میکشد که منابع این آزادسازی به دست خودروساز برسد و این فرآیندها زمانبر است.
اگر وام و تجدید ارزیابی برای خودروسازان انجام نشود شب عید با چالش شدید نقدینگی روبهرو خواهند شد و به شدت مسائل کارگری بهوجود میآید.
در یک اتفاق دیگر اخیرا بورس اعلام کرده ایرانخودرو و سایپا مدام زیان تولید میکنند و دیگر نمیتوانند در تالار اصلی بورس باشند که این موضوع برای سهامداران دو شرکت زنگ خطر است.
درحالحاضر قیمت عده محصولات ایرانخودرو و سایپا با قیمتهای اعلام شده شهریور ۱۴۰۱ و با دلار ۲۸تومان است. این موضوع مهمی است چراکه امروز نرخ دلار متغیر است و تولید با ضرر قابلتوجهی انجام میشود. مگر تولید صنعتی شعبدهبازی است که بتوان با هزینههای بالا محصول را با قیمتی ارزان راهی بازار کرد.
منبع: دنیای خودرو