ممنوعیت واردات خودرو در بازار خودرو التهاباتی را بهوجود آورد که مسئولان دولتی پس از پافشاری ششساله مجبور به عقبنشینی در این خصوص شدند. هرچند آزادسازی واردات خودرو در یکسالونیم گذشته تغییرات محسوسی در بازار به دنبال نداشته، اما فعالان بازار خودرو را امیدوار کرد خودرو باکیفیت خارجی به بازار خواهد رسید.
در این خصوص احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در این خصوص معتقد است: «پاسخگویی به انواع سلیقهها در بازار خودرو را مستلزم واردات خودروهای باکیفیت و متناسب با نیاز بازار خودرو است.»
باتوجه به آنکه طی سالهای اخیر واردات خودرو به کشور منع شده بود بازار از توازن عرضهوتقاضا خارج شد و بسیاری از متقاضیان خودروهای خارجی مجبور به خرید محصولات خودروسازان داخلی شدند که به عقیده کارشناسان این حوزه فضای صنعت خودرو را گلخانهای کرد، به نظر شما برای ایجاد رقابت در بازار خودرو چه تدابیری موثر است؟
واردات خودرو ابزاری برای پاسخ به انواع سلیقهها در بازار است، پس اگر میخواهیم صنعت خودرو رقابتی شود باید با واردات خودروهای متناسب با نیاز بازار به انواع سلیقهها پاسخ داد همانطور که در بازار جهانی نیز خودروهایی متناسب با نیاز اقشار ضعیف و متوسط جامعه طراحی و به بازار عرضه شده است.
برای مدیریت خروج ارز دولت پیشین راهکار ممنوعیت واردات خودرو را اجرا کرد، به نظر شما آزادسازی واردات خودرو تاثیرات لازم را در بازار خودرو بهجا گذاشته است؟
باتوجه به ذائقه و تامین نیاز مصرفکننده واردات خودرو موضوعی حل شده در بازار خودرو جهانی است، بازار خودرو یعنی مشتری دارای حق انتخاب در خرید خودرو باشد و هرگونه اجبار در این زمینه، مفهوم بازار خودرو را زیر سوال خواهد برد.
نقش محصولات جدید خودروسازان در تنوعسازی و پاسخ به نیاز مشتریان در بازار خودرو مطلوب بوده است؟
عرضه خودروهای جدید داخلی زمانی مقبول است که امکان انتخاب خودرو داخلی و خارجی متناسب با بضاعت مالی، ذائقه و سلیقه مصرفکننده وجود داشته باشد.
منبع: دنیای خودرو