در سال آینده نیز پروژههای ارتقای کیفیت محصولات با هدف بهبود و ارتقای تصویر ذهنی جامعه از ایرانخودرو، ارتقای قابلیت دوام کیفیت محصولات و مراجعه حداقلی به شبکه خدمات پس از فروش ادامه خواهد یافت
براساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، امتیاز محصولات ایرانخودرو در شاخصهای کیفی اندازهگیریشده، بالاتر از متوسط صنعت قرار دارد.
معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو با اعلام این خبر گفت: «بررسی روند شاخصها و نتایج ارزیابیهای کیفی محصولات ایران خودرو در ۱۱ماهه امسال، بیانگر اثربخش بودن اقدامات جامع و برنامههای بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو است.
سهراب برفروشان با بیان اینکه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سبد محصولات ایرانخودرو در شاخصهای مختلف ارزیابیشده بالاتر از متوسط امتیاز صنعت قرار گرفتهاند، اظهار کرد: «در شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI)، امتیاز ۷۰۱ کسبشده که بهترین عملکرد این شاخص در سنوات اخیر به شمار میآید و ۱۳ امتیاز بالاتر از متوسط صنعت است.»
وی افزود: «در شاخص موارد اظهارشده مشتریان درخصوص سطح کیفی محصولات (ISQ) نیز با کسب نمره ۲۵۹، توانستهایم با اختلاف ۲۲ امتیازی نسبت به متوسط صنعت، بهترین نتیجه این شاخص در ادوار گذشته را کسب کنیم.»
کاهش ۱۵درصدی مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش
برفروشان با اعلام اینکه در شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در بازه زمانی سهماهه پس از تحویل خودرو در ۱۱ماهه امسال کاهش ۱۵درصدی نسبت به میانگین سال گذشته داشتهایم، تصریح کرد: «با بهبود و رفع ایرادات شایع، مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش کاهش قابل ملاحظهای داشته است.»
به گفته وی، در شاخص ارزشیابی خودرو صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، برای سبد محصولات تولیدی ایرانخودرو، با کسب نمره ۷۵.۸، بهبود ۶.۲ نمرهای نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ رقم خورده که بهترین نتیجه این شاخص طی ادوار گذشته محسوب میشود.»
برفروشان با تشریح دستاوردهای حوزه خدمات پس از فروش ایرانخودرو، از بهبود ۴۰ درصدی شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتریان در ۱۱ماهه امسال نسبت به میانگین عملکرد سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: «در راستای بهبود ارایه خدمات به مشتریان، با بهینه سازی نظام تامین در شبکه خدمات، شاخص خودروهای متوقع به میزان ۵۷ درصد نسبت به متوسط این شاخص در سال ۱۴۰۱ بهبود داشته است.»
وی ادامه داد: «در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش ۱۲ امتیاز نسبت به متوسط صنعت خودرو بالاتر هستیم.»
معاون کیفیت ایرانخودرو تصریح کرد: «شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو با دارا بودن امتیاز ۸۰۵ در شاخص رضایت مشتریان، در سال ۱۴۰۲، ۱۹ نمره بالاتر از متوسط صنعت قرار گرفته که مهمترین شاخص بهبود یافته مربوط به کیفیت تعمیرات ارائهشده و مدت زمان تعمیر و تحویل خودرو است.»
اجرای ۱۹۰ پروژه ارتقا و بهبود کیفیت در ایرانخودرو
معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو دستاوردهای یادشده را نتیجه اجرای برنامههای متعدد بهبود کیفیت در زنجیره ارزش خودرو دانست و گفت: «در سال ۱۴۰۲ با هدف ایجاد هویت ممتاز کیفی، ۱۹۰ پروژه ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات به اجرا گذاشته شده که در دو حوزه کیفیت محصولی و زیرساختی عملیاتی شده است.»
وی مهمترین برنامههای اجراشده را جاریسازی سیستمهای تولید و کیفیت در ۱۷ سازنده و تامینکننده ایرانخودرو، اجرای طرح قطعات منتخب و ارتقای کیفیت ۳۴ قطعه موثر در مراجعات مشتریان به شبکه خدمات دانست و افزود: «ارتقای تمامی محصولات به استانداردهای ۸۵گانه، طراحی، تولید و عرضه محصولات ارتقایافته براساس بازخوردهای دریافتی از رضایتسنجی مشتریان، ارتقای کیفیت شبکه خدمات پس از فروش و نظارت بر عملکرد نمایندگیها، استقرار نظام کیفیت در خرید از منابع خارجی و ارتقای رضایت از دوام کیفیت محصولات نیز بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.»
ادامه فرآیند بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو در سال ۱۴۰۳
برفروشان از اجرای طرح سازماندهی یکپارچهسازی فرآیندهای کیفیت در سطح گروه صنعتی ایرانخودرو در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «این اقدام به هدف همسویی اهداف، برنامهریزی و بهبود سازماندهی، چابکسازی، بهرهوری و حذف هرگونه فعالیت موازی، مدیریت اطلاعات، ارتباطات و بهرهبرداری حداکثری از محیط و اعمال نظامهای کیفی موثر و ایجاد یکپارچگی در سیستمهای تولید و کیفیت سازندگان و فرآیندهای ایران خودرو و شبکه خدمات دنبال شده است.»
وی با تاکید بر ادامه فرآیند بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو در سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: «در سال آینده نیز پروژههای ارتقای کیفیت محصولات با هدف بهبود و ارتقای تصویر ذهنی جامعه از ایرانخودرو، ارتقای قابلیت دوام کیفیت محصولات و مراجعه حداقلی به شبکه خدمات پس از فروش، ایجاد مزیت رقابتی ویژه در شبکه خدمات ایرانخودرو و خدمات امدادی، تامین و تولید محصولات با الزامات و استانداردهای قانونی، بهرهمندی از ظرفیتهای شرکت دانشبنیان و اقدامات پیشدستانه ارتقای کیفیت محصولات و خدمات از طریق شناسایی ریسکها و فرصتها به اجرا گذاشته خواهد شد.»
منبع: دنیای خودرو