باتری چینی برای کار کردن در سرما

باتری  چینی برای کار کردن در سرما
شاید یک باتری جدید بتواند به خودروهای الکتریکی برای کار کردن در دمای بسیار سرد کمک کند.
پژوهشگران چینی از ساخت یک باتری لیتیوم-یون پرانرژی جدید خبر داده‌اند که می‌تواند در دماهای پایین تا ۶۰ درجه سلسیوس به طور قابل اعتماد کار کند. این باتری می‌تواند عملکرد خودروهای الکتریکی و سایر دستگاه‌ها را در مناطق بسیار سرد به طور قابل توجهی بهبود ببخشد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، این باتری که توسط گروهی از پژوهشگران «موسسه فیزیک شیمی دالیان»(DICP) وابسته به «آکادمی علوم چین»(CAS) ساخته شده، حتی در سرمای شدید دارای چگالی انرژی ۲۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم است. این بدان معناست که باتری می‌تواند مقدار قابل توجهی انرژی را نسبت به وزن خود ذخیره کند و عملکرد کارآمدی را در محیط‌های خشن داشته باشد.
پروفسور «چن ژونگوی»(Chen Zhongwei) سرپرست این پروژه گفت: این باتری، پایداری قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت خود را پس از ۵۰۰ چرخه در طیف گسترده‌ای از دماها حفظ می‌کند.
پژوهشگران با پرداختن به چندین چالش کلیدی به این موفقیت دست یافتند. آنها یک الکترولیت کامپوزیت جدید را تولید کردند که جریان یون‌ها را در باتری، به ویژه در دماهای پایین افزایش می‌دهد. همچنین، آنها یک ساختار الکترود کامپوزیت چندلایه را با یک الکترولیت نیمه‌جامد جدید و مواد فعال اصلاح‌شده ترکیب کردند که به بهبود پایداری و رسانایی باتری انجامید. چن گفت: این پیشرفت‌ها توانایی باتری را برای عملکرد پایدار و ارائه انرژی کارآمد حتی در سرمای شدید افزایش دادند.
این باتری جدید، نگرانی‌های ایمنی را که درباره باتری‌های لیتیوم-یون سنتی وجود دارند، برطرف می‌کند. در باتری‌های سنتی عمدتا از الکترولیت‌های مایع استفاده می‌شود که می‌توانند نشت کنند و مشتعل شوند و خطر آتش‌سوزی را به همراه داشته باشند. در طراحی این باتری جدید از یک الکترولیت نیمه‌جامد اختصاصی استفاده شده است که باعث کاهش عنصر مایع و افزایش مقاومت در برابر آتش می‌شود. چن گفت: این کار، خطر آتش‌سوزی یا انفجار را به طور قابل توجهی حتی در دمای بالا کاهش می‌دهد.
وی افزود: باتری‌ها علاوه بر تامین نیروی خودروهای الکتریکی و ذخیره‌سازی انرژی در فضای باز می‌توانند تامین و ذخیره‌سازی برق را در بخش‌های گوناگون از جمله هوانوردی، هوافضا و اکتشافات قطبی متحول کنند.
هدف این گروه پژوهشی، بهبود عملکرد باتری است. آنها در حال توسعه نسل بعدی باتری با محدوده دمای عملیاتی گسترده‌تر هستند. منبع: ايتنا

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.