استاندارد عابر پیاده برای حفظ جان همه / تفاوت نگاه اروپایی و آمریکایی به استاندارد

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

بر خلاف تصور عموم، استاندارد به معنای بهینه سازی نیست بلکه به معنای یکپارچه سازی است. اما دنیای صنعتی به منظور بهبود کیفیت زندگی همواره در پی بهبود کیفیت محصولات بوده است. لذا از فرایند یکپارچه سازی در جهت افزایش سطح کیفی استفاده کرده است. بخصوص هرجا که پای سلامت یا جان انسان ها درمیان بوده همواره سر و کله استانداردهای پیچیده تر و سخت گیرانه تر پیدا شده است.

تاریخچه استاندارد خودرو

سالیان سال استانداردها صرفاً در مجامع علمی و تحقیقاتی جهت یکسان سازی داده ها و خروجی تحقیقات استفاده می شد. اما همانطور که اشاره شد آرام آرام جهت ارتقاء کیفیت و حفظ سلامت جامعه به صنایع و کالاهای مصرفی مردم نیز راه یافت. یکی از اولین صنایعی که استانداردها به آن وارد شدند صنعت خودرو بود. چراکه خودرو نه تنها می توانست به راحتی برای کاربر خود ایجاد نا امنی و آسیب کند بلکه به همان شدت می توانست برای دیگران و افرادی که از آن استفاده نمی کنند نیز خطرساز باشد.

با توجه به فرهنگ های متفاوت و روشهای گوناگون تولید و مصرف خودرو در دنیا، در ابتدا بازارهای مختلف و مهم دنیا هرکدام استانداردهای بومی و محلی ویژه خود را ایجاد کردند. از جمله مهمترین و شاید ابتدایی ترین استانداردهای خودرویی در دنیا استاندارد اروپا و آمریکا است. با وجود اینکه سالهاست بسیاری از استانداردها به صورت جهانی برقرار هستند اما همچنان استانداردهای حوزه خودرو به صورت منطقه ای و حتی کشوری وجود دارد و به همین دلیل مناطق و کشورهای مختلف استاندارد ویژه خود را در این زمینه دارند. البته همچنان گسترده ترین استانداردهای خودرویی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند استاندارد اروپایی و پس از آن استاندارد آمریکاست.

تفاوت استاندارد اروپایی و آمریکایی

تفاوت عمده استاندارد اروپا و آمریکا نوع نگاه این دو منطقه به ایمنی است. به صورتی که استاندارد اروپا از همان بدو به وجود آمدن توجه به ایمنی خودرو برای همه دارد. در حالی که در استاندارد آمریکایی تا همین سالهای اخیر به ایمنی خودرو صرفاً برای سرنشین آن توجه شده بود.

این امر به وضوح در نوع طراحی خودروهای آمریکایی و اروپایی دهه های قبل مشهود است، سپرهای تهاجمی بزرگ و فولادی، طراحی مملو از نقاط نوک تیز و زاویه های تند، قطعات بزرگ فلزی روی در موتور و جلوپنجره در خودروهای آمریکایی همگی حکایت از آن دارند که طراح آن چندان اهمیتی به میزان آسیبی که خودرو ممکن است به دیگران وارد کند نمی داده است.

در مقابل وقتی به طراحی خودروهای دهه های هفتاد و هشتاد میلادی در اروپا نگاه کنیم المانهایی مانند سپرهای کوتاه و عقب نشسته، قطعات کمتر روی در موتور و خطوط و زوایای گردتر به همراه بدنه ای که بیشتر آسیب می بیند تا آسیب بزند، بیانگر آنست که اروپایی ها به فکر افراد خارج از خودرو هم بودند.

استاندارد عابرین پیاده

سالها بیشترین تلفات در تصادفات رانندگی مربوط به عابرین پیاده و افرادی بود که خارج از خودرو قرار داشتند. به همین دلیل در دهه های اخیر سازمانهای بین المللی استاندارد البته با تأخیر زیاد اقدام به تعریف استانداردهایی جهت حفظ ایمنی افراد خارج از خودرو بخصوص عابرین پیاده کردند.

سردمدار این استاندارد نیز همچنان اتحادیه اروپا بود. طبق استاندارد ایمنی عابرین پیاده اروپا که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایران ورژن های مختلف آن در حال اجراست، طراحی ظاهری خودرو و المانها باید به گونه ای باشند که در هنگام تصادف کمترین آسیب را به دیگران برساند. در عین حال که سلامت سرنشینان را هم حفظ می کند.

در استاندارد عابر پیاده اروپا، قسمت جلوی خودرو که به نوز(Nose) یا دماغه مشهور است بیشتر مورد نظر قرار می گیرد چراکه برخورد و آسیب اصلی به عابر پیاده در این ناحیه است. در این استاندارد باید سپر جلو به گونه ای طراحی شود که زوایای تیز (مثل سپر پژو 405) نداشته باشد تا باعث آسیب شدید به پا و زانوی عابر پیاده نشود. همچنین باید به گونه ای طراحی شود که در هنگام تصادف امکان زیرگرفتن عابر را به حداقل برساند. به همین دلیل وجود فلاپ هایی که تا میانه های چرخ جلو را دربرگرفته و از باقی قسمتهای سپر نیز عقب تر باشد الزامی است. همچنین سپر باید از پرتاب شدن عابر پیاده نیز جلوگیری کند.

بنابر این در استاندارد عابرپیاده اروپا طراحی دماغه خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت برخورد با عابر پیاده عابر روی درب موتور یا شیشه جلو بیفتد. همینجا چالش بعدی رخ می دهد. حالا که قرار است عابر روی درب موتور بیفتد پس آنجا نیز نباید چیزی جان او را تهدید کند. پس زوایای درب موتور و شیشه جلو باید به گونه ای طراحی شوند که سر و گردن عابر پیاده کمترین آسیب ممکن را ببیند.

دیگر اینکه روی در موتور و شیشه جلو نباید المان ها یا زائده هایی وجود داشته باشد که باعث آسیب شود. به همین دلیل نازل های آب پاش شیشه جلو و چراغ ها و دریچه های هوای روی در موتور (مثل پژو 206 و رنو5) همگی از روی کاپوت جلو باید حذف شوند. حتی برف پاک کن ها باید در محلی قرار بگیرند که خارج از زاویه انحنا و اتصال شیشه جلو و در کاپوت نباشد. زوایا و خطوط روی در موتور هم باید به گونه ای طراحی شود که هنگام برخورد با عابر پیاده آسیب بیشتری برای مصدوم یا مصدومین بوجود نیاورد.

سوم اینکه قطعات نصب شده روی جلوپنجره خودروها نباید به صورت بسیار صلب و محکم باشند. در این زمینه استاندارد آمریکا کمی سخت گیرانه تر از استاندارد اروپاست لذا شاید زیاد دیده باشید کلیپ هایی که در آن خودروهای بازار آمریکا را نشان می دهند و به لق بودن و جفت و جور نبودن قطعات جلوپنجره و فلاپ ها اشاره می کنند. بدانید و آگاه باشید که این نقص خودروسازی نیست بلکه مربوط به استاندارد عابر پیاده است.

استاندارد عابرپیاده

ولوو سردمدار امنیت حتی برای آنها که خودرو ندارند

برخی خودروسازان به پیروی ولوو که برای اولین بار سال 2012 در مدل XC40 از ایربگ عابر پیاده استفاده کرد، از این آپشن در خودروهای خود بهره می برند. کیسه هوای عابر پیاده در محل اتصال کاپوت به شیشه جلو قرار می گیرد. به محض دریافت علامت از سنسورهای تعبیه شده روی سپر و در موتور، مبنی بر تصادف با عابر پیاده، ابتدا پین های انتهای در موتور آزاد شده با عملکردن ایربگ در کاپوت نیز از انتها به بالا آمده کاملا از آسیب به سر و گردن مصدوم پیشگیری می کند. البته این کیسه هوا هنوز به عنوان استاندارد اجباری اعلام نشده است اما برخی خودروسازان به استفاده از آن روی آورده اند.

از دیگر مواردی که برای آسیب کمتر به مصدومین درنظر گرفته شد، حذف شیشه از چراغ های جلوی خودرو بود. استفاده از پلی آمیدهای شفاف که نه تنها خورد شونده و آسیب زا نیستند بلکه قابلیت طراحی با زوایای گرد و نرم را خیلی بیش از شیشه دارند یکی دیگر از الزامات استاندارد عابرپیاده است. در این زمینه استفاده از چراغ روز هم از الزاماتی است که می تواند به سلامت عابرین پیاده کمک کند. چراکه یکی از دلایل شایع در تصادف با عابرین پیاده عدم دیده شدن خودروها در نور روز توسط عابرین بوده است.

شاید جالب باشد بدانید که یکی از جدیدترین مواردی که به شکل موردی در برخی مناطق به عنوان استاندارد اجباری استفاده می شود و به زودی در کل اروپا اجرا خواهد شد، ایجاد صدای خارجی در خودروهاست. بله با پیشرفت تکنولوژی بخصوص رفتن به سمت خودروهای الکتریکی یکی از معضلات بوجود آمده سکوت بیش از حد خودروهای در حال حرکت است که باعث می شود عابرین پیاده در بسیاری از موارد متوجه حضور و عبور خودروهای نشوند. لذا این امکان در بسیاری از کشورها به صورت اجباری برقرار شده و به زودی در کل اروپا اجباری می شود که خودروهای در حال حرکت یک صدای حداقلی از خود ایجاد کنند تا عابرین پیاده، دوچرخه سواران، اسکوتر سواران و غیره متوجه نزدیک شدن آنها بشوند.

ایربگ عابرپیاده ولوو

و خلاصه اینکه

هرچه جوامع بشری پیشرفته تر می شوند، تکنولوژی تولید خودرو نیز به تغییرات و پیشرفت های خارق العاده ای دست پیدا می کند. اما در این مسیر چیزی که همواره سد راه اوج گرفتن بی رویه این صنعت شده صرفاً حفظ سلامت و جان انسان هاست. خودروها که همواره به عنوان وسیله ای جهت تسهیل زندگی بشر ساخته شده اند می توانند به راحتی تبدیل به بلای جان انسانها شوند. دانشمندان و متخصصین با درنظر گرفتن استانداردها در واقع درپی به حداقل رساندن آسیب های ناشی از خودرو هستند. لذا توصیه می شود از هرگونه دست کاری غیر علمی و غیر استاندارد در بخشهای فنی و حتی ظاهری خودرو جداً خودداری کنید تا نا خواسته باعث ایجاد آسیب جدی به خود یا دیگران نشوید.

منبع: جوان خودرو

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.