سازمان آب و برق از تامین حقابه طرح 12 هزار هکتاری کوثر شانه خالی می‌کند

سازمان آب و برق از تامین حقابه طرح 12 هزار هکتاری کوثر شانه خالی می‌کند

سعید مروانه عضو شورای استان خوزستان عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با انتقاد از عدم تامین حقابه کشاورزی برای طرح کوثر، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح رونق دادن به بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال برای اهالی منطقه بود.

وی افزود: طرح کوثر به صورت مکانیزه ( تسطیح، یکپارچه سازی ، کانال کشی ، زهکشی و لترال گذاری) اجرا شده و همانند طرح‌های کشاورزی موجود در شهرستان‌های دزفول و اندیمشک می‌تواند فرصت‌های مناسب و فراوانی برای اشتغال و از بین بردن بیکاری در منطقه ایجاد کند.

عضو شورای استان خوزستان با ابراز تاسف از سوءمدیریت سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان، گفت: این دو دستگاه به جای اینکه این طرح را تبدیل به یک ظرفیت مناسب اشتغال کنند با عملکرد خود سبب ایجاد بحران و تنش در منطقه شده‌اند.

مراونه با تاکید بر نابودی اراضی کشاورزی طرح کوثر و هدر رفت سرمایه ملی ظرف چهار، پنج سال گذشته، بیان کرد: اجرای این طرح حدودا 350 میلیون ریال برای هر هکتار از منابع ملی هزینه شده است اما عدم کشت اراضی کشاورزی در این چند سال (کشت تابستانه) و اخیراً پاییز همچنین اهمال در تعمیر و نگهداری از شبکه این طرح را با خطر تخریب و نابودی مواجه کرده است‌.

وی عنوان کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و آب و برق به عنوان بهره برداران و متولیان شبکه هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای نگهداری و تعمیر این طرح ندارند.

مراونه افزود: با وجود اینکه امسال مجوز تامین آب حدود 40 هزار هکتار کشت غیر شلتوک در حوزه کرخه صادر شده است و سهمیه طرح حدود 3هزارو 500 هکتار اعلام شده است اما تاکنون هیچ‌گونه آبی جهت کشت صیفی جات برابر با الگوی کشت اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی در شبکه رها سازی نشده است.

وی گفت: علیرغم مطالبه کشاورزان و اعضای شوراها در خصوص تامین آب برابر الگوی کشت، همچنین تاکید فرماندار اهواز مبنی بر رها سازی آب در زمان مناسب جهت کشت تابستانه اما مسوولان سازمان آب و برق و شبکه آبیاری کرخه و شاوور از اجرای قانون شانه خالی کرده‌اند.

مراونه با بیان اینکه تاخیر در رها سازی غیر قانونی بوده و توجیهی ندارد و در آینده خسارت جبران ناپذیری به کشاورزی این منطقه و اقتصاد مردم وارد می‌کند، عنوان کرد: ادامه این روند غیر موجه از سوی سازمان آب و برق سبب بروز یک موج نارضایتی در بین کشاورزان این منطقه مهم و حساس خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب برای اجرای طرح کوثر، بیان کرد: منطقه اجرای طرح کوثر قطب کشاورزی و دامداری( 30 هزار راس دام سبک و سنگین) در اهواز به شمار می‌رود و ادامه این وضعیت خسارت جبران ناپذیری به کشاورزی وارد و دامداران را هم در وضعیت بحرانی قرار خواهد داد.

مراونه وضعیت منطقه را به لحاظ نبود آب کافی برای دام و کشاورزی بحرانی توصیف کرد و گفت: دامداران به منظور جلوگیری از تلف شدن دام‌های خود ناچار به شکستن خطوط انتقال آب شرب بین روستایی جهت استفاده احشام خود شده اند و این امر سبب بروز بحران و تنش در آب شرب در روستاها شده است .

وی افزود: به طوری که روستای پرجمعیت الباجی که در مجاورت شهر اهواز و مرکز استان قرار دارد( با جمعیت بالغ بر 7 هزار نفر) در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود.

مراونه عنوان کرد: طرح 12 هزار هکتاری کوثر از این لحاظ حایز اهمیت است که اولاً با هدف ایجاد اشتغال و احیای کشاورزی منطقه با مشارکت کشاورزان و اخذ وام با نسق زراعی آن‌ها احداث شده است ثانیاً در مجاورت طرح نیشکر دهخدا قرار دارد.

وی افزود: در مقایسه با طرح نیشکر نظر به اینکه این طرح حدود 4 هزار هکتار بیشتر از طرح دهخدا زمین دارد اما به دلیل عدم توجه و سوء مدیریت استفاده‌ مطلوبی از این طرح صورت نگرفته است این در حالی است که طرح نیشکر دهخدا با توجه به برنامه‌ریزی دقیق به قطب اقتصادی بزرگ تبدیل شده است و این بیانگر بی توجهی مسولین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی به این طرح ملی و سرمایه مردمی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح کوثر شامل دو فاز رضوان و جنت است که زمین‌های فاز اول(رضوان) در سال 95-94 و فاز دوم (جنت) در سال 98-97 تحویل کشاورزان داده شد.

این طرح به عنوان بخشی از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و توسط سازمان آب و برق استان خوزستان با مشارکت کشاورزان منطقه در بخش مرکزی شهرستان اهواز اجرا شد.

اراضی این طرح که بالغ بر 12 هزار هکتار است شامل 15 روستا (شهر الهایی، ام عگله سید سبوس، خاور سید خلف، مراونه، سجادی، ام عگله مراونه، بروایه البوعزیز،گاطع،تریچی،حیدر، الباجی، خماسی و مبیطیحه ۱ و۲ )با جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر است.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.