شیطنت فیس‌بوک برای زیرنظر داشتن رقبا

شیطنت فیس‌بوک برای زیرنظر داشتن رقبا
در سال 2016، بنا بر مجموعه جدیدی از اسناد دادگاهی مهر‌و‌موم‌شده، فیس بوک پروژه‌ای پنهانی را برای بدست آوردن، رمزگشایی، انتقال دادن و به‌کار بردن تحلیل درون‌برنامه‌ای خصوصی رمزگذاری شده از اسنپ‌چت، یوتیوب و آمازون راه انداخته است.
به گزارش ایتنا، به گفته شاکیان، اسناد نشان می‌دهند که امپراتوری فناوری متعلق به مارک زاکربرگ درباره پرداخت پول به نوجوانان برای نصب کردن «کیت‌ها» روی دستگاه‌های‌شان بحث کرده است.
این پروژه با نام رمز «شکارچیان ارواح» با هدف رهگیری ترافیک برنامه‌های کاریردی رمزگذاری شده رقبا برای تحلیل و بررسی انجام شد، هر چند برخی مخالفت‌های داخلی را نیز به همراه داشت.
به نظر کارشناسان این اقدام «نقض قوانین استراق سمع» و تبلیغ‌کنندگان است و احتمالاً جرم محسوب می‌گردد.
مطابق این اسناد، فیس‌بوک به ساخت یک فناوری سفارشی با نام «کیت‌ها» پرداخت که هم در دستگاه‌های اندروید و هم در دستگاه‌های iOS پرداخت که جعل کننده هویت سرورهای رسمی بودند اما ترافیک رمزگشایی‌شده فیس‌بوک مجاز به دسترسی به آنها نبود. با این داده‌ها فیس بوک می‌تواند برای حرکات رقابتی بر ضد اسنپ‌چت و سایر شرکت‌ها برنامه‌ریزی کند.
یکی از سخنگویان متا در این زمینه گفته است: «هیچ چیز جدیدی در اینجا وجود ندارد و این موضوع سال‌ها پیش گزارش شده است. ادعاهای شاکیان بی‌اساس و کاملاً بی‌ربط به پرونده است.»

دخالت زاکربرگ
طبق ادعای شاکیان متا، این برنامه مخفی به درخواست مارک زاکربرگ راه‌اندازی شده است. نقل قول‌های او در ایمیل‌های داخلی به مدیران ارشد در ژوئن 2016 نشان می‌دهد او نگران رشد سریع اسنپ‌چت بوده است. وی همچنین گفته: «با توجه به این سرعت رشد، "یافتن روش جدیدی برای بدست آوردن تحلیل قابل اعتماد" درباره آنها "از طریق پنل‌ها یا نرم‌افزارهای سفارشی" مهم است.»
خاویر اولیوان نیز (که اینک مدیر ارشد عملیات فیس بوک است) موافقت کرد و ابزاری شبه وی‌پی‌ان را که متا در سال 2013 به‌دست آورده بود، به کار "تفکر خارج از چارچوب" در این کار "براستی مهم" گماشت. او حتی پیشنهاد کرد که به‌طور بالقوه به به کاربران پول پرداخت شود تا بتوانند «نرم‌افزاری براستی سنگین را نصب کنند.»
شاکیان ادعا می‌کنند: «بنا بر اسناد و شواهد، این رویکرد از ژوئن ۲۰۱۶ تا اوایل سال 2019 اجرا شده است.» مطابق این ادعاها، این جاسوس‌افزار که می‌تواند داده‌ها را دریافت، رمزگشایی و منتقل کند، ظاهراً در سال‌های 2017-2018 بر ضد یوتیوب و در سال 2018 بر ضد آمازون اعمال شده است.
همچنین یکی از مدیران اسنپ گواهی داد طراحی فیس‌بوک بر اساس این داده‌ها، توانایی این شرکت برای فروش تبلیغات را مختل کرده است.
به گزارش بیزینس اینسایدر، فیس‌بوک سپس ویژگی "استوری" را در اینستاگرام معرفی کرد، قابلیتی که عملاً یکسان با ویژگی اصلی اسنپ‌چت است.
البته همه مدیران فیس‌بوک با این راهبرد موافق نبودند؛ در سندی آمده است: «مدیران مهندسی سطح بالای شرکت می‌اندیشیدند که این برنامه، نوعی "کابوس" قانونی، فنی و امنیتی است.»
این اسناد به‌عنوان بخشی از شکایت گروه برضد فیس بوک در دادگاه فدرال کالیفرنیا فاش شدند. تک‌کرانچ گزارش داد متا به دروغ گفتن در مورد فعالیت‌های گردآوری داده‌های خود و بهره‌برداری از داده‌هایی که "فریبکارانه" از کاربران برای مبارزه ناعادلانه استخراج کرده، متهم شده است.
در سال 2019 پس از آنکه تحقیقات این سایت نشان داد فیس‌بوک مخفیانه به نوجوانان برای بهره‌گیری از اناوو پول پرداخت می‌کرد تا شرکت بتواند به تمام فعالیت‌های وب آنها دسترسی داشته باشد، فیس‌بوک برای تعطیلی این پروژه اقدام کرد. منبع: ايتنا

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.