جیمیل ۲۰ ساله شد

جیمیل ۲۰ ساله شد
لَری پِیج و سِرگئی بِرین، بنیانگذاران گوگل عاشق شوخی بودند، به‌طوریکه به محض راه‌اندازی شرکت خود در ربع قرن پیش، هر ساله در روز اول آوریل (۱۳ فروردین) شروع به ارائه ایده‌ها و شوخی‌های عجیب و غریب خود می‌کردند.
مثلا یک سال گوگل یک آگهی استخدام در مرکز تحقیقاتی کوپرنیک در کره ماه منتشر کردند. یک سال دیگر، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ویژگی «استیکرهای معطر» را در موتور جستجوی خود راه‌اندازی کند.
ولی این دو نفر ۲۰ سال پیش تصمیم گرفتند در روز اول آوریل از چیزی رونمایی کنند که هیچ کس باورش را هم نمی‌کرد.
به گزارش ایتنا و به نقل از یورونیوز، این سرویس جدید «جیمیل / Gmail» نام داشت که به هر حساب کاربری خود ۱ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، آن هم به صورت رایگان ارائه می‌داد. البته نباید این مقدار فضای ذخیره‌سازی را با پیشرفت‌های عصر گوشی‌های آیفون با حافظه داخلی یک ترابایت مقایسه کرد.

امکاناتی ویژه

این حجم از فضای ذخیره‌سازی برای ایمیل در آن زمان خیلی غیرعادی بود و برای ذخیره حدود ۱۳۵۰۰ ایمیل کافی بود، حال آنکه بقیه سرویس‌های ایمیل همچون یاهو و مایکروسافت ظرفیت ذخیره‌سازی تنها ۳۰ تا ۶۰ ایمیل را پشتیبانی می‌کردند. این یعنی اینکه جیمیل ۲۵۰ تا ۵۰۰ برابر فضای ذخیره‌سازی را برای ایمیل فراهم کرده بود.
علاوه بر این جهش کوانتومی در فضای ذخیره‌سازی، سرویس جیمیل به فناوری موتور جستجوی گوگل نیز مجهز شد تا کاربران بتوانند به‌سرعت هر چه تمام‌تر اطلاعات مورد نظر خود را از بین ایمیل‌های قدیمی پیدا کنند.
همچنین برای اولین بار جیمیل به‌طور خودکار ایمیل‌های مرتبط با یک موضوع را به هم متصل می‌کرد تا همه چیز به‌گونه‌ای جریان یابد که گویی یک مکاتبه واحد هستند.
این نحوه رونمایی از این سرویس جدید گوگل بخشی از جذابیت ماجرا بود؛ ساختن محصولی که مردم باور نکنند واقعی باشد.
حتی برخی از خبرگزاری‌ها همچون آسوشیتدپرس هم به شک افتاده بودند تا اینکه گزارشگر خود را به دفتر لَری پِیج فرستاد.
لَری پِیج که در آن زمان فقط ۳۱ سال داشت، صندوق ایمیل‌های ورودی یا همان اینباکس جیمیل را با یک طراحی شیک نشان داد که با چنان سرعتی در مرورگر قدیمی مایکروسافت اکسپلورر کار می‌کند.
او علاوه بر این اشاره کرد که دکمه حذف یا delete دیگر از نوار ابزار اصلی برداشته شده چرا که فضای ذخیره‌سازی جیمیل آن قدر زیاد است که اساسا به آن در جلوی چشم نیازی نباشد.

لری پیج (راست) و سرگئی بِرین (چپ)، بنیانگذاران گوگل در سال ۲۰۰۵

امکانات جیمیل پس از ۲۰ سال چه تغییری کرده است؟

سرویس جیمیل اکنون حدود ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون حساب فعال دارد که هر کدام از آن‌ها حالا ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان دارند. اگرچه این فضای ذخیره سازی ۱۵ برابر بیشتر از مقدار اولیه آن شده است، اما برای بسیاری از کاربرانی که به ندرت سراغ پاکسازی حساب‌های خود می‌روند همچنان کافی نیست.
انباشت ایمیل‌ها، عکس‌ها و سایر محتواهای دیجیتال باعث شده تا گوگل، اپل و سایر شرکت‌ها به فروش ظرفیت اضافی ذخیره‌سازی برای کسب درآمد روی بیاورند. برای مثال، شرکت گوگل برای ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به ازای هر سال ۳۰ دلار و برای ۵ ترابایت فضای ذخیره سازی ۲۵۰ دلار دریافت می‌کند.
جیمیل از چندین جنبه دیگر نیز نقش یک بازی‌ساز را ایفا کرده است و به اولین سنگ بنای گسترش امپراتوری اینترنت ورای موتور جستجوی محبوب آن تبدیل شده است. به این معنا که بعد از ارائه سرویس جیمیل، Google Maps و Google Docs هم پا به عرصه گذاشتند.
سپس خرید سایت ویدیویی یوتیوب و به دنبال آن معرفی مرورگر کروم و سیستم عامل اندروید گوشی‌های هوشمند را دستور کار خود قرار داد.

دعوتنامه‌های ۲۵۰ دلاری برای پیوستن به جیمیل

اما انحصار اولیه جیمیل در فراهم آوردن چنین فضای ذخیره‌سازی برای ایمیل‌ها باعث شد تا در آن سال‌ها تقاضای شدیدی برای دعوت‌نامه‌های دست نیافتنی ثبت نام جیمیل ایجاد شود. چنانچه برای اینکه یک دارنده جیمیل بخواهد برای کس دیگری دعوتنامه افتتاح حساب کاربری بفرستند در وبسایت eBay تا ۲۵۰ دلار تقاضا می‌کرد.
اگرچه با آنلاین شدن شبکه مراکز داده عظیم گوگل، ثبت‌نام در جیمیل هم رفته رفته آسان‌تر شد، اما این شرکت تا زمانی که در سال ۲۰۰۷ به عنوان هدیه روز ولنتاین به روی جهان باز شد، هر کاربری را به این سرویس ایمیل نمی‌پذیرفت.
چند هفته بعد در روز اول آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی، گوگل ویژگی جدیدی به نام «کاغذ جیمیل / Gmail Paper» را اعلام کرد که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا آرشیو ایمیل خود را روی «کاغذهای بازیافتی ۹۴ درصد بزاق سویای ارگانیک» چاپ کنند و سپس آن را ارسال کند. البته کاملا واضح است که شرکت گوگل در آن زمان دوباره شوخیش گرفته بود. منبع: ايتنا

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.