آشنایی با کاغذ سازی و نحوه آن

گزارش آگهی/ صنعت کاغذسازی یکی از صنایع پایه و اساسی است که در تمامی جوامع و کشورها اهمیت ویژه‌ای دارد. از آن‌جایی که کاغذ ماده اولیه بسیاری از محصولات مختلف است، آشنایی با فرایند کاغذسازی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن نیز اهمیت زیادی دارد. کاغذسازی فرایندی پیچیده و چند مرحله‌ای است که مراحل مختلفی دارد. هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در تولید کاغذ ایفا می‌کنند. همچنین کاغذ ماده‌ای قابل بازیافت است، به‌همین دلیل فرایند بازیافت آن نیز بخش مهم دیگری از صنعت کاغذسازی است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق فرایند کاغذسازی می‌پردازیم. پس همراهمان بمانید.

منظور از کاغذسازی چیست؟

کاغذسازی یعنی تبدیل مواد خامی مانند الیاف چوب، الیاف بازیافتی و سایر مواد به محصولات کاغذی. این فرایند شامل چندین عملیات مکانیکی، شیمیایی و موارد دیگر می‌شود که مواد خام را به خمیر و سپس به صفحات کاغذ رولی تبدیل می‌کند.

فرایند تولید کاغذ معمولا مراحل مختلفی از جمله آماده‌سازی مواد خام، خمیرسازی، پالایش، شکل‌دهی، پرس، خشک‌کردن و دیگر مراحل نهایی دارد. طی هرکدام از این مراحل، مخلوط خمیر برای بهبود خواص آن مانند استحکام، روشنایی و قابلیت چاپ و ایجاد محصول نهایی تغییرات فراوانی می‌کند.

فرایند کاغذسازی بسته به کاربرد موردنظر محصول کاغذی، متفاوت است، زیرا انواع مختلف کاغذ خواص و ویژگی‌های متفاوتی دارند. مثلا کاغذ روزنامه باید تخلخل بالا و چگالی کمی داشته باشد اما کاغذ تحریر باید ظریف، صاف و یکنواخت باشد.

کاغذسازی فرایندی پیچیده و خودکار است و به فناوری‌های پیشرفته، تجهیزات و کارگران ماهر نیاز دارد تا مطمئن شوند محصول نهایی مطابق با الزامات کیفیت و عملکرد مطلوب است. این صنعت در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری برای بهبود کارایی و پایداری فرایند کاغذسازی داشته است. بعضی از این پیشرفت‌ها شامل کاهش مصرف آب و انرژی، افزایش استفاده از الیاف بازیافتی و به حداقل رساندن ضایعات و انتشار می‌شوند.

نحوه کاغذ سازی

فرایند تولید کاغذ شامل مراحل مختلفی می‌شود؛ از جمله تهیه مواد اولیه، خمیرسازی، پالایش، شکل‌دهی، پرس، خشک کردن. در این بخش آن‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

1.آماده‌سازی فیبر

در ساخت کاغذ، اولین مرحله آماده‌سازی الیاف با تجزیه مواد خام مانند خرده چوب به الیاف کوچک است. این مرحله اهمیت زیادی دارد، زیرا بر کیفیت نهایی کاغذ اثر می‌گذارد. الیاف چوب، الیاف بازیافتی و موادی مانند پرکننده‌ها و مواد شیمیایی در تولید کاغذ بسیار مهم هستند. الیاف چوب از چوب درختان، تبدیل آن‌ها به تراشه و پردازششان برای استخراج الیاف سلولزی به‌دست می‌آید. فیبر بازیافتی از کاغذ استفاده‌شده، با الیاف بکر مخلوط می‌شود.

مواد اضافی مانند پرکننده‌ها و مواد شیمیایی برای بهبود خواص کاغذ اضافه می‌شوند. پس از آماده سازی، مواد برای پردازش بیشتر برای تولید محصول نهایی به کارخانه کاغذ فرستاده می‌شوند. کنترل کیفیت در این مرحله برای رضایت و وفاداری مشتری ضروری است.

2.خمیرسازی

خمیر کردن مرحله‌ای کلیدی در ساخت کاغذ است و شامل تبدیل تراشه‌های چوب یا کاغذ بازیافت‌شده به خمیر برای تولید کاغذ می‌شود. دو نوع اصلی در این فرایند وجود دارد. ابتدا خمیرسازی مکانیکی که مواد را آسیاب می‌کند تا الیاف را به‌سرعت جدا سازد اما خمیری با کیفیت پایین‌تر تولید می‌کند. نوع دیگر، خمیرسازی شیمیایی است که از مواد شیمیایی برای ایجاد خمیر با کیفیت بالاتر استفاده می‌کند. خمیر کاغذ قبل از استفاده برای ساخت کاغذ، برای از بین‌بردن ناخالصی‌ها تصفیه و پالایش می‌شود. خمیر کاغذ برای تولید محصولات کاغذی باکیفیت بسیار مهم است.

آشنایی با کاغذ سازی و نحوه آن

3.پالایش

پالایش نیز مرحله‌ای مهم در ساخت کاغذ محسوب می‌شود. این مرحله شامل پردازش مکانیکی خمیر برای جداسازی بیشتر و بهبود الیاف برای محصولات کاغذی خاص می‌شود. این فرایند از دیسک‌ها یا میله‌های چرخان برای اصلاح الیاف استفاده کرده و آن‌ها را برای داشتن ویژگی‌های دلخواه مانند استحکام و انعطاف‌پذیری تنظیم می‌کند. هدف پالایش، ایجاد خمیر مناسب برای انواع مختلف کاغذ، مانند کاغذ روزنامه یا مواد بسته‌بندی است.

4.پرس کاغذ

این مرحله مهم از تولید کاغذ، شامل عبور دادن کاغذ مرطوب از غلتک‌ها برای خروج آب از آن و صاف‌کردنش است که باعث افزایش چگالی، استحکام و صافی آن می‌شود. پرس با حذف آب اضافی و یکپارچه‌سازی الیاف، کیفیت کاغذ را بهبود می‌بخشد. بخش‌های مختلف پرس و فشار خواص کاغذ را تنظیم می‌کنند. مرحله پرس، آب موجود در کاغذ را می‌گیرد و آن را متراکم‌تر و محکم‌تر می‌کند تا بهتر خشک شوند و کیفیت نهایی محصول بهتر شود.

5.خشک ‌کردن

در این مرحله از سیلندرهای گرم استفاده می‌کنند تا کاغذ به‌طور یکنواخت خشک شود و بدون آسیب، به سطح رطوبت مورد نظر برسد. این فرایند شامل مجموعه‌های متعددی از سیلندر با افزایش دما و کاهش سطح رطوبت برای تبخیر آب باقی‌مانده می‌شود. خشک‌کردن مناسب بر استحکام، صافی و خواص کاغذ تأثیر می‌گذارد. کنترل دما، رطوبت و جریان هوا برای خشک‌کردن یکنواخت و کیفیت کاغذ بسیار مهم است. خشک کردن موفقیت‌آمیز به جلوگیری از هزینه‌های اضافی و افزایش سود در تولید کاغذ کمک می‌کند.

6.سفید کردن

سفید کردن مرحله‌ای اختیاری در ساخت کاغذ برای افزایش روشنایی و سفیدی آن است. این ماده لیگنین و ناخالصی‌هایی را که به مرور زمان باعث زردشدن می‌شوند، از بین می‌برد. کلر عنصری، دی اکسید کلر، لایه برداری اکسیژن، پراکسید و سفیدکننده ازن از موادی هستند که در این مرحله کاربرد دارند. پس از سفید‌کردن، خمیر کاغذ شسته می‌شود تا مواد شیمیایی حاصل از فرایند کاغذسازی از بین بروند.

7.کلندرینگ

کلندرینگ مرحله‌ای اختیاری در ساخت کاغذ برای بهبود خواص سطحی مانند صافی و کیفیت چاپ است. کاغذ از میان غلتک‌های گرم و تحت فشار بالا عبور می‌کند که ممکن است صاف یا برجسته باشند. کلندرینگ نرم با فشار کم، کاغذهای گلاسه مانند مجلات را بهبود می‌بخشد، در حالیکه کلندرینگ سخت با فشار بالا، کاغذهای بدون پوشش را برای چاپ بهبود می‌بخشد. این مرحله شاید ضخامت و بافت کاغذ را کاهش دهد، بنابراین کنترل آن برای رسیدن به مشخصات کاغذ مورد نظر اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با کاغذ سازی و نحوه آن

8.پوشش‌دهی

پوشش‌دهی فرایندی در ساخت کاغذ است که در آن لایه‌ای از مواد برای بهبود ویژگی‌هایی مانند روشنایی، صافی و کیفیت چاپ اضافه می‌شود. می‌توانید در فرایند ساخت کاغذ این مرحله را برای یک یا دو طرف کاغذ استفاده کنید. پوشش‌دهی پس از تولید کاغذ و قبل از تبدیل‌شدن آن به محصول نهایی انجام می‌شود. خشک‌کردن کاغذ، پس از پوشش‌دهی انجام می‌شود و سپس کاغذ را برش می‌دهند، بسته‌بندی می‌کنند و برای مشتری‌ها می‌فرستند. کاغذ پوشش داده‌شده در چاپ و بسته‌بندی برای بهبود جذابیت بصری و عملکردی استفاده می‌شود.

9.برش و بسته‌بندی

در این دو مرحله، مطمئن می‌شویم که محصول نهایی مطابق با الزامات دلخواه است و برای حمل‌ونقل به مشکلی برنخواهیم خورد. پس از ساخت کاغذ، آن را روی رول‌های جامبو می‌غلطانند و به یک مرکز برای برش به رول یا ورق‌های کوچک‌تر منتقل می‌کنند.

برش شامل استفاده از تیغه‌های بزرگ برای تنظیم اندازه‌ها بر اساس نیاز مشتری می‌شود. سپس کاغذ بریده‌شده در بسته‌بندی محافظ برای حمل‌ونقل ایمن بسته‌بندی می‌شود. اغلب جزئیات محصول را روی بسته‌بندی چاپ می‌کنند. این مراحل برای برآوردن نیازهای مشتری و تضمین ایمنی محصول در حین ذخیره سازی و حمل و نقل حیاتی هستند.

سخن پایانی

از دوران قدیم، انسان‌ها از روش‌های مختلف برای تولید کاغذ استفاده می‌کردند، اما با پیشرفت فناوری، فرایند تولید کاغذ بهبود یافته و روش‌های جدیدی برای تولید کاغذ به‌کار گرفته شده است. تدارک صنعت کاغذ کرمان، با تمرکز بر فناوری و همکاری با شرکت‌های برتر، محصولات سلولزی باکیفیت و با قیمت رقابتی را به بازار عرضه می‌کند. تیم متخصصان این شرکت با تجارب طولانی‌مدتشان روی کیفیت، بهره‌وری، و رضایت مشتری تاکید دارند. ارائه محصولات باکیفیت، قیمت رقابتی، خدمات بی‌نظیر و سبد گسترده و متنوع محصولات از جمله مزایای شرکت تدارک کاغذ صنعت کرمان هستند.

انتهای پیام

منبع: سیتنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.