آمادگی صندوق نوآوری برای همکاری با آموزش و پرورش برای تبدیل گفتمان‌ حوزه فناوری و نوآوری به جریان غالب در مدارس

به گزارش سیتنا، نشست ملی مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی با حضور دکتر رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، دکتر محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی آموزش و پرورش و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر فرشاد فتوت معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، حجت‌الاسلام حامد تقدیری رییس ستاد ملی روایت پیشرفت و همچنین جمعی از مدیران عامل و موسسان مدارس مجتمعی غیردولتی و مدیران مدارس هیات امنایی یکشنبه دوم اردیبهشت 1403 در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

پیوند امید با پیشرفت‌های کشور، بهترین پاسخ ما به جنگ ترکیبی دشمن است

دکتر رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اهمیت بحث امید و امیدآفرینی در جامعه گفت: مسئله مهمی که ما را گردهم جمع کرده است، بحث امید و امیدآفرینی است که موتور محرک جامعه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنان خود به اهمیت آرمان‌خواهی و داشتن امید برای حرکت به سمت آینده اشاره داشته‌اند. این آرمان‌خواهی به موتور محرک، به سوخت این موتور و عقل نیز به فرمان و راهبرنده این جریان تعبیر شده است. در بیانیه گام دوم انقلاب، دو عنصر علم و امید بسیار حائز اهمیت عنوان شده است و هر دو عنصر (در کنار هم) منجر به پیشرفت کشور می‌شوند.

از صندوق نوآوری و شکوفایی انتظار داریم، مدارس ما را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزند که این پیوند، روی دیگر شکوفایی است و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های کودکان و نوجوان کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: علم در دست کسی قدرتمند خواهد بود که امید و ایمان داشته باشد که می‌تواند تغییر ایجاد کند. با وجود همه تلاش‌های دشمن برای یاس‌آفرینی، آنچه نسل جدید کشور را امیدوار خواهد کرد، دیدن و لمس کردن پیشرفت‌های کشور از نزدیک است. وقتی دانش‌آموزان در جنوب کشور روی عرشه کشتی، قدرت کشور را از نزدیک مشاهده می‌کنند، نور امید در قلب آنها تابیده می‌شود. ایران در جنگ پیوسته با استکبار جهانی بوده است و امروز شاهد جنگ ترکیبی دشمن هستیم. پیوند امید با پیشرفت‌های کشور، بهترین پاسخ ما به جنگ ترکیبی دشمن است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: بذرهایی که امروز در مدارس کشور کاشته می‌شوند، قطعا پربارتر و امیدوارکننده‌تر از قبل خواهند بود. پرورش دانش‌آموزانی خلاق، فکور و نوآور، ماموریت بزرگ مدارس ایران است و مدیران مدارس، راهبردی‌ترین مدیران کشور هستند و یک مدرسه قوی، تضمین‌کننده یک ایران قوی و قدرتمند است. امروز در مرحله جامعه‌سازی و توانمندسازی قرار داریم و مدارس نشان داده‌اند که استعداد چنین قدرتی را دارند. از صندوق نوآوری و شکوفایی انتظار داریم، مدارس ما را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزند که این پیوند، روی دیگر شکوفایی است و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های کودکان و نوجوان کشور خواهد بود.

صندوق نوآوری آماده همکاری با آموزش و پرورش برای گفتمان‌سازی در حوزه فناوری در مدارس کشور

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم با اشاره به نقش مهم دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور گفت: حرف مشترک زیادی با وزارت آموزش و پرورش داریم و علاقه‌مند هستیم جریان دانش‌بنیان را با همکاری آموزش و پرورش در کشور توسعه دهیم.

وی افزود: بیش از یک دهه است که جریان اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به راه افتاده است؛ این جریان درست در نقطه مقابل جریان اقتصاد نفتی و منبع‌محور قرار دارد. جریان اقتصاد نفتی و منبع‌محور، استعداد جوانان و نخبگان کشور را کور می‌کند؛ درحالی‌که آثار و دستاوردهای مثبت اقتصاد دانش‌بنیان به وضوح در کشور قابل مشاهده است. صنعت جایی است که دانش در آن جریان دارد و به صورت مستمر با نوآوری و فناوری سروکار دارد و اینجا، مدرسه نخبه‌پرور معنا پیدا می‌کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: یکی از آثار مهم اقتصاد دانش‌بنیان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان است، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان، عرصه حضور و فعالیت نخبگان کشور هستند. معکوس‌کردن جریان واردات، کمک به افزایش صادرات و جلوگیری از خام‌فروشی از دیگر دستاوردهای اقتصاد دانش‌بنیان است.

خیاطیان دستاوردهایی که امروز در حوزه دانش‌بنیان شاهد آن هستیم را حاصل بذرپاشی دانست که طی دو، سه دهه قبل در مدارس کشور صورت گرفته است و اکنون محصول آن را برداشت می‌کنیم و گفت: اصل جریان دانش‌بنیان، مبتنی بر نیروی انسانی نخبه است و اگر این نیروها طی چند دهه قبل در مدارس تربیت نشده بودند، امروز شاهد ظهور این شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند نبودیم. آینده کشور نیز منوط به تربیتی است که امروز در مدارس کشور صورت می‌گیرد و باید تلاش کنیم روحیه کارآفرینی، نوآوری و فناوری را در دانش‌آموزان تقویت کنیم. آمادگی داریم با یک برنامه‌ریزی دقیق و در قالب همکاری مشترک با آموزش و پرورش، توانمندسازی و گفتمان‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری را به یک جریان و گفتمان غالب در مدارس تبدیل کنیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: یک بخش کار، موضوع گفتمان‌سازی است و باید گفتمان فناوری و نوآوری را به یک گفتمان و جریان غالب تبدیل کنیم و اسطوره‌های مبتنی بر فناوری و کارآفرینی معرفی کنیم. یکی دیگر از موضوعات مهم، بحث امیدآفرینی است. شاید دستاوردها و پیشرفت‌های جوانان کشور را به درستی به جامعه معرفی نکرده‌ایم. می‌توانیم با جریان دانش‌بنیان که نماد پیشرفت کشور است، این حس امیدآفرینی را به جامعه تزریق کنیم. امیدوارم زمینه همکاری و مشارکت مدارس و آموزش و پرورش در حوزه دانش‌بنیان و معرفی دستاوردها و پیشرفت‌های جوانان کشور به نسل نوجوان و جوان کشور بیش از گذشته فراهم شود.

روایت پیشرفت‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در قالب برنامه «اردوهای راهیان پیشرفت»

دکتر فرشاد فتوت، معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ابتدای این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق از بدو تاسیس تاکنون گفت: آخرین وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان سال 1402 نشان می‌دهد، درحال حاضر 9674 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در کشور مشغول فعالیت هستند که زمینه ایجاد 304 هزار شغل مستقیم را فراهم کرده‌اند و میزان کل فروش این شرکت‌ها تا پایان سال 1401 بالغ بر 517 هزار میلیارد تومان بوده است.

یکی از آثار مهم اقتصاد دانش‌بنیان، جلوگیری از مهاجرت نخبگان است، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان، عرصه حضور و فعالیت نخبگان کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه در شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد اتفاق‌های خوب و چشمگیری هستیم و مردم باید از نزدیک در جریان این پیشرفت‌ها و دستاوردها قرار بگیرند، تصریح کرد: با حمایت رییس جمهور و به همت صندوق نوآوری و شکوفایی، از زمستان سال 1402 برنامه «اردوهای راهیان پیشرفت» با هدف به اشتراک‌گذاشتن این پیشرفت‌ها آغاز شد و در یک بازه زمانی سه ماهه و هفت برنامه اردوی راهیان پیشرفت، جمعی از افراد شاخص و تأثیرگذار جامعه از نزدیک با دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان آشنا شدند.

معاون ارتباطات و بین‌الملل صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: بدون تردید، دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان یکی از گروه‌های تاثیرگذار جامعه محسوب می‌شوند؛ گروهی که شاید در لبه پرتگاه مهاجرت قرار داشته باشند. تجربه برگزاری چند برنامه اردوهای راهیان پیشرفت نشان داد که وقتی نوجوانان و جوانان کشور از نزدیک با دستاوردهای درخشان نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف علم و فناوری از نزدیک آشنا می‌شوند، این احساس در آنها ایجاد می‌شود که بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، فرصت رشد و شکوفایی آنها در این شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. شاهد هستیم که اغلب افرادی که در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند، جوانانی هستند که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و با سرمایه‌های اندک، در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند.

روایت درست از پیشرفت‌های کشور برای مقابله با روایت‌های دروغین دشمن

دکتر احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یکی دیگر از سخنران این مراسم بود.

وی درخصوص ضرورت و اهمیت جهاد تبیین گفت: یکی از کارهای مهم و موثر، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور در حوزه‌های مختلف مانند پیشرفت‌های علمی، پزشکی، هوافضا و مهم‌تر از همه، حاکمیت دین در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: دانش‌آموزان و نسل نوجوان و جوان کشور باید با دستاوردها و پیشرفت‌های کشور به خوبی آشنا شوند و هدفی که دنبال می‌کنیم، روایت درست این پیشرفت‌ها است. اگر خودمان پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را به خوبی روایت نکنیم، شاهد روایت‌های دروغینی از سوی دشمنان خواهیم بود.

هر فرزند ایران، یک سرمایه مهم برای کشور

در ادامه این مراسم، دکتر غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به بحث نقش‌آفرینی مدارس غیردولتی در کمک به پیشرفت کشور و تحقق عدالت آموزشی گفت: باید به هر فرزند در هر گوشه ایران به چشم یک استعداد و سرمایه نگاه و تلاش کنیم حتی یک نفر در کشور ضایع نشود و با این نگاه، ایران به سرعت پیشرفت خواهد کرد.

وی افزود: هیچ راهی برای پیشرفت درازمدت به جز تربیت نیروی انسانی مومن و عالم وجود ندارد و این وظیفه برعهده تک‌تک ماست. باید قدر این انقلاب و نظام را بدانیم و در تربیت نیروی انسانی مومن و عالم بکوشیم.

اهمیت بکارگیری خلاقیت و نوآوری در روایت پیشرفت‌ها

حجت‌الاسلام حامد تقدیری، رییس ستاد ملی روایت پیشرفت نیز با اشاره به شیوه روایت غربی‌ها از دستاوردهایشان گفت: غربی‌ها برای روایت‌هایشان برنامه‌ریزی کرده‌اند. هرچقدر که تلاش کنیم، اما اگر روایت خوب و درستی از پیشرفت‌ها نداشته باشیم، بخشی از کار مغفول می‌ماند. بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و مجموعه‌ای از دستاوردها در این مدت حاصل شده است، اما شاید روایت کافی از این پیشرفت‌ها و دستاوردها (به جامعه) ارائه نکرده‌ایم. همگی باید دغدغه جهاد تبیین (و ارائه روایتی مناسبی از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور) داشته باشیم.

رییس ستاد ملی روایت پیشرفت تاکید کرد: در بحث روایت پیشرفت، سه نکته شامل محتوای پیشرفت، سناریو و فناوری باید مورد توجه قرار بگیرد. توجه به خلاقیت و استفاده از نوآوری در روایت‌ها بسیار حائز اهمیت است و آموزش و پرورش باید به این موضوعات توجه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: سیتنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.