کمی بیش از یک سال است که کویر موتور موتورسیکلتهای برند QJ را به بازار عرضه میکند. این شرکت در نمایشگاه موتورسیکلت شهر آفتاب در زمستان 1401 برای اولین بار این موتورسیکلتها را رونمایی کرد و هماکنون چندین مدل از محصولات این برند را به فروش میرساند. یکی از چشمگیرترین مدلهای QJ که توسط کویر موتور عرضه میشود، QJ SRK 249 نام دارد. در ادامه ابتدا به برند QJ و سپس بررسی این موتورسیکلت خواهیم پرداخت.
شرکت QJ
QJ مخفف Qianjiang است که یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت در چین محسوب میشود. این شرکت که در سال 1985 در استان ژجیانگ چین تأسیس شد، با شعار «طراحی اروپایی، کیفیت ژاپنی با قیمت چینی» اقدام به عرضه موتورسیکلتهای مختلف از طریق پنج برند گوناگون میکند. این شرکت بزرگ چینی، موتورسیکلتهای خود را در خارج از چین با برند کی وی Keeway به فروش میرساند که موتورسیکلتهای این برند را نیکران موتور به ایران آورده است. گروه کیانژیانگ همچنین در سال 2005 برند ایتالیایی بنلی را هم خرید و خط تولید آن را در چین راهاندازی کرد. نیکران موتور همچنین چندین سال است که موتورهای بنلی را هم در ایران عرضه میکند.
گروه کیانژیانگ موتورسیکلتهای خود را در بازار داخلی چین با برند QJMotor عرضه میکند. حال پسازاینکه نیکران موتور با عرضه موتورهای بنلی در ایران توانست فروش مناسبی را تجربه کند، کویر موتور در اقدامی هوشمندانه سراغ برند QJ رفته و موتورهای این برند را به ایران آورده تا از موفقیت و شهرت بنلی در ایران بهره ببرد زیرا موتورهای QJ شباهت و اشتراکات بسیار زیادی با محصولات بنلی دارند. بهعنوانمثال، همین مدل SRK 249 بسیار شبیه بنلی TNT249S است و بهنوعی برادر دوقلوی آن محسوب میشود. کویر موتور مدلهای 250 سیسی کیو جی را در سه نسخه موتور نیکد با نام SRK 249 (کیو جی اس ار کی ۲۵۰)، کروزر با نام SRV 249 و ریس با نام SRK 249 RR به ایران آورده که در اینجا به برسی نسخه نیکد میپردازیم.
طراحی کیو جی SRK 249
SRK 249 توسط کویر موتور در دو تیپ مختلف عرضه میشود که از لحاظ فنی کاملاً باهم یکسان هستند و فقط در طراحی ظاهری تفاوت دارند. درواقع، بهجز چراغ جلو، تمام قسمتهای این دو تیپ باهم یکسان است. در تیپ یک، شاهد چراغ جلوی دایرهای هستیم که نمای کلاسیکتر به موتور بخشیده اما در تیپ دو از چراغ جلوی خشنتر با نمایی تهاجمیتر استفاده شده است. هرکدام از این طراحیها زیبایی خاص خود را داشته و انتخاب از بین آنها سلیقهای خواهد بود. بهطورکلی، QJ SRK 249 همان حال و هوای بنلی TNT249 S n دو سیلندر را دارد اما مدرنتر و خشنتر به نظر میرسد.
در عقب موتورسیکلت چراغ ترمز به شکل حرف T طراحی شده که جذاب به نظر میرسد. ویژگی جالب در اینجا اما محل نصب راهنماها است که در کنار چراغ خط نیست و پایینتر روی گلگیر جای گرفتهاند. این طراحی هرچند منحصربهفرد به نظر میرسد اما میتواند راهنماها را بیشتر در معرض برخورد و ضربه قرار دهند. فلاپهای کناری تیز و تهاجمی هم یکی دیگر از ویژگیهای طراحی این موتورسیکلت چینی هستند که به جذابیت آن افزودهاند. این موتورسیکلت 2,070 میلیمتر طول، 810 میلیمتر عرض و 1,100 میلیمتر ارتفاع دارد و وزن خشک آن 183 کیلوگرم است.
مقابل راکب کیو جی اس ار کی ۲۵۰ یک صفحه آمپر مستطیلی تمام دیجیتالی از نوع TFT رنگی قرار گرفته که مشابه چیزی است که در موتورهای مدرن جهانی میبینیم درحالیکه دکمههای زیاد مثل استارت، تنظیم نور، فلاشر، حالت رانندگی، تنظیمات صفحه آمپر و…، باعث شده فرمان کمی شلوغ به نظر برسد.
زین QJ SRK 249 طراحی حرفهای و جذابی دارد و نوع چرم و دوخت آن چشمگیر به نظر میرسد. این زین اما نسبت به بنلی فضای کمتری دارد و متأسفانه از دستگیره برای ترکنشین هم خبری نیست. ارتفاع زین موتورسیکلت تا زمین هم 785 میلیمتر است.
پیشرانه QJ SRK 249
این موتورسیکلت از همان پیشرانه 249 سیسی دو سیلندر آب خنک بنلی TNT249 S استفاده میکند اما درحالیکه این پیشرانه در بنلی 31.5 اسب بخار قدرت تولید میکند، کویر موتور برای کیو جی عدد 28 اسب بخار را در وبسایت خود ذکر کرده که کمی کمتر است. درهرحال، انتقال نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس شش سرعته و زنجیر صورت میگیرد. به لطف این پیشرانه، SRK 249 ظرف حدود 11 ثانیه 10 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 155 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ظرفیت باک این موتورسیکلت 14 لیتر است و در هر صد کیلومتر حدود 4 لیتر بنزین مصرف میکند.
QJ SRK 249 (کیو جی اس ار کی ۲۵۰) از رینگهای 17 اینچی استفاده میکند که در جلو با لاستیک 120 و در عقب 160 پوشیده شدهاند. این لاستیکها از برند سوپرمکس هستند که کیفیت و چسبندگی بسیاری خوبی دارند. همچنین کیفیت سواری کیو جی هم مشابه بنلی یعنی اسپرت و لذتبخش است. وظیفه متوقف کردن این موتورسیکلت بر عهده سیستم ترمزی با دیسک 300 میلیمتری و کالیپر دو پیستونه در جلو و 240 میلیمتری با کالیپر تک پیستونه در عقب است که از سیستم ترمز ABS هم بهره میبرد.
جمعبندی
در هنگام نگارش این مطلب در اردیبهشت 1403 قیمت موتورسیکلت کیو جی SRK 249 در وبسایت کویر موتور 446 میلیون برای تیپ یک و 439 میلیون تومان برای تیپ دو عنوان شده که در قیاس با رقبا رقم بسیار زیادی به نظر میرسد زیرا اصلیترین رقیب این موتورسیکلت یعنی بنلی TNT249 S هماکنون توسط نیکران موتور با قیمت 400 میلیون تومان به فروش میرسد. علاوه بر این، یکی دیگر از خویشاوندان کیو جی یعنی کی وی K249N را هم میتوان با قیمت بسیار کمتر 285 میلیون تومان خرید که هرچند تک سیلندر است اما قدرت قابلتوجه 27.5 اسب بخاری را ارائه میکند. همچنین ازآنجاییکه موتورهای بنلی توسط نیکران موتور مدت زیادی است که در کشورمان عرضه میشوند، از لحاظ قطعات شرایط بهتری دارد. بااینحال، برگ برنده QJ SRK 249 عرضه با شرایط اقساطی متنوع توسط کویر موتور است.
جدول مشخصات فنی موتورسیکلت QJ SRK 249
عنوان | مشخصات |
پیشرانه | 2 سیلندر چهار زمانه |
حجم موتور | 249 سیسی |
قدرت | 28 اسب بخار |
سیستم خنککننده | آب خنک |
استارت | برقی |
گیربکس | 6 سرعته |
نوع انتقال نیرو | زنجیر |
طول | 2,070 میلیمتر |
عرض | 810 میلیمتر |
ارتفاع | 1,100 میلیمتر |
فاصله محوری | 1,425 میلیمتر |
وزن خشک | 183 کیلوگرم |
تایر جلو | 120/70-17 |
تایر عقب | 160/60-17 |
ترمز جلو | دیسکی 300 میلیمتری ABS |
ترمز عقب | دیسکی 240 میلیمتری ABS |
ظرفیت باک | 140 لیتر |
قیمت | 439 تا 446 میلیون تومان |
نوشته بررسی QJ SRK 249 دو سیلندر کویر موتور اولین بار در پلاس موتو | plusmoto. پدیدار شد.
منبع: پلاس موتو