اجرای ۶ طرح فناورانه و دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی سمنان

اجرای ۶ طرح فناورانه و دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی منصفی‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان از طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی سمنان اظهار کرد: ۶ طرح فناورانه و دانش‌بنیان توسط محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان سمنان در حوزه معدن و خدمات تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ارائه شده و در این بین، دو طرح فناورانه به‌عنوان طرح‌های شاخص ملی از سوی جهاد دانشگاهی کشور انتخاب شده است.

وی افزود: ۲ طرح فناورانه شامل کود گرانول آهسته- رهش حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک و تولید مالچ معدنی زیست سازگار به منظور تثبیت خاک و کنترل ریزگرد، نمونه‌های اولیه این محصولات تهیه و تولید شده و مقدمات تولید انبوه آنان نیز فراهم شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: چهار طرح جدید دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی بر پایه مواد معدنی که از مزیت‌ها و ظرفیت‌های غالب استان سمنان است در سال ۱۴۰۲ سال مهار تورم و رشد تولید تهیه شده و اجرا می‌شود.

منصفی‌راد بیان کرد: طرح تولید زئوتیمول (افزودنی خوراک دام)، طرح فرآوری پوست سبز پسته، طرح اتوفنوتایپینگ (رکوردگیری وزن دام در فرآیند اصلاح نژاد) و طراحی و ساخت سنسورهای هوشمند اندازه‌گیری رطوبت خاک از جمله این طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی استان سمنان است.

وی افزود: طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه محیط زیست شامل طراحی و ساخت فیلترهای تصفیه هوا بر پایه مواد معدنی جهت کاهش آسیب‌های آلودگی هوا در کشور، در حوزه کشاورزی تولید خوراک دام سبک و سنگین بر پایه مواد معدنی و طراحی و ساخت سنسورهای اندازه‌گیری رطوبت خاک مناطق کویری جهت جلوگیری از مصرف زیاد آب در کشاورزی برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان عنوان کرد: در این بین، ۲ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه اصلاح نژاد دام به عنوان طرح ملی از سوی جهاد دانشگاهی کشور انتخاب شده است و امیدواریم در سال جاری و با حمایت مسؤولان طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی سمنان وارد مرحله تجاری‌سازی و تولید شود.

منصفی‌راد ادامه داد: چون سمنان یک استان با ظرفیت معدنی است و برای جلوگیری از خام‌فروشی و … طرح‌های جهاد دانشگاهی سمنان بر اساس مزیت غالب این استان تهیه و اجرا می‌شوند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس