پریگوژین آفتابی شد/ حملات گسترده کی‌یف به تأسیسات نظامی روسیه/ حضور عجیب کسینحر در پکن

عناوین خبری رسانه‌های جهان

پریگوژین آفتابی شد/ حملات گسترده کی‌یف به تأسیسات نظامی روسیه/ حضور عجیب کسینحر در پکن

اکوایران: اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که «عملیات موفقی» را در شبه جزیره کریمه انجام داده است. همزمان، مقامات اورژانس روسیه در شبه‌جزیره کریمه می‌گویند که بیش از ۲۲۰۰ نفر از چهار روستا تخلیه شدند که دلیل آن آتش‌سوزی در یک مرکز نظامی بوده است.

پریگوژین آفتابی شد/ حملات گسترده کی‌یف به تأسیسات نظامی روسیه/ حضور عجیب کسینحر در پکن

به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

ادامه حملات کی یف به تأسیسات نظامی روسیه در کریمه

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که «عملیات موفقی» را در شبه جزیره کریمه انجام داده است.

همزمان، مقامات اورژانس روسیه در شبه‌جزیره کریمه می‌گویند که بیش از ۲۲۰۰ نفر از چهار روستا تخلیه شدند که دلیل آن آتش‌سوزی در یک مرکز نظامی بوده است.

سرگئی آکسیونوف، رئیس منصوب از طرف روسیه در این منطقه، دلیل وقوع آتش سوزی را اعلام نکرد اما گفت که این آتش‌سوزی باعث بسته شدن یک بزرگراه مهم در شبه‌جزیره شده است.

آکسیونوف تأکید کرد که آتش سوزی داخل یک پایگاه نظامی در منطقه کروفسکی در شبه جزیره کریمه رخ داده است.

این حادثه دو روز پس از انفجار در پل کریمه روی داد که یک شریان کلیدی برای تدارکات نظامی و غیرنظامی محسوب می‌شود؛ انفجاری که دست‌کم دو کشته برجای گذاشت و روسیه نیروهای اوکراینی را مسئول آن می‌داند.

«کریلو بودانوف» مدیر سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفت: عملیات موفقی در کریمه اشغالی انجام شد…دشمن حجم خسارت ها و تعداد کشته ها را مخفی می کند.

انتشار ویدئویی از اولین حضور رهبر گروه واگنر در انظار عمومی

تصاویری ویدئویی که روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی نزدیک به گروه واگنر منتشر شد ظاهرا یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه روسی واگنر را در بلاروس نشان می‌دهد.

فردی که به نظر می‌رسد یوگنی پریگوژین باشد در این تصاویر در حال خوشامدگویی به جنگجویان گروه واگنر دیده می‌شود. او خطاب به جنگجویان واگنر می‌گوید: «خوش آمدید! خوشحالم که به همه شما خوشامد می‌گویم. به سرزمین بلاروس خوش آمدید. ما با کرامت جنگیدیم و خیلی کارها برای روسیه انجام دادیم.»

این تصاویر ویدئویی در گروه‌های تلگرامی نزدیک به گروه واگنر منتشر شده است. تائید صحت این ویدئو و اظهارنظر قطعی در مورد حضور یوگنی پریگوژین در آن امکانپذیر نیست.

فردی که به نظر می‌رسد یوگنی پریگوژین باشد ضمن انتقاد از وزارت دفاع روسیه تاکید می‌کند که جنگجویان واگنر دیگر در اوکراین نخواهند جنگید.

بیش از هزار محکومیت در پی شورش‌های خشونت‌آمیز فرانسه

اریک دوپوند مورتی، وزیر دادگستری فرانسه روز چهارشنبه گفت که بیش از هزار نفر در رابطه با شورش‌هایی که در پی کشته شدن نائل مرزوق، نوجوان ۱۷ ساله توسط یک افسر پلیس در سراسر این کشور روی داد، محکوم شده‌اند و ۶۰۰ نفر از این افراد نیز اکنون در زندان هستند.

او در گفتگو با رادیو «آر تی ال» فرانسه اعلام کرد که در مجموع ۱۲۷۸ حکم صادر شده که محکومیت ۱۰۵۶ نفر از آنها حبس تعزیری است و از این تعداد ۷۴۲ نفر به مجازات قطعی با میانگین ۸.۲ ماه حبس محکوم شدند.

مرگ نائل ۱۷ ساله موج گسترده‌ای از اعتراضات را رقم زد و باعث چندین شب متوالی خشونت، آتش‌ زدن خودروها، غارت ساختمان‌های عمومی و غارت در بسیاری از شهرهای فرانسه شد.

رکورد قیمت منفی برق در اروپا شکسته شد

بورس برق اروپایی که در ۱۱ کشور عضو اتحادیه اروپا و نروژ و سوئیس فعال است، روز شنبه گذشته گزارش داد که قیمت برق برای تحویل در روز یکشنبه در بازار برق چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا و هلند به زیر صفر رسید.

قیمت برق بعد از ظهر یکشنبه در هلند به رکورد تازه منفی ۷۳.۷۶ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. این نخستین بار نیست که قیمت برق در اروپا منفی می شود. فنلاند هم ۲۴ مه گذشته اعلام کرد که بهای برق برای چند ساعت در بازار این کشور به زیر صفر رسیده است.

قیمت منفی برق در اروپا برای نخستین بار در سال ۲۰۰۷ و در بازار آلمان ثبت شد و یکسال بعد هم در بازار برق مشترک آلمان و اتریش. از سال ۲۰۱۰ نیز قیمت‌های منفی برای تسویه قراردادهای یک روزه در بازار برق فرانسه رایج شد.

اما رخداد نرخ‌های منفی با افزایش عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا در حال افزایش است. بازار آلمان طی ۷۳ ساعت در ۲۰ روز از روزهای کاری بازار برق در سال ۲۰۲۰ شاهد ثبت قیمت‌های منفی برای تسویه قراردادهای روز بعدی بوده است؛ قراردادهایی که بر پایه حراج برق قابل عرضه در ساعت‌های مختلف روز بعد منعقد می‌شود.

قیمت‌های منفی صرفا یک مفهوم نظری نیست. خریداران در واقع پول و برق را از فروشندگان دریافت می‌کنند. در واقع، اگر تولیدکننده‌ای به دلیل افت تقاضا یا وجود مازاد عرضه مایل به پذیرش قیمت‌های منفی باشد، این بدان معناست که برای او هزینه تعطیلی موقت و راه‌اندازی دوباره نیروگاه بسیار بیشتر از فعال نگاه داشتن آن است.

تعجب کاربران چینی از سفر مجدد کیسینجر به پکن

وانگ یی، عالی‌ترین دیپلمات چین روز چهارشنبه در دیدار با هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت که سیاست واشنگتن در قبال کشورش به «درایت دیپلماتیک به سبک کیسینجر و شجاعت سیاسی مانند نیکسون» نیاز دارد.

این سخنان وانگ یی اشاره‌ای به دوران فعالیت هنری کیسینجر در دولت ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بود. واشنگتن در دوران زمامداری ریچارد نیکسون با کمک هنری کیسینجر با چین کمونیست روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

سفر هنری کیسینجر به چین در حالی انجام شد که او دو ماه پیش ۱۰۰ ساله شد. همین امر باعث شده است که سفر او در شبکه‌های اجتماعی چین مانند ویبو مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کاربران چینی از اینکه هنری کیسینجر در ۱۰۰ سالگی همچنان قادر به سفر هوایی و کاری است ابراز تعجب کرده‌اند.

هنری کیسینجر روز سه‌شنبه در پکن با لی شانگفو، وزیر دفاع چین نیز دیدار کرده بود. سفر او به پکن در حالی صورت گرفت که جان کری، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به چین رفته است.

لغو مجوز فعالیت کنسولگری روسیه توسط فنلاند

خبرگزاری رویترز عنوان کرد که دولت فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرده که این کشور مجوز فعالیت کنسولگری روسیه در تورکو را لغو خواهد کرد.

رسانه‌های فنلاندی به نقل از دولت این کشور اعلام کردند که اقدام روسیه در ششم ژوئیه (۱۵ تیر) مبنی بر بستن کنسولگری فنلاند در سن‌پترزبورگ اقدام متقابل نامناسبی درقبال اخراج‌های انجام گرفته از سوی هلسینکی بوده و بسته شدن کنسوگری روسیه در تورکو اقدام تقابلی در پاسخ به روسیه بوده است.

بیستمین «حمله اسرائیل» به سوریه در سال جاری

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که اسرائیل بامداد چهارشنبه به منطقه دمشق حمله کرد.

سانا گزارش داد که پدافند هوایی سوریه «اغلب» موشک‌های شلیک شده را سرنگون کرده است. منابع نظامی سوری در بیانیه‌ای اعلام کردند که در پی این حمله دو سرباز زخمی شدند و «تلفات مادی» نیز برجای مانده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که این حمله بیستمین حمله‌‌ای است که اسرائیل در سالجاری انجام داده است.

این سازمان مستقر در بریتانیا گفت که حمله شب گذشته مراکز نظامی و انبارهای گروه حزب‌الله لبنان را هدف قرار داد که باعث آتش‌سوزی شد.

عراق: بدهی گازی به ایران را نقدی یا از طریق تهاتر تسویه می‌کنیم

«زیاد علی فاضل» وزیر برق عراق روز چهارشنبه تایید کرد که این وزارتخانه درباره پرداخت گازبهای ایران هیچ دستوری دریافت نکرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا معافیت جدیدی برای ۱۲۰ روز امضا کرده که به عراق اجازه می‌دهد بهای برق خریداری‌شده از ایران را تسویه کند.

رویترز گزارش داد: «به عراق اجازه داده شده هزینه برق را از طریق یک بانک غیرعراقی با ایران تسویه کند این نخستین بار است که اجازه داده می‌شود چنین پول‌هایی وارد حساب‌هایی در بانکهای غیرعراقی شود».

وزیر برق عراق امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی عراق(واع) گفت: موضوع مجوز آمریکا درباره پرداخت حق گاز ایران به مدت ۱۲۰ روز تنها در رسانه‌ها منتشر شده و ما هیچ چیز رسمی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: مبالغی متعلق به ایران( در بانک تجارت عراق) بلوکه شده است و باید یا با پول یا با نفت پرداخت شود.

فاضل گفت: در صورت موافقت آمریکا با پرداخت این بدهی‌ها، می توان بخشی از این اموال را نقدی و بخشی دیگر را با تهاتر نفت پرداخت کرد.

تجمع زنان معترض به تعطیلی آرایشگاه‌ها توسط طالبان

زنان معترض به صدور فرمان تعطیلی آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه از سوی رهبر طالبان، روز چهارشنبه در کابل تجمع کردند.

خبرگزاری فرانسه شمار معترضان را حدود ۵۰ نفر برآورد کرده و دلیل اصلی تجمع آنها را اعتراض به تبعات اقتصادی و معیشتی فرمان رهبر طالبان عنوان کرده است. بر پایه گزارش این خبرگزاری، نیروهای طالبان با استفاده از خودروهای آبپاش اقدام به متفرق کردن معترضان کردند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکرِ با ابلاغ فرمانِ هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان در اواخر ژوئن گذشته، از صاحبان آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی زنانه خواست تا ظرف یک ماه نسبت به تعطیلی، فروش و واگذاری آنها اقدام کنند.

در همین رابطه:

  • پیشگام دنیای پساحقیقت؛ چرا پوتین با فرماندهان واگنر دیدار کرد؟
  • پنتاگون: نیروهای واگنر دیگر به صورت موثر در جنگ اوکراین مشارکت ندارند
  • برکناری ژنرال ارشد روس؛ زنگ خطر شورش جدید در کرملین به صدا درآمد؟

منبع: اکوایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.