موضع دولت سوئد در مقابل فرد هتاک به قرآن مایه تعجب است

موضع دولت سوئد در مقابل فرد هتاک به قرآن مایه تعجب است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق در واکنش به اقدام پلیس سوئد در صدور مجدد مجوز برای به آتش کشیدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم، گفت: مجوز پلیس سوئد بار دیگر به همان فردی که پیش‌تر مرتکب آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم شده بود، اجازه تکرار این عمل شنیع را داده تا طرف‌های افراط‌گرا در سوئد به خود اجازه شکستن حرمت دین حنیف اسلام را بدهند و احساسات مسلمانان در اهانت به مقدساتشان را نادیده بگیرند. این فرد همچنین اجازه یافته که پرچم عراق را نیز که مزین به لفظ جلاله است در برابر سفارت عراق در استکهلم به آتش بکشد.

رئیس جریان حکمت ملی عراق ضمن محکومیت شدید این اقدامات، موضع دولت سوئد را، به خصوص پس از واکنش‌های شدید بین‌المللی که این اقدام را غیر قابل قبول دانستند، مایه تعجب دانست.

عمار حکیم از طرف‌های ذی‌ربط در این کشور خواست که مانع این‌گونه رفتارها، که خلاف قوانین بین‌المللی درباره اهانت به باورهای ادیان و مذاهب و قومیت‌هاست، شوند.

وی همچنین نسبت به تلاش‌های برخی گروه‌های افراط‌گرای که مغرضانه در پی نفرت‌پراکنی میان ملت‌های جهان‌ هستند به شدت هشدار داد و از جامعه بین‌المللی و نهادهای جهانی به خصوص سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست که با این برداشت غلط از آزادی برخورد کنند.

رئیس جریان حکمت ملی عراق همچنین از همگان خواست که اعتراض خود را به صورت مسالمت‌آمیز و متناسب با منطق قرآنی ابراز کنند.

بامداد پنجشنبه در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، عراقیها سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند. حمله به سفارت سوئد در عراق در پی خشم عمومی از این کشور به دلیل صدور مجوز سوزاندن قرآن کریم صورت گرفت است.این دومین حمله به سفارت سوئد در عراق طی کمتر از یک ماه گذشته است.

در هشتم تیرماه، یک شهروند تندرو سوئدی تحت حمایت مقامات این کشور در مقابل مسجدی در استکهلم، پایتخت سوئد اقدام به هتک حرمت به قرآن کریم کرد. این شخص افراطی در مقابل حدود ۲۰۰ نفر اقدام به پاره کردن صفحات قرآن کریم و آتش زدن آن کرد. در این اثنا، حاضران با فریادهای «الله اکبر» به این اقدام فرد موهن اعتراض کردند و فردی نیز تلاش کرد که به سمت وی سنگ پرتاب کند اما پلیس وی را بازداشت کرد.

این در حالی است که پلیس سوئد، مجدداً به سلوان مومیکا، مهاجر عراقی ساکن سوئد برای آتش زدن قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم مجوز داد. براساس درخواست ارائه شده به پلیس سوئد، این تجمع در مقابل سفارت عراق امروز پنجشنبه بین ساعت ۱۳ و ۱۵ به وقت محلی برگزار خواهد شد. مومیکا گفت که قصد دارد قرآن را در مقابل همان مسجد در اسکتهلم که ماه گذشته آتش زد، به آتش بکشد.

پلیس سوئد مدعی شد: این مجوز براساس درخواست رسمی برای آتش زدن کتب دینی صادر نشده بلکه براساس برپایی تجمع عمومی برای بیان نظر براساس حق قانونی آزادی تجمع صادر شده است.

سخنگوی پلیس ادعا کرد که این به معنای موافقت با آنچه در این تجمع رخ می‌دهند نیست.

منبع: مهر

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.