مهلت 10 روزه مدیریت بحران به شرکت گاز

مهلت 10 روزه مدیریت بحران به شرکت گاز

اکوایران :معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از مهلت ۱۰ روزه این سازمان به شرکت گاز برای ارائه طرح ایجاد برج‌های تخلیه اضطراری گاز در ۲۳ نقطه از شهر تهران خبر داد.

مهلت 10 روزه  مدیریت بحران به شرکت گاز

تهران چه اندازه برای پیشگیری از خسارت های جانی و مالی زلزله احتمالی آماده است ؟ اواخر فروردین ماه امسال محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، درباره ایجادنشدن برج های اضطراری تخلیه گاز هشدار داد. کارکرد این برج ها این است که در زمان زلزله باقی مانده گاز در لوله های شهری را تخلیه می کند و مانع انفجار می شوند.

آقامیری در تذکر خود با اشاره به اینکه تهران دارای انشعابات زیاد گاز است، گفت: طبق مصوبه مدیریت بحران در سال 96، اداره گاز باید برج های اضطراری تخلیه گاز در مناطق مختلف تهران ایجاد کند. در این راستا 23 نقطه شناسایی شده که اداره گاز برای ایجاد این برج های 60 تا 80 متری به فضای 400 متری احتیاج دارد تا در زمان وقوع زلزله گازهای باقی مانده در لوله ها را به سرعت تخلیه کند. 3.5 میلیون مترمکعب گاز در زیر تهران وجود دارد که کارشناسان ژاپنی که چند سال پیش به تهران آمدند، اعلام کردند که قبل از اینکه ریزش آوار در زلزله های بالای هفت ریشتر جان مردم را بگیرد، شاهد انفجار علمک های گاز خواهیم بود.

او ادامه داد: اداره گاز با ارائه گزارش فنی اعلام کرده است که می تواند با کارگذاری این برج ها در مدت چند ثانیه نسبت به تخلیه اضطراری گازها اقدام کند؛ اما پیگیری ها نشان داده که هنوز شهرداری زمین های مدنظر را در اختیار اداره گاز قرار نداده و این در حالی است که قرار بوده در سال 98 ایجاد این برج ها تمام شود؛ اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالی است که اداره گاز معتقد است تجهیزات اجرای این طرح مهم را خریداری کرده و در انبارها نگه داشته است و تنها منتظر زمین هستند. مهدی چمران در واکنش به این تذکر گفت: خیلی از زمین های مدنظر گران قیمت هستند و باید شهرداری آنها را بخرد و بهتر بود اداره گاز که این مقدار انشعاب دارد، از اول خودشان فکر می کردند، نه اینکه توقع داشته باشند شهرداری آن را انجام دهد. البته شورا و شهرداری نیز این مسئله را پذیرفته اند؛ اما باید بررسی شود که ایجاد برج های 80 متری آن هم وسط بافت مسکونی چگونه خواهد بود و نمونه های خارجی را نیز باید بررسی کنیم.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، هم با بیان اینکه از شرکت گاز سوالاتی پرسیده شده بود که باید پاسخ داده شود، گفت: ممکن است زمین شهری نیز زمین هایی داشته باشد که بتواند در اختیار قرار دهد؛ البته باید نمونه های اجراشده این طرح مورد توجه قرار بگیرد.

امروز محمدحسن فصیح از برگزاری نشست کارشناسی بررسی ایجاد برج‌های تخلیه اضطراری گاز در زمان وقوع زلزله احتمالی در تهران خبر داد و گفت:‌ این نشست به منظور بررسی و تشریک مساعی درخصوص ایجاد برج‌های تخلیه گاز اضطراری با حضور نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، قرارگاه ثارالله(ع)، دادسرای عمومی و انقلاب، شرکت گاز استان تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، سازمان بازرسی شهرداری تهران در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

فصیح با بیان اینکه در این نشست اهداف و الزامات قانونی، امنیتی و ایمنی احداث برج‌های تخلیه گاز در زمان وقوع زلزله احتمالی در تهران مورد بررسی قرار گرفت، گفت:‌ بر اساس مصوبه هیات وزیران سال 1396، اداره گاز باید برج‌های اضطراری تخلیه گاز در مناطق مختلف تهران را ایجاد کند که بر همین اساس ۲۳ نقطه در تهران شناسایی شد که اداره گاز باید در آنها برج‌های ۶۰ تا ۸۰ متری برای تخلیه اضطراری گاز باقی مانده در لوله‌ها در زمان زلزله احتمالی را ایجاد کند.

معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در این نشست روند پیگیری ایجاد چنین سازه‌هایی در شهر تهران بررسی شد و در خصوص راهکارهای افزایش سطح ایمنی در حوزه شریان‌های حیاتی شهر تهران با رویکرد پیشگیرانه و اخذ هماهنگی‌های لازم برای مقابله با حوادث ناشی از آسیب به شریان‌های حیاتی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در این نشست نیز گفت: در این نشست مقرر شد شرکت گاز استان تهران طی مدت ۱۰روز مکاتبات، مستندات و گزارش‌های فنی و توجیهی طرح ایجاد برج‌های تخلیه گاز را به تمامی ارگان‌های ذیربط و معاونت پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به منظور بررسی و اظهارنظر کارشناسی ارسال کند و همچنین پس از حصول تمام مستندات از طرف شرکت گاز استان تهران اولین جلسه کارشناسی به منظور هماهنگی، رفع ایرادات و نواقص و ایجاد هم‌سویی میان کلیه دستگاه‌های ذیربط برگزار شود.

منبع: اکوایران