فارس من| داوطلبان آزمون سراسری: مسیر پر پیچ و خم کنکور با بازگشت دروس عمومی دشوار‌تر می‌شود

فارس من| داوطلبان آزمون سراسری: مسیر پر پیچ و خم کنکور با بازگشت دروس عمومی دشوار‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برخی داوطلبان کنکور سراسری می‌گویند: بازگشت دروس عمومی مشکلاتی را به همراه دارد زیرا داوطلبان برای این دروس زمان کافی را اختصاص نداده‌اند و نمی‌توانند به اندازه کافی برای کنکور مسلط باشند، همین باعث نگرانی داوطلبان است که درصد مناسبی را برای این دروس دریافت نکنند، این داوطلبان معتقدند بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری باعث به وجود آمدن مافیای کنکور می‌شود.

داوطلبان برای رفع ابهامات و رسیدگی به این دغدغه در سامانه فارس من پویشی با عنوان «عدم بازگشت دروس عمومی» را ایجاد کردند.

این کاربران در پویش خود آوردند:

«ما داوطلبین کنکور سراسری ۱۴۰۳ به علت زمان کم باقی مانده تا برگزاری کنکور ۱۴۰۳ و به علت آن که در دو سال گذشته اعلام شده بود که دروس عمومی از کنکور حذف شدند اکنون خواهان عدم بازگشت دروس عمومی به کنکور هستیم.

بازگشت دروس عمومی به کنکور تنها درخواست مافیای کنکور است که با حذف دروس عمومی نیمی از فروش کتاب‌ها و کلاس‌های خود را از دست داده‌اند.»

علیرضا راستی سردبیر این پویش فارس من در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس می‌‌گوید: در دی‌ماه ۱۴۰۰ بود که بحث اصلاح قانون کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابلاغ رئیس جمهور اعلام شد که تغیرات کنکور شامل تاثیر قطعی معدل و برگزاری دوبار کنکور در سال انجام شود و دروس عمومی از کنکور حذف شود.

وی می‌گوید: در دی‌ماه ۱۴۰۰ که ما پایه دهم بودیم اعلام شد که دروس عمومی از کنکور حذف است و به همین دلیل ما تمرکزمان را بر دروس تخصصی گذاشتیم، الان هم زمزمه‌هایی بر بازگشت دروس عمومی به کنکور وجود دارد که بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس کشمکش بود، اما در نهایت توسط دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی اعلام شد دروس عمومی به کنکور باز نخواهد گشت.

دروس عمومی دوباره به کنکور اضافه می‌شود. ما داوطلبان کنکوری آمادگی پاسخگویی دروس عمومی را نداریم و خواستار حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ هستیم

سردبیر پویش فارس من ادامه می‌دهد: در پایان این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای را دارد و اگر اصلاحات مد نظر مجلس برقرار نشود دوباره طرح یک فوریت به صحن مجلس می‌‌آید و تصویب کنند، دروس عمومی شامل ۱۲ کتاب است و اصلا انصاف نیست که بخواهد این تغییر اعمال شود.

فاطمه علیجانی یک داوطلب کنکوری می‌گوید: قرار بر این است که دروس عمومی به کنکور ۱۴۰۳ اضافه شود. قاعدتا ما در یک سال گذشته به سمت دروس عمومی نرفته‌ایم و به صورت تستی دروس عمومی را کار نکرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مدت طولانی می‌گویند که دروس عمومی دوباره به کنکور اضافه می‌شود. ما داوطلبان کنکوری آمادگی پاسخگویی دروس عمومی را نداریم و خواستار حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۳ هستیم. با بازگشت دروس عمومی شرایط برای ما سخت‌تر می‌شود و ما کمتر از یک سال زمان برای خواندن دروس عمومی داریم. برای امتحانات نهایی، دروس عمومی را خوانده‌ایم ولی به صورت تستی کار نکرده‌ایم. به نظر بنده درس خواندن برای کنکور با امتحان نهایی متفاوت است. ما با جمعی از داوطلبان کنکوری این پویش را ایجاد کردیم تا مسؤولان پاسخی برای دغدغه ما داشته باشند.

نرجس اسماعیلی نیز می‌گوید: ما داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به دلیل حذف دروس عمومی، حدود دو سال است که دروس عمومی را برای کنکور تمرین نکرده‌ایم. با توجه به حجم بسیار بالای دروس با بازگشت آن‌ها نمی‌توانیم تراز مناسبی در کنکور به دست بیاوریم.

از مسؤولان خواهشمندیم بازگرداندن دروس عمومی به کنکور را لغو کنند.

تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ تمامی تغییرات کنکور ۱۴۰۳ به داوطلبان اعلام می‌شود و کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. یک شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که این شورا تمامی امور مربوط به سنجش، آزمون، بودجه بندی سوال را تعیین می‌کند

* اما نظر پور عباس چیست؟

عبدالرسول پور عباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز می‌گوید: تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ تمامی تغییرات کنکور ۱۴۰۳ به داوطلبان اعلام می‌شود و کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در اردیبهشت و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. یک شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد که این شورا تمامی امور مربوط به سنجش، آزمون، بودجه بندی سوال را تعیین می‌کند.

طبق قانون تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ این شورا موظف است که تمامی تغییرات کنکور ۱۴۰۳ را به داوطلبان اعلام کنند. بعد از این تاریخ تغییری را نمی‌پذیریم. در صورتی که مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستی را می‌خواهد تدوین کند این سیاست‌ها به این شورا می‌آید تا برنامه ریزی عملیاتی برای آن صورت گیرد و قبل از ۳۱ شهریور اعلام می‌شود. نوع سوال و بودجه بندی ها در این شورا مشخص می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس