۳ هزار ۸۷۴ فقره بنای غیرمجاز در استان تهران تخریب شده است

۳ هزار ۸۷۴ فقره بنای غیرمجاز در استان تهران تخریب شده است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی همواره به‎ مثابه معضلی اساسی در کشور مطرح بوده که ضمن آن بسیاری از اراضی کشاورزی، منابع طبیعی و غیره از کار ویژه خود خارج و به مکان‌های تفریحی جهت خوش‎گذرانی طیفی خاص و کوچکی از شهروندان جامعه بدل شده‎ که علاوه بر تخریب و آسیب‌های جدی به محیط زیست، بسیاری از اراضی مولد منابع طبیعی از چرخه تولید خارج شده‌اند.

وی گفت: مقابله با این معضل دیرینه به یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم تبدیل و آیت الله رئیسی ضمن تاکید مستمر بر این امر، بر پیگیری اقدامات عملیاتی در این زمینه تاکید کرده است.

فخاری با اشاره به وسعت سرزمینی استان تهران و حساسیت نسبت به اراضی استان به ویژه در شهرستان‌هایی همچون دماوند، شمیرانات و شهریار به عنوان ریه‌های تهران حفظ اراضی دارای اولویت است افزود: در جلسات مختلف خطاب به معاون عمرانی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و دیگر مسئولان ضمن تاکید بر شناسایی نظام مسائل استان با اولویت حفظ اراضی، اجرای اقدامات عملیاتی و اثربخش در این حوزه مورد تاکید بوده است.

استاندار تهران با اشاره به آمار تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز طی دو سال اخیر در سطح استان اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۷۴۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۱ و در سه ماه اول سال جاری ۳ هزار ۸۷۴ مورد تخریب چنین ساخت و سازهایی در سطح استان انجام شده است.

وی در مورد وضعیت شهرستان دماوند ادامه داد: ۳۱۹ هزار و ۵۳۶ مترمربع اراضی در شهرستان دماوند طی سال ۱۴۰۱ آزاد شده، در این راستا ۲ هزار و ۲۲۴ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز به مقام قضائی ارجاع شده و ۲ هزار و ۹۷۶ مورد تخریب و قلع و قمع صورت گرفته است.

فخاری عنوان کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری ۴۱۳ هزار و ۳۸ مترمربع از اراضی شهرستان دماوند آزاد، ۳۱۹۰ مورد توقف عملیات ساختمانی صورت گرفته و تعداد ۹۴۰ مورد پروند تخلف به دستگاه قضائی ارجاع و ۱۳۴۴ مورد تخریب و قلع و قمع انجام شده است.

فخاری سپس در مورد وضعیت شهرستان شمیرانات گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان اراضی آزاد شده در شهرستان شمیرانات ۴۶۰ هزار و ۴۱۸ مترمربع بوده، همچنین ۱۵۲۰ مورد توقف عملیات ساختمانی صورت گرفته و ۵۷۰ مورد پرونده تخلف به مقام قضائی ارجاع و ۳۴۱ مورد تخریب و قلع و قمع شده است، این میزان در سه ماه اول امسال ۲۹ هزار و ۴۰۴ مترمربع اراضی آزاد شده، ۴۱۶ مورد توقف عملیات ساختمانی و ۱۴۵ مورد تخریب و قلع و قمع صورت گرفته و ۲۶۹ پرونده تخلف به مقام قضائی ارجاع شده است.

استاندار تهران تاکید کرد: در پیگیری اقدامات مختلف، همواره منافع شهروندان اولویت دارد و در زمینه حفظ اراضی، این موضوع با جدیت دنبال می‌شود تا ضمن حفظ اراضی برای نسل‌های آینده، زمینه برای آسایش و رفاه هموطنان فراهم شود.

منبع: مهر