نیاز به المپیادهای جدید ملی داریم/ مدارس سمپاد یکی از مهترین نقاط امید کشور هستند

نیاز به المپیادهای جدید ملی داریم/ مدارس سمپاد یکی از مهترین نقاط امید کشور هستند

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در بازدید از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نشست صمیمانه با همکاران این سازمان، با اشاره به اینکه در گذشته امکانات امروز مدارس سمپاد برای شکوفایی استعدادها وجود نداشت، اظهار کرد: مدرسه استعدادهای درخشان، حرکتی راهبردی در مسیر عدالت آموزشی است چرا که اگر دانش آموزان با استعداد برتر در فضای مشارکت و رقابت سالم قرار نگیرند استعدادهای آن‌ها شکوفا نخواهد شد. کشف دانش آموز مستعد و قرار دادن او در محیطی که استعدادهایش را شکوفا می‌کند به حرکت ما به سمت ایران قوی کمک خواهد کرد.

صحرایی تاکید کرد: باید به دانش آموز کمک کنیم تا خط بین ظرفیت فوق العاده خودش و بودنش در جامعه را پیدا کند و این نیاز به انجام کارهای تربیتی در مدارس استعدادهای درخشان دارد که البته این کارها برنامه ویژه و مداومت می‌خواهد.

وی ادامه داد: ارتباط دادن دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان با تولید واقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است، در این حوزه کار دانش آموزی کمتر انجام شده است.

صحرایی در ادامه با اشاره به تفکر غیر خطی، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های حل مسئله‌ای برای دانش آموزان نخبه، باعث می‌شود تا منعطف‌تر به مسائل وموضوعات نگاه کنند یعنی در حالیکه نقد دارند، انعطاف خواهند داشت و توضیحات را می‌پذیرد و اصطلاحا گفته می‌شود که منطق فازی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تحلیل‌های اجتماعی که از افراد دارای روحیه شکننده در هر سطحی انجام شده است نشان می‌دهد، ویژگی مشترکشان منطق غیر فازی است یعنی صفر و یکی هستند.

صحرایی با بیان اینکه رابطه مدارس با یکدیگر، رابطه نقطه‌ای است، خاطرنشان کرد: باید رابطه فرایندی بین مدارس ایجاد کرد به این معنا که اگر در شهری یک مدرسه سمپاد وجود دارد، بقیه مدارس از ظرفیت‌های نهفته در آن مدرسه به یک شیوه منطقی برخوردار شوند.

وی با پیشنهاد احیای خلاقانه و مجدد طرح شهاب، اظهار کرد: شهاب طرح بسیار خوبی بود چرا که روحی به مدارس می‌داد و همان طور که در مسابقات ورزشی و فرهنگی دانش آموزان را کنار همدیگر جمع می‌کند، با طرح شهاب می‌توانیم دانش آموزان را در موضوع استعداد کنار هم جمع کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد و راه اندازی شبکه سمپادی ها، گفت: رویداد هم نشینی افراد این شبکه بسیار ارزنده خواهد بود چرا که بسیاری ازمشکلات ما در همین رویدادها و حضور استعدادهای درخشان حل می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت خیرین سمپادی‌ها را مهم دانست و تصریح کرد: بسیاری از خیرین علاقمند به حضور در بخش‌هایی هستند که دانش آموزان سمپادی هستند و باید برای تحقق این موضوع بورسیه استعدادهای برتر توسط خیرین را پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به جز المپیادهایی که نسخه بین المللی دارند در سازمان سمپاد تعدادی کارسوق و جشنواره دارید، گفت: سرعت تحول در کتاب‌های درسی به اندازه سرعت تحول در محیط پیرامونی ما نیست اما میان برهای تحولی به نام بسته‌های آموزشی وجود دارد.

وی افزود: کتاب‌های تکمیلی در مدارس استعدادهای درخشان داریم که اگر در مسیر اختصاصی سمپاد بیافتد فقط ویژه دانش آموزان این مدارس خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم المپیادهای جدید ملی ایجاد شود مثل المپیاد دانش هسته و کاربرد آن، تفکر انتقادی، سواد حرفه‌ای اقتصادی و… دانش کاربردی به مهارت‌ها بر می‌گردد و ما به این نیاز داریم و باید برای آن اهداف و برنامه‌هایی داشته باشیم چرا که این المپیادها تحول را ایجاد می‌کند و رویکرد کاربردی به علم می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شورای عالی ظرفیت این را دارد که به جشنواره‌های سازمان سمپاد اعتبار بدهد تا دانش آموز بداند اگر به جای یادگیری محض در جشنواره‌ای هنر و مهارت خودش را نشان بدهد می‌تواند از امتیازاتی برخوردار شود چرا که این جشنواره‌ها همان دانش کاربردی هست.

صحرایی تصریح کرد: سطوح دانش و تفکر یادگیری به دو سطح حفظ کردن و کاربرد تقسیم می‌شود و آزمون‌هایی که برگزار می‌کنیم در سطوح پایین دانش قرار می‌گیرند چون تستی هستند و نمی‌توان سطوح بالای دانش را با آن‌ها سنجید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تقویت باشگاه دانش پژوهان، گفت: دانش آموزان سمپادی سرمایه‌های انسانی بسیار عظیمی هستند و مدارس سمپاد یکی از نقاط اصلی امید کشور محسوب می‌شود، باید این استعدادها را زیر چتر حمایت علم و صنعت ببریم.

در ابتدای جلسه الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با ارائه گزارش عملکرد سازمان در سال‌های اخیر به تشریح نکاتی درباره اهداف و برنامه‌های تحولی در دست اقدام این سازمان پرداخت.

گفتنی است؛ وزیر آموزش و پرورش پیش از شروع این جلسه از بخش‌های مختلف سازمان بازدید به‌عمل آورد و با همکاران دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.