کارشناس ازبک: نشست عشق‌آباد قالب جدیدی برای امنیت آب در منطقه است

کارشناس ازبک: نشست عشق‌آباد قالب جدیدی برای امنیت آب در منطقه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «تاشکند»، «ناظم حسن‌اف» مسئول بخش مطالعات آب و محیط زیست مؤسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: نشست 3 جانبه سران ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان قالب جدیدی در مسیر دستیابی به امنیت آب و محیط زیست در منطقه است.

حسن‌اف افزود: نشست رؤسای جمهور ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان که روز 4 آگوست در شهر «عشق آباد» برگزار شد، بار دیگر تلاش کشورهای منطقه را به همکاری های چندجانبه و گفت‌وگوی سازنده بر اساس احترام به منافع همگان را نشان داد.

وی افزود: سران 3 کشور در این نشست همزمان در کنار سایر مسائل روز همکاری های 3 جانبه، موضوع استفاده عاقلانه از منابع آب را نیز بررسی کردند.

رئیس‌جمهور ازبکستان در سخنرانی خود با اشاره به این موضوع تاکید کرد که کمبود فزاینده منابع آب در منطقه در سال‌های اخیر یک موضوع مهم بوده و به یکی از مبرم‌ترین مسائل برای مردم آسیای مرکزی تبدیل شده است.

این کارشناس ازبک خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی جهانی که افزایش میانگین دمای سالانه را نشان می دهد و امروزه در جهان مشاهده می شود، بر کمبود آب تأثیر خود را دارد. در این شرایط کشورهای آسیای مرکزی با توجه به ویژگی های موقعیت جغرافیایی و جنبه خشکی وضعیت قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

حسن‌اف عنوان کرد: به گفته دانشمندان، این منطقه سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است و طی 10 سال گذشته در آسیای مرکزی، دمای هوا 0.29 درجه سانتیگراد افزایش یافته است در صورتی که میانگین جهانی افزایش دما تنها به 0.14 درجه سانتیگراد رسیده است.

این وضعیت روند ذوب یخچال ها را تسریع می کند، تعداد سال های خشک افزایش می یابد، سرزمین‌‌های خشک توسعه می یابد و بر این اساس، تهدید نه تنها برای محیط زیست، بلکه امنیت غذایی نیز افزایش می یباد.

در این شرایط همه کشورهای آسیای مرکزی ضرورت جستجوی مشترک راه های استفاده عاقلانه از دو آبراه اصلی منطقه – «آمودریا» و «سیردریا» را درک می‌کنند.

با توجه به این موضوع، رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد تشدید همکاری ها در زمینه هایی مانند بکارگیری فناوری های نوآورانه صرفه جویی آب و نوسازی سیستم های آبیاری، دیجیتال‌سازی فرآیندهای مدیریت آب، توسعه مشترک زیرساخت ها برای جمع آوری و ذخیره سازی آب های روان را ارائه کرد.

این کارشناس ادامه داد: در این میان بر اهمیت استفاده از پتانسیل تنها سازمان امروزی در آسیای مرکزی که در زمینه مسائل آب و محیط زیست فعالیت می کند یعنی بنیاد بین المللی نجات دریاچه آرال، تاکید شد. «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور در این دیدار بر اهمیت تداوم همکاری نزدیک و ثمربخش با شرکای معتبر بین المللی که در راستای توسعه پایدار منطقه تلاش می کنند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی می توان به این واقعیت اشاره کرد که دیدارهای سران کشورهای آسیای مرکزی در میدان ها و قالب های مختلف بار دیگر عزم راسخ آنها را در تحکیم روابط همه جانبه و همچنین تشریک مساعی مبنی بر تأمین امنیت آب و محیط زیستی و اجتماعی – اقتصادی در منطقه نشان می‌دهد.

حسن‌اف در پایان اظهار داشت: قالب 3 جانبه نشست در سطح عالی در «عشق آباد» بار دیگر موجودیت اراده سیاسی سران کشورهای منطقه را مبنی بر حل و فصل مشکلات موجود در میدان‌های مختلف نشان داد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس