ادعای نیویورک‌تایمز: پنج زندانی دوتابعیتی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار آزاد می‌شوند

ادعای نیویورک‌تایمز: پنج زندانی دوتابعیتی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار آزاد می‌شوند

اکوایران: قرار است که در ازای آزادی چند آمریکایی زندانی در ایران، واشنگتن اجازه دسترسی به ۶ میلیارد دارایی بلوکه‌شده تهران برای مقاصد بشردوستانه را بدهد.

ادعای نیویورک‌تایمز: پنج زندانی دوتابعیتی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار آزاد می‌شوند

به گزارش اکوایران، به گفته چند منبع آگاه، ایالات متحده و ایران به توافقی دست یافته‌اند که در ازای آزادی چند زندانی دوتابعیتی، تهران به ۶ میلیارد از پول فروش نفتش که در کشورهای دیگر بلوکه‌شده دسترسی پیدا کند. به گفته وکیل یکی از زندانیان، به عنوان اولین گام توافق که پس از بیش از دو سال مذاکره بی‌سروصدا انجام شد، ایران پنج شهروند ایرانی‌آمریکایی دوتابعیتی را به حبس خانگی فرستاد.

به نوشته نیویورک تایمز، جرد جنسر، وکیل سیامک نمازی، یکی از آمریکایی‌هایی که روز پنجشنبه آزاد شد، گفت: «انتقال آن‌ها از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی یک اتفاق مهم است».

علاوه بر نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و همچنین دو نفر دیگر که خانواده‌هایشان نامشان را مخفی کرده‌اند نیز از زندانیانی هستند که همگی به اتهام جاسوسی زندانی شده بودند. به گفته دو نفری که در جریان مقدمات آزادی قرار گرفته‌اند، یکی از آمریکایی‌های ناشناس دانشمند و دیگری تاجر است.

این سه زندانی نامبرده و یک نفر دیگر روز پنجشنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند و برای چند هفته در آنجا نگهداری می‌شوند تا اجازه خروج از ایران با هواپیمای آن‌ها صادر شود. به گفته چند فرد آگاه، یک زندانی دیگر که یک زن آمریکاییست نیز پیشتر به حبس خانگی فرستاده شده بود. گنسر در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که امیدوارم این اولین گام برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغازی بر یک پایان است و نه بیشتر. هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می‌افتد، وجود ندارد».

این گزارش در حال تکمیل است…

در همین رابطه:

  • بن‌بست جدید در مذاکرات ایران و آمریکا

منبع: اکوایران