کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» معرفی شد

کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» معرفی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله سنت‌های رایج میان پیروان اهل بیت (ع)، عزاداری و ذکر مصیبت برای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران آن حضرت است؛ از این رو در کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» به منظور ارزش نهادن بر هنجارهای اجتماعی مذهب تشیع، فلسفه عزاداری و گریه برای حضرت سیدالشهداء (ع) و وجه تسمیه ماه محرم بیان شده است

در ادامه این کتاب، جایگاه گریه و عزاداری در قرآن کریم و روایات اسلامی شرح داده شده، سپس نظرات برخی بزرگان و اندیشمندان چون: چارلز دیکنز، مهاتما گاندی، گیبون و … در رابطه با عزاداری ذکر شده است.

همچنین مجموعه‌ای از آفات و آسیب‌های مراسم عزاداری و فواید آن در این اثر نگارش یافته و به برخی از خصوصیات پسندیده یک مرثیه سرا و مداح اهل بیت (ع) اشاره شده است. در بخشی از این کتاب در زمینه عزاداری از مراجع عظام تقلید سؤوالاتی شده که پاسخ آن‌ها به اختصار تبیین شده است.

در بخشی از کتاب «چرا و چگونه عزاداری کنیم؟» آمده است: اگر انبیا از آدم تا خاتم و حتی آسمان بر عزای امام حسین (ع) می‌گریند، حاکی از عمق فاجعه و تأثیری است که شهادت ایشان بر آینده بشر دارد و ذکر مصیبت و اظهار تأسف و تالم در عزای این امام، بارزترین نمود انگیزش احساس، حماسه و حرکت است و آنچه بیش از همه تجلی و تداعی هنجارهای عاشورایی را در پی دارد، حرکت هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری است که بیشترین مخاطب را در بین مردم دارد و بیش از هر شیوه و نماد دیگری، معرف مذهب تشیع و مورد نقد و بررسی ناظران داخلی و خارجی است.

این اثر ارزشمند به قلم توانای رامین گلمکانی نگاشته شده و محمد جواد مهدوی کار ویرایش این کتاب را بر عهده داشته است؛ این اثر در شمارگان ۳ هزار نسخه و در قطع پالتویی تهیه و تنظیم شده و مطالعه آن به کتاب دوستان پیشنهاد می‌شود.

منبع: مهر