نوشتن تقویم محتوا چه مراحلی دارد؟ تقویم محتوایی چه کمکی می‌کند؟

نوشتن تقویم محتوا چه مراحلی دارد؟ تقویم محتوایی چه کمکی می‌کند؟

به‌طورکلی کسب‌وکار‌ها تمایل دارند محتوای بیشتری تولید کرده و آن را به اشتراک بگذارند. البته در این میان، کمبود زمان و نیروی انسانی، مانع بزرگی برای این کار خواهد بود. به خصوص شرکت‌هایی که بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا را به‌صورت درون‌سازمانی انجام می‌دهند، اغلب با اجرای هدفمند برنامه‌ریزی‌های محتوایی خود مشکل دارند. شاید بهترین راه‌حلی که به دنبال آن هستید، ساخت تقویم محتوا باشد. اما چگونه؟ اگر شما هم مشتاق هستید تا بیشتر درمورد این موضوع بدانید، تا انتهای متن همراه ما باشید تا همه‌چیز را درمورد تدوین تقویم تولید محتوا برای شما بیان کنیم.

منظور از تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوایی نوعی جدول زمانی و نقشهٔ اجرایی برای انجام پروژه‌های محتوایی به همراه تاریخ دقیق انتشار آن‌هاست. این تقویم به تیم تولید محتوا کمک کرده تا برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار، زمان‌بندی دقیقی داشته باشند. مدیران سایت‌ها، وبلاگ‌نویسان و تولیدکنندگان محتوا از تقویم‌ها به‌عنوان یک ابزار برای مدیریت موضوعات محتوایی، زمان‌بندی انتشار، کانال های انتشار محتوا و ارزیابی عملکرد محتوا‌ها استفاده می‌کنند. درواقع با پیاده‌سازی این ابزار در فرایند برنامه‌ریزی کسب‌وکار خود، زمان کمتری را به این فکر می‌کنید که درمورد چه چیزی بنویسید یا چه موقع منتشر کنید. از این رو وقت بیشتری بر روی کیفیت محتوا خواهید گذاشت.

چرا از تقویم محتوایی استفاده کنیم؟

اگر به‌عنوان یک سرگرمی گاه‌به‌گاه پست‌هایی را در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، نیازی به ساخت تقویم محتوا ندارید. اما اگر از تکنیک‌های کانتنت مارکتینگ برای رشد کسب‌وکار آنلاین خود استفاده می‌کنید، با توجه به قیمت تولید محتوا و هزینه‌های موردنیاز برای این کار، تدوین تقویم تولید محتوا برای دستیابی به اهداف سازمانی، بسیار اهمیت پیدا می‌کند. به‌طورکلی هدف تقویم تولید محتوا، تضمین لازم برای انجام بدون نقص تمام وظایف مرتبط با تیم محتوایی شما خواهد بود. درواقع اگر برنامهٔ نامنظمی برای بخش محتوایی سایت خود داشته باشید، ممکن است موارد مهمی را فراموش کرده یا پست‌های کمتری را منتشر کنید. همچنین احتمال دارد از به‌روزرسانی مقالات قدیمی وب‌سایت خود غافل شوید. از طرفی تقویم محتوا یک دید بلندمدت از آینده به شما داده و نظارت بر تیم محتوایی و ارزیابی عملکرد آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

مراحل و نکات مهم تدوین تقویم تولید محتوا

اگر تصمیم دارید برای کسب‌وکار آنلاین خود یک تقویم محتوایی دقیق و بی‌نقص بچینید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

1. اهداف خود را مشخص کنید

تعریف اهداف خود از انتشار محتوا، باید اولین قدم برای پیاده‌سازی یک تقویم محتوایی باشد. این‌که چه نوع محتوایی را در چه زمانی و هر چند وقت یک بار منتشر می‌کنید، بسیار مهم است. تیم محتوایی باید درک روشنی درمورد اهداف شما قبل و در طول فرایند برنامه‌ریزی به‌دست آورد. درواقع اگر بدون هدف و نامنظم محتوا منتشر کنید، فقط منابع خود را هدر می‌دهید.

2. یک الگو برای تقویم ایجاد کنید

بدون استفاده از نرم‌افزار‌های پیچیده و به‌سادگی با کمک برنامهٔ اکسل، یک قالب برای تقویم خود ایجاد کرده و اطلاعات لازم را در آن وارد کنید. البته اگر برای برنامه‌ریزی محتوا با یک تیم همکاری می‌کنید، تقویم شما باید یک گزینهٔ اشتراک‌گذاری داشته باشد. برای مثال، می‌توانید با کمک ابزار رایگان Google Sheets، یک الگوی تقویم ایجاد کنید و با هرکسی که در تیم محتوایی قرار دارد، به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز ایده‌ها و نظراتشان را بیان کنند.

تدوین تقویم تولید محتوا می‌تواند کاملاً براساس نیاز‌های تیم محتوایی شما انجام شود، اما بهتر است شامل اطلاعات زیر نیز باشد:

  • موضوعات محتوایی

  • نوع محتوا

  • کانال های انتشار محتوا

  • تاریخ و زمان انتشار

  • فرد مسئول

  • ارزیابی عملکرد: آیا مطالب طبق برنامه منتشر شده‌است؟

3. کانال های انتشار محتوا را انتخاب کنید

بررسی کنید که مشتریان فعلی و بالقوهٔ شما بیشتر از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند. درواقع این موضوع به شما کمک می‌کند تا بر روی نوع مؤثری از محتوا متمرکز شوید. انتشار محتوا در پلتفرم‌های گوناگون و در قالب‌های متنوع می‌تواند مفید باشد، چراکه این کار باعث افزایش مخاطبان شما می‌شود. با این حال باید با توجه به بودجهٔ خود برنامه‌ریزی کنید. از این رو با یک اولویت‌بندی دقیق، به جای انتشار بی‌هدف، روی تولید محتوای باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. با این کار در مسیر رسیدن به اهداف خود باقی می‌مانید.

4. از تقویم سالانه کمک بگیرید

در زمان ساخت تقویم محتوا، به رویداد‌های مهمی که در تقویم سالانه قرار گرفته‌اند توجه کنید. تمام مناسبت‌هایی را که در نظر دارید درمورد آن محتوا تولید کرده یا در آن روز محتوا‌های خود را منتشر کنید را علامت بزنید. این مرحله به‌سادگی به شما کمک می‌کند تا نوع محتوای فصلی موردنیاز خود را در آینده تعیین کنید. همچنین می‌توانید حجم کاری آیندهٔ تیم خود را تخمین بزنید و از قبل برای آن آماده شوید. اکنون که تمام تاریخ‌های مهم را یادداشت کردید، روز‌های خالی را با موضوعات محتوایی مرتبط همچون پست‌های آموزشی، گزارش‌های کمپین‌ها، مصاحبه‌های مشتریان یا جزییات جالب و خنده‌دار درمورد سازمان تکمیل کنید.

5. محتوای همیشه‌سبز برای انتشار در دسترس داشته باشید

موضوعات محتوایی که به تاریخ یا زمان خاصی وابسته نیستند، همیشه برای مخاطبان و شرکت شما مفید خواهند بود. توصیه می‌شود چنین محتوا‌هایی را در جایی ذخیره داشته باشید تا در زمان‌هایی که در برنامهٔ تقویم تأخیر به وجود می‌آید، از آن‌ها کمک بگیرید. البته همیشه هم لازم نیست محتوای جدید در دسترس داشته باشد، می‌توانید محتوا‌های قدیمی را به‌روزرسانی کنید.

6. بازخورد عملکرد محتوای خود را بررسی کنید

شما باید مدتی را به بررسی عملیات و ارزیابی عملکرد داده‌های خود اختصاص دهید و آن‌ها را در تدوین برنامه‌های آیندهٔ کسب‌وکارتان در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، کدام پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشترین بازخورد را داشته‌اند؟ کدام پست‌های وبلاگ بازدید بیشتری داشته است؟ رپورتاژهای منتشرشدهٔ شما چقدر در رسانه‌ها دیده شده‌است؟ در این حالت می‌توانید محتوای باکیفیت‌تر و هدفمندتر را برای مخاطبان خود تولید کنید.

و در پایان

همان‌طور که اشاره کردیم، تقویم محتوا ابزاری ساده اما کارآمد برای مدیریت کار‌های روزمرهٔ مرتبط با تولید محتوای موردنیاز کسب‌وکار‌های آنلاین است. در متن بالا همهٔ نکات مهم درمورد تدوین تقویم تولید محتوا را برای شما بیان کردیم. این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به هزینه‌ها و قیمت تولید محتوا، داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند به شما برای دستیابی به اهداف کسب‌وکارتان از این طریق کمک کند. اگر شما هم تصمیم دارید یک تقویم محتوایی برای کسب‌وکار خود بچینید، این نکته را در نظر داشته باشید که یک برنامهٔ دقیق و قابل‌اجرا باشد. از طرفی بهتر است در ساخت تقویم محتوا کمی انعطاف‌پذیر باشید و برنامه‌ها را به‌صورت فشرده در کنار هم قرار ندهید تا بتوانید در صورت لزوم، وظایف دیگری نیز به تقویم اضافه کنید. همچنین ممکن است اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای بیفتد که لازم باشد کمی برنامه‌های تقویم‌تان را جابه‌جا کنید. در این حالت، می‌توانید بهترین بازدهی را از انتشار به‌موقع محتوا‌های تولیدشده دریافت کنید.

پایان رپرتاژ آگهیمنبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.