سرمایه گذاران آذربایجان شرقی به دیگر استان ها مهاجرت کرده اند

سرمایه گذاران آذربایجان شرقی به دیگر استان ها مهاجرت کرده اند

به گزارش خبرنگار مهر، یونس ژائله شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: وظیفه اصلی اتاق‌های بازرگانی تولید ثروت در جامعه است، با تولید ثروت در جامعه رفاه بیشتر شده و مردم ثروتمند می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بدگویی‌ها و بی اخلاقی‌ها باعث فرار سرمایه از استان می‌شود، گفت: سرمایه گذاران بزرگ تهران، تبریزی هستند که نشان می‌دهد ما نتوانستیم آنها را حفظ کنیم.

ژائله با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تبریز در دیگر مناطق کشور وجود ندارد، افزود: باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرد.

ژائله، ادامه داد: جامعه آذربایجان باید به جای بزرگنمایی ۱۰ درصد نقاط ضعف سرمایه‌های استانی شایسته است بر ۹۰ درصد نقاط قوت آنان تمرکز کرده و از آنان حمایت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تأمین نیروی انسانی ماهر در بنگاه‌ها و کارگر ساده به یک چالش بزرگ تبدیل شده، گفت: برخی خطوط تولیدی با سرمایه‌گذاری میلیاردی این منطقه به دلیل عدم تأمین نیروی کارگری خوابیده و تعطیل است در حالی که مشکل فروش و هزینه‌ای ندارند.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی با کمبود جدی نیروی کار مواجه است، افزود: در درب ورودی اکثر کارخانه‌های در شهرستان شبستر و شهرک سلیمی بنر استخدام کارگر نصب شده است.

ژائله گفت: بخش‌های مختلف استان به شدت نیاز به نیروی کارگری داشته و برای جبران این کمبود به سمت جذب بانوان به عنوان نیروی کار ساده روی آورده اند.

وی عمده علت کمبود نیروی کارگری و متخصص در استان را مهاجرت این افراد به کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان برای انجام کار و دریافت دستمزد دلاری اعلام و اظهار کرد: اکنون بخش‌های مختلف اقتصادی استان با این مشکل دست به گریبان هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: برخی افراد دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی نیز به علت عدم تطبیق رشته تحصیلی آنان با فعالیت‌های تولیدی استان، رغبتی برای انجام کار کارگری نشان نمی‌دهند و در نتیجه به عنوان نیروی بیکار جامعه به دنبال شغل و کار مناسب خود هستند.

ژائله، ادامه داد: هم اکنون مقابل بیشتر واحدهای تولیدی و کارخانجات استان بنرهای جذب نیرو نصب شده و واحدهای تولیدی روزانه ۵۰ تا ۶۰ متقاضی را برای مصاحبه و جذب نیرو دعوت می‌کنند.

منبع: مهر