رنگ و لعابی نو برای برزگ ترین خانه تاریخی روستای درمیان

رنگ و لعابی نو برای برزگ ترین خانه تاریخی روستای درمیان

به گزارش خبرگزاری فارس از درمیان، امیر اسماعیل شهسواری، مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان امروز به رسانه ها اعلام کرد: مرمت بخشی از خانه عبدالله خان رفیعی در روستای درمیان آغاز شد.

وی گفت: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی‌های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده بخشی از این خانه شامل آواربردای و انتقال نخاله‌های قسمت غربی بنا، طاق زنی سقف‌ها و سردرب ورودی، غوره گل و کاهگل پشت بام، اندود کاهگل بر روی دیوار‌ها و اجرای ناودان در قسمت شرقی بنا است.

وی افزود: این اثر یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی روستای درمیان است که در گذشته دارای بخش‌های متعددی، چون باغ اختصاصی، عمارت اندرونی، اصطبل بوده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان ادامه داد: اجزای معماری این خانه همچون خانه‌های سنتی دارای سردر ورودی، دالان ارتباطی، حیاط مرکزی، مطبخ، اتاق‌ها و دالان‌های متعدد است.

شهسواری افزود: از تزئینات جالب توجه در این اثر باید به تزیینات گچ‌بری و در و پنجره‌های ارسی و سقف‌های گنبدی و خنچه‌پوش اشاره کرد.

خانه تاریخی عبدالله خان رفیعی روستای درمیان مربوط به دور افشاریه ۱۲تیر ۸۴ با شماره ۱۲۰۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس