مهمترین پیام شکسته‌شدن رکورد ثبت‌نام در انتخابات ادوار مجلس

مهمترین پیام شکسته‌شدن رکورد ثبت‌نام در انتخابات ادوار مجلس

خبرگزاری فارس ـ صالح اسکندری: مهمترین پیام شکسته شدن نصاب شرکت در پیش ثبت نام انتخابات دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی پویش بی سابقه نسلهای سوم و چهارم انقلاب برای مشارکت سیاسی است. بنابر اعلام وزارت کشور بیش از ۷۰ درصد از پیش ثبت نام کنندگان در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال یعنی متولدین دهه ۵۰، دهه ۶۰ و دهه ۷۰ هستند.

مشارکت سیاسی در این سطح تابعی از متغیرهای مختلف از جمله میزان سرمایه اجتماعی، حساسیت به جریان امور در کشور، دلبستگی به نظام و انقلاب، پاسخگویی به مطالبات و تقاضاهای مردم، … و نوعی تعهد و قبول مسئولیت فردی و اجتماعی است.

در اغلب نظام های مردم‌سالار احزاب وظیفه آماده سازی نامزدها برای شرکت در انتخابات های مختلف را بر عهده دارند.

در کشور ما احزاب یا نقش موثری در تربیت نیروهای سیاسی ندارند و یا فصلی بوده و صرفا در ایام انتخابات از طریق جبهه ها و ائتلاف ها به تصریح مواضع و یک کاسه کردن منافع می پردازند.

پویش و تمایل جوانان برای مشارکت سیاسی نیازمند پاسخ مناسب از جانب جامعه مدنی و نظام سیاسی است. اگر درگاه های ورودی در فضای مدنی و سیاسی کشور مسدود باشد این پویش به سرخوردگی تبدیل می شود.

البته قابل فهم است که نظام سیاسی با توجه به ملاحظات و شرایطی که برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مختلف دارد نتواند پذیرای همه این جوانان باشد اما جامعه مدنی اعم از احزاب، جمعیت ها، انجمن ها، شبکه ها و … باید فعالانه این نیروهای سیاسی را جذب کنند، آموزش دهند و مهیای شرکت در انتخابات های بعدی و یا کسب شایستگی برای سایر مناصب اجرایی، تقنینی و قضایی نمایند.

جوانگرایی یکی از مسیر های نوسازی نظام سیاسی است. به تعبیر مقام معظم رهبری "نوسازی نظام، به هیچ وجه به معنای تجدید نظر در آرمان‌ها نیست بلکه به معنای تغییر در سیاست‌ها و نظام‌ها و تدابیر است که این مسئله می‌تواند مانع از تحجر نیز بشود و با تکیه بر آرمان‌های همیشه جوان و نو نظام اسلامی را، همیشه جوان، شاداب، بالنده و پیش‌رونده نگه دارد."(۲۵ مهر ۱۳۹۰)

برای نظام اسلامی حضور جوانان یک فرصت است که می تواند در بستر ثبات تغییراتی در ساختارها و سیاست ها ایجاد کند. پیش کسوت های سیاسی معمولا دل در گرو ساختارها و سیاست‌های گذشته دارند اما جوان ترها اهل تحول و تغییر هستند.

در دهه شصت همین جوان‌ها به راحتی نظام نخست وزیری را به نظام ریاستی تغییر دادند اما حالا که پا به سن گذاشته اند دل کندن از نظام ریاستی و تغییر در مسیر نظام پارلمانی و یا هر شیوه جدید دیگر برای آنها آسان نیست.

این نوسازی از طریق جوانگرایی محقق خواهد شد. جوان مومن انقلابی قدرت نوسازی نظام سیاسی با حفظ آرمان‌های جوان و بالنده انقلاب اسلامی را دارد.

پایام پیام/

منبع: فارس