تشریح عوامل ماندگاری کالا در گمرک

تشریح عوامل ماندگاری کالا در گمرک

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رضوانی‌فر در نشست خبری با اشاره به عواملی که باعث ایستایی کالا در گمرک می‌شوند، اظهار داشت: بخشی از ایستایی کالا به دوره قبل از اظهار کالا مربوط می‌شود یعنی کالا وارد کشور شده اما به گمرک اظهار نشده و علمیات گمرکی زمانی انجام می‌شود که اسناد در اختیار تاجر باشد و زمانی کالا اظهار می‌شود که تاجر سند مالکیتی دارد و وقتی اظهار نمی‌شود یعنی اسناد ندارند و هنوز ثبت سفارش انجام نشده یا تاریخ ثبت سفارش آن گذشته است. بنابراین امکان انجام امور گمرکی نیست.

وی ادامه داد: عامل دوم ماندگاری کالا به دوره بعد از اظهار کالا مربوط می‌شود. در این مرحله علمیات گمرکی آغاز می‌شود و از دستگاه‌های مربوطه باید استعلامات انجام شود. در این مرحله با قفل سیستمی مواجه هستیم اما زمان بندی آن و زمان اعلام پاسخگویی به استعلامات به صورت شفاف مشخص است، قانون اشاره کرده که تمام استعلامات در سقف ٧ روزه باید اعلام شود اما سازمان استاندارد، غذا و دارو متوسط در ١٠ روز پاسخ می‌دهند و سازمانی مانند حفظ نباتات کمتر از ۵ روز پاسخ استعلامات را می‌داد، به طور قطع گمرک اجازه ندارد بدون این مجوزها کالایی را ترخیص کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بخشی دیگر از ماندگاری به مدت زمان صدور کد ساتا مرتبط می‌شود و تعیین تکلیف تخصیص ارز زمانبر است.

رضوانی‌فر گفت: عامل سوم به دوره بعد از صدور ترخیص کالا برمی‌گردد که هر چند ترخیص تایید شده اما برخی از تجار بار خود را در گمرک نگه می‌دارند. در واقع این عوامل باعث ماندگاری کالا می‌شوند وگرنه متوسط انجام رویه گمرکی به یک روز هم نمی‌رسد.

رییس کل گمرک درباره ترخیص قطره‌چکانی خودرو از گمرک گفت: ترخیص خودرو هم مشمول این عوامل ذکر شده موثر در ایستایی کالا در گمرکات می‌شوند، از ابتدای سال ١۶٢١ دستگاه خودرو اظهار شده که ۶٩٣ دستگاه از آن ترخیص شده‌است. باید توجه داشت که ماندگاری کالا در گمرک نه تنها نفعی برای این سازمان ندارند بلکه به درآمد آن هم آسیب می‌زند به طوریکه که در بودجه امسال گمرک ۴٠ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حقوق ورودی خودرو پیش بینی شده است که از این تعداد خودرو ترخیص نشود، درآمدها محقق نخواهد شد. درباره خودرو دست دوم قانون ابلاغ شده و وزارت صمت دو ماه فرصت داشته که آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند که فرصت چند روزه آن باقی مانده است .

وی ادامه داد: تا روز بیستم ماه جاری ۵٩ هزار میلیارد تومان واریزی به خزانه داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٢٠ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید براینکه واژه رسوب کالا واژه درستی نیست، اظهار داشت: سال گذشته ١٢٢ میلیون تن کالا صادر و ٣٨ میلیون تن کالا وارد شده، بنابراین چندین میلیون تن کالا را جابه‌جاجا کردیم و در این شرایط ماندگاری چند هزار تن کالا رسوب محسوب کاملا عادی و نام آن ذخیره استراتژیک است و نه رسوب کالا.

وی درباره ایستایی کالاهای اساسی در گمرک گفت: تا دیشب موجودی کالا در داخل محوطه گمرکات، پای اسکله و کشتی باقیمانده در لنگرگاه که تعداد آن در حال حاضر ٢۵ فروند است کمتر از ۵ میلیون تن بوده که ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار تن کالا در محوطه و یک میلیون و ٢٠٠ هزار تن آن در کشتی لنگرگاه است.

رضوانی‌فر درباره موضوع فساد گوشت در گمرکات ادامه داد: در ۴ ماه امسال ٧ میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده که از این میزان تنها ٢٠٠ تن گوشت ماندگاری داشته است و ماندگاری آن هم به عوامل دیگری خارج از گمرک ارتباط داشت.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.