تشکیل کارگروه ویژه اربعین در سازمان بازرسی کل کشور

تشکیل کارگروه ویژه اربعین در سازمان بازرسی کل کشور

به گزارش ایلنا، محمد مهدی بلندیان، سرپرست معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور در همین رابطه گفت: راهپیمایی اربعین حسینی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن به عنوان حرکت عشق و ایمان یاد نمودند، یکی از تاثیرگذارترین و گسترده ترین رخدادهای مذهبی جهان است که در سنوات اخیر و با فراهم شدن امکانات سفر عاشقان حضرت امام حسین (ع) هر ساله بر شمار آنها افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال، با توجه به پیش بینی افزایش استقبال زوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و لزوم هماهنگی و برنامه ریزی کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط و در راستای انجام وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور، وفق اصل ۱۷۴ قانون اساسی مبنی بر نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین موضوع نظارت بر ستاد مرکزی برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) در وزارت کشور و همچنین اقدامات وزارت امور خارجه و متعاقب آن سایر دستگاههای متولی مربوطه در کمیته‌های هجده گانه ذیل ستاد اربعین، در دستورکار معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی قرار گرفته و بر همین اساس کارگروه اربعین این معاونت تشکیل شده است.

سرپرست معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در همین چارچوب، جلساتی با نماینده تام الاختیار وزیر کشور در خصوص حمل و نقل زائران اربعین برگزار شد. همچنین جلساتی با رئیس ستاد اربعین حسینی(ع) در خصوص مشکلات، موانع و آسیب‌های برگزاری مراسم اربعین در سنوات گذشته و نیز نحوه نظارت و ارزیابی وضعیت مرزهای زمینی با کشور عراق شامل؛ مرزهای باشماق، تمرچین، ریمدان، چذابه، شلمچه و مهران صورت گرفته است و این نظارت با حضور میدانی بازرسان این معاونت تا پایان عملیات بازگشت زائران به کشورمان ادامه خواهد داشت.

بلندیان با بیان اهم اقدامات کارگروه اربعین معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: ارسال گزارش هشداری به وزیر کشور راجع به آسیب ها و چالش های مرز مهران و ارائه پیشنهادات موثر در تامین اتوبوس و حمل و نقل زوار در دوران اوج تردد از نمونه این اقدامات بوده است.

وی افزود: با توجه به تاکید ریاست سازمان بازرسی کل کشور، در سال جدید برای نخستین بار معاونت سیاسی و قضایی اقدام به استقرار هیات‌های بازرسی در کنسولگری‌های نجف و کربلا خواهد کرد تا نحوه خدمات رسانی این دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در ایام اربعین مورد رصد و نظارت قرار گیرد.

بلندیان ادامه داد: نظارت و بازرسی دستگاه‌های اجرایی در نحوه مدیریت، ساماندهی امور و خدمات‌رسانی به زائران، نظارت‌ بر نحوه تأمین وسایل حمل‌ونقل عمومی و اقلام موردنیاز، تأمین انواع سوخت مورد نیاز (شامل بنزین، گازوئیل و…)، تسهیل ورود و خروج، تأمین رفاه و آسایش هموطنان در مبادی مرزی از شاخص‌های بازرسی این قرارگاه است. ضمن آنکه ایجاد زیرساخت‌های لازم در مسیرهای پرتردد نظیر امکانات بهداشتی، درمانی، اسکان ، انجام امور فرهنگی، تبلیغاتی، تأمین مکان مناسب برای پارک خودروی زائران و نگهداری آنها بدون ایراد صدمه، آسیب، سرقت ، تأمین نظم و امنیت زائران در مسیرهای رفت و برگشت و در کشور مقصد از توقعات زائران اربعین حسینی (ع) است که طی بررسی و ارزیابی های این معاونت احصاء شده است.

سرپرست معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی از مکاتبه با وزیر کشور با تاکید بر لزوم توجه همه نهادهای مسئول در خصوص برگزاری مراسم اربعین به عالی ترین وجه ممکن اشاره کرد و گفت: در راستای ایفای تکالیف نظارتی سازمان بازرسی، موضوع نحوه برگزاری مراسم اربعین از طریق اعزام نمایندگان، تشکیل پرونده­‌های نظارت و بازرسی، انعکاس اهم یافته‌­ها، موانع و آسیب‌­ها به دستگاه­های ذی­ربط پیگیری و اهم چالش­‌ها، موانع، آسیب‌­ها و راهکارهای پیشنهادی به وزارت کشور ارائه شد.

بلندیان تصریح کرد: به منظور تلاش در جهت رفع موانع و مشکلات احتمالی در طول عزیمت یا بازگشت از سفر، زائران حسینی می‌توانند کلیه گزارش‌ها، اخبار، شکایات و مطالب خود را از طریق سامانه www.136.ir و تلفن گویای ۱۳۶ به سازمان بازرسی اعلام تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/منبع: ايلنا