تاکید بر نقش آموزش و پرورش در تحقق برنامه‌های تحولی

تاکید بر نقش آموزش و پرورش در تحقق برنامه‌های تحولی

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا زاکانی در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی با بیان اینکه بیش از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اظهار کرد: شعارهای انقلاب به سرعت جهانی شد و مقاومت در مقابل بیگانگان همواره مورد عنایت و الگو برای ملت‌های دیگر قرار گرفته است.

وی افزود: امروز جهان در آستانه یک تغییر بزرگ است، شعارها و مقاومتی که از انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته است، امکانی را فراهم کرده تا بتوانیم اثرگذاری و تاثیر بسیار زیادی را در شکل‌گیری نظم نوین جهانی، منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم. هرچند در این مسیر موانعی وجود دارد اما به راحتی می‌توانیم گوی سبقت را از رقبای خود بگیریم و علاوه بر شعارها و مقاومت مثال‌زدنی کشورمان، بتوانیم الگوهایی را برای پس از انقلاب‌هایی که در جوامع مختلف صورت می‌گیرد ارائه کنیم؛ اینجاست که آموزش و پرورش می‌تواند نقش ممتازی را ایفا سازد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نظام اسلامی بدیل و جایگزینی را برای نظام‌های سلطه مطرح کرده است، گفت: در نظام اسلامی انسان بنده خدا و جانشین اوست، طبعیت در دست او امانت است، فرد دارای حقیقت و حرکت است، به سمت انسان کامل حرکت می‌کند، اما در جامعه رقیب ما اقتصاد پایه اصلی و اساسی است، حتی در بحث آموزش نیز مباحث اقتصادی حرف اول را در جامعه رقیب می‌زند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در نگاه دینی و نظام اسلامی آنچه که اصالت دارد فرهنگ است، بیان کرد: در هر مرحله‌ای اولویت قطعی فرهنگ است و امروز اقتصاد فوریت کشور ما است، اما فرهنگ اصل اساسی است. در فرهنگ نیز تعلیم و تربیت پیشگاه تحول و تغییر است، متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ ۴۴ساله کشور دور بودن مسئولین از فرهنگ نظام اسلامی، آرمان‌های انقلاب و همچنین توصیه‌های حضرت امام (ره) به دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان یک فرصت نگاه نشد و بسیاری از امور مغفول ماند. چنین نگاهی آسیب‌زا بوده و تبعاتی نیز به همراه داشته است.

وی افزود: باید برای هرکاری برنامه داشت، بر اساس چارچوب‌ها، شرایط موجود و اقتضائات فعالیت‌ها را پیش برد تا اثرگذار بود. برای پیش‌برد فعالیت‌ها می‌توانیم از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش استفاده خوبی کرد و نهایت بهره را نیز برد.

شهردار تهران یادآور شد: کسی که می‌تواند محور تمامی تحولات باشد انسان است، انسانی که شاکله اصلی او در مدارس شکل می‌گیرد.

زاکانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ۴ برنامه تحولی در شهرداری تهران ابراز کرد: تحول در خود شهرداری و تبدیل آن به نهاد خدمت‌گذار اجتماعی، توجه به حوزه فناوری، علم و فکر در جهت سرعت بخشیدن برای رسیدن به اهداف شهر هوشمند، توجه به کالبد شهر و هدف‌گذاری راجع به سبک زندگی مردم با محوریت خود مردم و نخبگان اصلی‌ترین برنامه‌های تحولی شهرداری تهران است که نقش آموزش و پرورش در به ثمر رسیدن این برنامه‌ها بی‌بدیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه ارتباط و تعاملات بسیاری میان آموزش و پرورش و شهرداری تهران وجود دارد و این ارتباط می‌تواند منجر به شکل‌گیری الگویی درست برای کل کشور شود. امید است در این عرصه نیز موفق باشیم.

یکی از کمیسیون‌های تشکیل شده در کنگره معلمان انقلاب اسلامی «نهضت سوادآموزی در گام دوم انقلاب» بود که با حضور رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و جمعی از معلمان و صاحب‌نظران حوزه سوادآموزی برگزار شد.

علیرضا عبدی، رئیس سازمان سواد آموزی، درخصوص فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، سوادآموزی را از نگاه امام «تکلیف محور» ومردم پایه «و از نظر مقام‌معظم‌رهبری (مدظله‌العالی)» تعمیق وتوسعه سواد" جامعه هدف بیان کرد و گفت: لازم است برای حصول به این امر مهم برنامه‌ها و راهکارها، بررسی وتدوین شود.

وی با تاکید بر این‌که در بیانیه گام دوم، برای فرهنگ‌سازی باهدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به یک (سازوکار) سازمان فراگیر احساس می‌شود، افزود: نهضت سوادآموزی با حفظ ساختار حاکمیتی در ستاد و استان‌ها در امر آموزش باید به‌صورت مردمی و تکلیف محور عمل نماید.

رئیس سازمان سواد آموزی تصریح کرد: بر اساس گام دوم و در امر آموزش، نهضت سواد آموزی هیچ استخدام و وابستگی استخدامی نباید ایجاد نماید.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.