برپایی اردوی راهی نو؛ نباید سؤال را در ذهن دانش‌آموز خفه کرد

برپایی اردوی راهی نو؛ نباید سؤال را در ذهن دانش‌آموز خفه کرد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل علی‌آبادی مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در نشست خبری برنامه تربیتی «راهی نو»، اظهار کرد: اردوی راهی نو برای ۴۰۰ دانش‌آموز کلاس دهم در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از سال‌های گذشته، مربیان و مبلغان تربیتی در عرصه گفت‌و‌گو وارد می‌شدند و به شبهه‌های دانش‌آموزان پاسخ می‌دادند که به این روش، مدل منفعل می‌گوییم اما اردوی راهی نو، مدل فعال است؛ یعنی به جای فقط پاسخ دادن، ظرفیت پرسشگری واقعی و کشف جواب را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آبادی اضافه کرد: یک کار دیگر در اردوی راهی نو این است که بتوانیم یک منطق را فراهم کنیم که دانش‌آموز هر حرفی را نپذیرد و با تحقیق به آن برسد.

وی با بیان اینکه فضای اردوی راهی نو ناظر به یک خط سیر محتوایی است، افزود: با توجه به اتفاقاتی که مهر امسال در مدارس افتاد، می‌خواستیم ذهن دانش‌آموز را آماده کنیم که مشکلات مطرح شده، کلان است یعنی بحث تمدنی است.

مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اضافه کرد: دانش‌آموزان باید درباره الگوی حکمرانی و مدیریت مطلع شوند و درباره مدل حکمرانی درست بدانند و اینکه نسبت آن به جامعه چیست و از چه ابزاری برای تخطئه قرار دادن آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در اردوی راهی نو ابتدا کارگاه‌هایی برای طرح موضوع و طرح مسأله داریم، سپس حل مسأله داریم و در آخر، جلسه هم‌اندیشی با عنوان صندلی داغ با حضور یک مسؤول از کشور برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آبادی به دانش‌آموزان انتخاب شده در اردوی راهی نو، گفت: طرحی به نام رسا داریم که دانش‌آموزان علاقه‌مند از پایه هشتم در خیمه‌های معرفت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: معتقدیم نباید سوال را در ذهن دانش‌آموز خفه کرد و بگوییم سؤال نپرس اما معتقدیم تصحیح سؤال مهم است؛ یعنی سؤال را چگونه بپرسند.

مدیر دفتر آموزش و تولید محتوا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه گاهی سؤال‌های دانش‌آموزان در سال گذشته، پراکنده و بی نسبت با نوجوان بود، افزود: دوره مونولوگ گذشته است و باید محیط‌های کشف و تربیتی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: معتقدیم چه محیط مدرسه و خانواده نسبتی با محیط تربیتی ندارد و باید فرصتی را فراهم کنیم تا دانش‌آموز، خودش به جواب برسد و در این راستا باید ظرفیت‌های تربیتی را در مدارس فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آبادی افزود: سال گذشته طرحی را به عنوان دیوار اعتراض داشتیم که در دو، سه استان به صورت آزمایشی به اجرا گذاشتیم و بچه‌ها اعتراضات و پیشنهادات‌شان را مطرح کردند و حتی مطرح کردند که نقش آنها در حل این مشکلات چیست و در نهایت نامه به رئیس‌جمهور، وزیر و مدیرکل استان شد.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.