کاهش مواد مغذی در خاک‌ گلستان

کاهش مواد مغذی در خاک‌ گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، سیدصمد ضیائی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: طی سال های 1400-1399، با افزایش تحریم‎‌ها ورود کودهای فسفاته و پتاسه به کشور کاهش یافت که نتیجه آن کاهش مصرف این کود توسط کشاورزان بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: با آزمایشی که انجام شد متوجه شدیم میزان فسفر و پتاسیم به‌ شدت در خاک‌های مزارع استان کاهش‌ یافته بود.

وی تصریح کرد: طی چهار سال اخیر۲۵ طرح تولید کودهای فسفاته و پتاسه در کشور اجرایی شد و شاهد افزایش معنادار مصرف این کودها در استان هم بودیم که باعث شد، تولید افت نکند.

ضیایی همچنین به ذخیره‌سازی انواع کودهای فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از 9 هزار و 400 تن اشاره کرد و گفت که این رقم در سال گذشته 6 هزار و 500 تن بوده است.

طبق گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در هر تن برداشت گندم ۳۰ کیلوگرم فسفر و ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: لذا لازم است این میزان مواد مغذی دوباره برای رشد گیاه به خاک بازگردانده شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تاکید کرد: اگر بخواهیم در برنامه کشت قراردادی، کشاورزی پایداری داشته باشیم باید مصرف این کودها را جزو برنامه‌‌ها اصلی قرارداد زیرا که اگر این کودها به اندازه کافی به خاک تزریق شود در مواقع کاهش بارندگی و تنش های خشکی گیاه مقاوم‌تر خواهد بود.

پایان پیام/۸۳۰۲۶

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.