افزایش دما در اصفهان تا پایان هفته آینده ادامه دارد

افزایش دما در اصفهان تا پایان هفته آینده ادامه دارد

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی تداوم الگوی گرم تابستانی را تا اواخر هفته آینده در استان اصفهان خواهیم داشت، اظهار داشت: این پدیده همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما در سطح استان به ویژه در مناطق شرق و شمال همراه با وزش تندبادها ی تابستانی از سمت شرق خواهد بود.

وی افزود: این پدیده منجر به خیزش کانون‌های فرسایش بادی از جنوب سمنان و کویر ریگ جن و شرق اردستان خواهد شد.

کیفیت هوا در اصفهان کاهش می‌یابد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در این بازه زمانی کاهش کیفیت هوا، کاهش میدان دید، افزایش شاخص آلودگی هوا، وقوع تند باد و گرد و خاک در محورهای مواصلاتی هم مرز استان اصفهان، سمنان، قم، یزد و خراسان جنوبی را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: این شرایط از اثرات نفود سامانه گرد و خاک است.

وی با بیان اینکه بیشترین دما در شهرستان‌های اردستان، خور و بیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل، بادرود، مهاباد، زواره، جندق و انارک پیش بینی شده است، افزود: باید توجه داشت که اثرات گرد و غبار ناشی از خیزش کانون‌های بحرانی خارج استان و نیز کانون‌های شرق استان به وسعت ۳۰۰ هزار هکتار و نیز ۵۰ هزار هکتار کانون گرد و خاک تالاب گاوخونی باعث ماندگاری ذرات گرد و غبار شده است.

شیشه فروش افزود: خشکی رودخانه زاینده رود و عدم تأمین حقابه های قانونی زیست محیطی و کشاورزی تالاب و رودخانه و رها شدن بسیاری از زمین‌های حاصل خیز کشاورزی به دلیل عدم تأمین آب باعث ایجاد کانون‌های نقطه‌ای گرد و خاک در مسیر زاینده رود شهر اصفهان و شهرهای منطق مرکز و جنوب استان شده است.

ثبت ۳۱ روز هوای ناسالم در سال جاری

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است، ادامه داد: تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و کنترل کویر با انجام نهال کاری، طرح‌های آبخیزداری و حفاظت مناطق شهری و روستایی در برابر گرد و خاک توسط سازمان منابع طبیعی که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت در اثر گرد و غبار به استان وارد می‌شود نیز از نیازهای استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده است، تصریح کرد: در مناطق اولویت دار نیاز است در ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های کنترل بیابان نهال کاری و بیابان زدایی اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۳۶۰ روستای استان آبرسانی با تانکر انجام می‌شود، گفت: افزایش دما و ورود گردشگران به روستاها و شهرهای استان اصفهان منجر به بی آبی در مناطق شهری از جمله شمال و غرب شهر اصفهان، شهرستان‌های شاهین شهر، برخوار، نجف آباد، ورزنه، نائین، خورو بیابانک، اردستان، آران و بیدگل و.. شده است.

منبع: مهر