مصاحبه با اولین موسس دانشگاه بین‌المللی در کشور ترکیه؛ محمد میرزایی مقدم

مصاحبه با اولین موسس دانشگاه بین‌المللی در کشور ترکیه؛ محمد میرزایی مقدم

چطور توانستید در کشور ترکیه در این شرایط سخت، مجوز پزشکی و پیراپزشکی اخذ بکنید؟

  • بسم الله الرحمن الرحیم، تشکر می‌کنم از خبرگزاری خوب شما، حقیقتا قوانین کشور ترکیه قوانین بسیار سخت و بازدارنده‌ است و به اتباع خارجی این اجازه را نمی‌دهد که مجوز بگیرند ؛ اما خداروشکر باتوجه به رزومه‌ و رایزنی‌های انجام شده با کمک دوستان و حالا دعای خیر پدر و مادر، توانستیم این مجوز را اخذ کنیم، مجوزی که به شما اجازه احداث دبیرستان تا بالاترین سطح دانشگاهی ، دکترا و حتی پسا دکترا؛ در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و علوم انسانی و ریاضی را در ترکیه می‌دهد.

از چه تاریخی فعالیت شما در کشور ترکیه شروع می‎شود؟

  • درحال حاضر درحال استخدام اعضای هیئت علمی و افراد مختلف هستیم ، چرا که باید حدود 50% آن‌ها ترک زبان باشند و در ترکیه ساکن باشند. در حال تکمیل استخدام اساتید هستیم و از بهمن ماه فعالیت مستقیم ما در ترکیه به صورت حضوری و حتی آنلاین شروع میشود، از تقریباً 4 یا 5 تا کشور توانستیم مجوز فعالیت بگیریم و همزمان در پنج کشور دنیا دانشگاه شروع به کار می‌کنیم. تلاش‌کردیم در این مدت کارها را به نحو احسن پیش بریم. همه می‌دانند تأسیس یک دانشگاه کار سخت و کاربسیاربزرگی است؛  ان شالله اگر اتفاق خاصی پیش نیاد برای بهمن ماه ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

دفتر کجا واقع شده است؟ نمایندگی هم دارید؟

  •  دفتر اصلی در تهران است، ما نمایندگی فعالی نداریم درحال حاضر و در صورت ایجاد نمایندگی  در سایت خود اعلام می‌کنیم. متاسفانه افراد مختلفی تلاش در کارشکنی دارند ، طرف مقابل مثلا یک زمانی از ما یک مجوز ثبت نام دریافت کرده وبه دلیل آسیب‌های احتمالی  به این مجموعه با کمک حراستمان موفق شدیم جلوی وی را بگیریم. تلاش کردیم اجازه ندهیم  از اسم ما خدای نکرده سواستفاده شود، اگر نمایندگی داشته باشیم در سایت parfa.org.ir اعلام می‌کنیم. ان شالله بتوانند داخل این مجموعه آموزشی کارهای مناسبی برای بچه‌ها انجام بدهند. به متقاضیان دریافت نمایندگی پیشنهاد می‌کنم از طریق دفتر مرکزی این اقدام را انجام دهند.

43

بسیاری تلاش می‌کنند از اسم و کار شما سواستفاده کنند. برای این مشکل چه راهکاری دارید؟

  • ما راهکار اصلی‌مان  این است که شرایط همکاری با خودمان را دشوارتر کنیم تا افرادی که به راستی در حوزه آموزش فعالیت‌های مفیدی داشتند امکان همکاری با ما را داشته باشند.
  • افرادی بتوانند در کنار ما حضور پیدا کنند که افراد ماهر و قابل اعتمادی باشند. پس از اتفاقاتی که در استان لرستان و خراسان رخ داد، تلاش کردیم از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کرده و با متخلفین برخورد قاطع انجام دهیم. به همین دلیل شرایط همکاری را دشوارتر کردیم. در حال حاضر فقط یک نمایندگی موردتأیید ما در حال فعالیت است  که اطلاعات مرتبط با آن  در سایت وجود دارد.

 چرا اسم دانشگاه را گذاشتید دانشگاه بین المللی زاگرس؟

  • داستان جالبی دارد؛ دانشگاه در یک کشور خارجی ثبت شده اما نام زاگرس را برروی دانشگاه گذاشتن برایم غرورآمیز بود.  اول اینکه زاگرس یک رشته کوه بلند و کشیده شده در غرب کشور است. من نیز متولد غرب ایران هستم.  اسامی مانند ایران یونیورسیتی را نمی‌توانستم برروی دانشگاه بگذارم اما با اسم زاگرس موافقت شد. به نظرم اینکه نام یک دانشگاه بین‌المللی زاگرس باشد افتخارآمیز است.  تصور می‌کنم اولین فردی بودم در کشور که دوتابعیتی نیستم اما توانستم در کشوری دیگر مجوز فعالیت یک دانشگاه را دریافت کنم.  خدارا بابت این موضوع شکر می‌کنم با همکاری‌های دولت ترکیه موفق شدیم و از طرح‌هایی که داشتیم استفاده می‌کردند و مشتاق بودند به اجرای پروژه مان. بارها تلاش کردم مجوز احداث دانشگاه در کشور خودم را بگیرم اما موفق نشد.

درحال حاضر در کدام کشورها فعالیت می‌کنید ویا مجوز فعالیت دارید؟

  • درحال حاضر از کردستان عراق، عراق، کشور آذربایجان، کشور لبنان و ایران مجوز فعالیت اخذ شده و در حال انجام کارهای اداری و راه اندازی دفاترمان هستیم.  حجم کار وسیع است و به سرعت به انجام نمی‌رسد. نخستین مجموعه‌ای هستیم که یک فرد ایرانی در کشوری دیگر بدون اخذ تابعیت راه اندازی کرده است. کلاس‌ها هنوز آغاز نشده‌اند. برای ایرانیان مایه افتخار است که یک ایرانی موفق شده چنین کاری انجام دهد. روند کار و مراحل دریافت مجوز بسیار دشوار بود اما این اقدام یک انقلاب آموزشی به ویژه در داخل ایران است.

فعالیت داخل کشور به چه صورت است؟

  • فعالیت‌های ما در داخل کشور در زمینه صلاحیت حرفه‌ای و آموزش‌های بین المللی و فعالیت‌های بین المللی است.  ما نمایندگی دانشگاه جهانی آنلاین هستیم که تحت نظارت اتحادیه اروپا بوده و با تمامی دانشگاه‌ها همکاری می‌کند و یک دانشگاه واسطه است در اصل، موسس دانشگاه زاگرس هستیم؛ Zagros international university و در داخل کشور پردیس رسافنون البرز را تاسیس کرده‌ام. از وزارت کار، سازمان فنی حرفه‌ای، وزارت ارشاد و وزارت علوم مجوز فعالیت داریم.  موسسات جدیدی در کشور ثبت شده اما در اصل مالکیت تمام این موسسات پردیس رسافنون البرز است. شیوه اتخاذ مجوز در ایران ضعف‌هایی دارد و باید اصلاح شود.

مزیت کاری شما با سایر رقبا چیست؟

  • ما مزیت‌های رقابتی بسیاری داریم. در حال حاضر در زمینه فعالیتی که ما انجام می‌دهیم هیچ رقیبی در داخل کشور وجود ندارد چراکه ما به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنیم. تنها موسسه بین‌المللی دارای مجوز هستیم.
  • در رابطه با پژوهشکده آموزشی و ارزشیابی علمی نیز اقدامات بزرگی در حال انجام است. فکر می‌کنم که کار ما بی رقیب است و نیازی به مزیت نیست.   هرچند که با همین دانشگاه جهانی آنلاین به راحتی هر کسی در هر کشوری که بخواهد میتواندبا هزینه‌ای کمتر از اقامت در دیگر کشورها تحصیل کند.  متقاضیان حتی به صورت آنلاین امکان تحصیل دارند و نیازی به اخذ اقامت کشورهای خارجی برای تحصیل نیست. همچنین متقاضیان می‌توانند دوره کالج را همزمان با دریافت بورس بگذرانند.

روال ثبت نام در ایران و در خارج از کشور چگونه است؟

  • اواخر شهریورماه یک آزمون ورودی برای متقاضیان ثبت نام برگزار می‌شود. این آزمون در ۴ گروه پزشکی،دندانپزشکی،داروسازی،پرستاری و دو گروه ویژه صورت می‌گیرد. که آزمون پرستاری،مامایی و علوم آزمایشگاهی در حوزه پزشکی و آزمون دندانساز تجربی در زمینه  دندانپزشکی برگزار می‌شود. تا ۶۰٪ از متقاضیان در آزمون قبول شده و بورسیه می‌شوند. متقاضیان برای ثبت نام در آزمون ورودی می‌توانند به نمایندگی ایران مراجعه کنند. در دیگر کشورها نیز باید به نمایندگی ما در آن کشور مراجعه کرده یا در سایت دانشگاه جهانی آنلاین ثبت نام کنند. در کشورهای دیگر آزمون ورودی در بهمن ماه به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

مراحل اخذ پذیرش متقاضی یا دانشجو در سیستم بین الملل چگونه است؟

  • ابتدا   آزمون ورودی برگزار میشود که بعد از قبولی در این آزمون،برگه پذیرش افراد صادر شده  و سپس دوره کالج آغاز می‌شود. بعد از اتمام کالج، افرادی که به صورت غیرحضوری مراجعه می‌کنند یا قصد دارند هزینه کمتری پرداخت کنند، از دانشگاه جهانی آنلاین می‌توانند ثبت نام کنند. زاگرس نیز یکی از دانشگاه‌هایی است که با دانشگاه جهانی آنلاین قرارداد دارد و در اتحادیه اروپا واقع شده است و دانشجویان بعد از گذراندن 4 ترم می‌توانند به هر دانشگاهی که خواستند منتقل شوند. موسسه پردیس رسا فنون البرز در ایران تنها نمایندگی مجاز ثبت نام دانشجویان است.

برای پذیرش چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • دانشگاه zagros univercity مجوز صدور دیپلم هم دارد. مدارک تحصیلی نیز همان مدارک پیش‌دانشگاهی و دیپلم است. اصل پاسپورت و عکس سفارتی برای ثبت نام مورد نیاز است. دانش‌آموزان مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند با حضور در این دانشگاه مدرک خود را از ترکیه اخذ کنند. اما بسیاری از دانش‌آموزان متقاضی حضور در دانشگاه‌های دیگر کشورهای دنیا هستند. دانشگاه جهانی آنلاین این امر را تسهیل کرده است. و متقاضیان از طرق این دانشگاه می‌توانند از کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، آلمان، روسیه، فرانسه، اسپانیا و دیگر کشورهای دنیا پذیرش اخذ کنند. پس از گذراندن سال تحصیلی در دانشگاه جهانی آنلاین می‌توانند به دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت منتقل شوند.

ظرفیت دانشجویان در هر رشته و مقطع تحصیلی در ترم جدید چند نفر است؟

  • ظرفیت هرمقطع به طور تقریبی، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر برای رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی، پرستاری(هر رشته البته) و ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر برای رشته های پرستاری ،علوم آزمایشگاهی، ومامایی به پزشکی،  حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر برای دندانساز تجربی به دندانپزشکی است. حدودا ۱۰۰ نفر در نهایت برای بورسیه ۶۰٪ ثبت نام میکنیم. این  میزان ظرفیت را دانشگاه جهانی آنلاین به ما اجازه ثبت نام و پذیرش داده است.

آیا شما تکمیل ظرفیت هم دارید؟

  • ما امسال ظرفیت پذیرش هزار نفر را برای ایرانیان داریم و اگر کنسلی داشته باشیم، قطعا تکمیل ظرفیت هم اضافه میشود.  برای دانشجویانی که علاقمندند تحصیلات خود را با دانشگاه جهانی آنلاین بگذرانند. ظرفیت دانشگاه زاگرس از بهمن ماه تا سی درصد‌ به ایرانیان اختصاص داده می‌شود که این عدد را به سالیانه دو هزار‌ نفر از سمت پردیس رسا فنون البرز‌ میرساند.

ظاهرا دانشگاه بین الملل زاگرس به غیر از حوزه پزشکی و پیراپزشکی هم فعال است؟

  • بله ، دانشگاه بین المللی زاگرس بغیر از حوزه های پزشکی و پیراپزشکی در رشته های علوم انسانی و فنی و مهندسی فعالیت دارد و تمام رشته های این دو حوزه تا سطح دکترا در آن تدریس می‌شود.

دانشگاه جهانی آنلاین که برای اولین بار به فردی غیر اروپایی مجوز فعالیت داده اجازه ثبت نام در تمامی حوزه ها را نیز صادر کرده است اما در حال حاضر نحوه کاری ما در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی است.

چرا ترکیه را جهت تاسیس دانشگاه بین الملل زاگرس انتخاب کردید؟

  • شباهت های فرهنگی بسیاری با کشور ترکیه وجود دارد. ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی ندارند. هزینه تحصیل در ترکیه نیز نسبت به دیگر کشورها بسیار کمتر است. همچنین می‌توانند بعد از تحصیل در این کشور از بهترین دانشگاه‌های اروپایی پذیرش بگیرند. چراکه ما عضو اتحادیه اروپا هستیم. در نتیجه انتقال دانشجویان به کشورهای اروپایی نیز ممکن است. شرایط مساعد ترکیه نیز دلیل دیگر انتخاب این کشور برای تاسیس دانشگاه بین‌المللی است.

منبع: ايلنا