آخرین اقدامات در مرز«خسروی» از زبان استاندار کرمانشاه

آخرین اقدامات در مرز«خسروی» از زبان استاندار کرمانشاه

خبرگزاری فارس- کرمانشاه؛ پرستو چمنی، مرز خسروی یکی از پایانه‌های مرزی بین ایران و عراق و واقع در شهرستان قصرشیرین است که از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا به این مرز متعلق است.

مرز خسروی از آن‌جا که قدیمی‌ترین، آسان‌ترین و ارزان‌ترین مسیر عزیمت به شهرهای زیارتی عراق از جمله کاظمین و سامرا است، در این روزها گرم که دمای هوا آن کمتر از مرزهای جنوبی است و مسیرهای منتهی به خسروی به صورت بزرگراهی است انتخاب مناسبی برای زائران در راستای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی است.

از سال گذشته، امکاناتی متناسب با شرایط برای تردد زوار از مرز خسروی فراهم شد و امسال هم با توجه به شرایط روز؛ امکانات فراهم شده، تقویت شد. به طوریکه به ۱۷ شهر تابعه استان کرمانشاه که در مسیر تردد زوار اربعین حسینی قرار دارد در راستای فراهم کردن امکانات برای ایام اربعین کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی شده و علاوه بر امکانات وزارتخانه‌ها هم تاکنون بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرف زیرساخت‌های اربعین در این استان شده است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت مرز خسروی با توجه به اینکه کمتر از ۴۸ ساعت دیگر رسما عملیات اربعین ۱۴۰۲ در استان آغاز خواهد شد، به سراغ ارشدترین مقام اجرایی استان رفته‌ایم.

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در این خصوص، اظهار کرد: کرمانشاه دروازه کربلا، درگاه زیارتی عتبات عالیات است؛ از سالیان دور به لحاظ آنچه که از پدران و مادران خود به ارث بردیم همواره خدمت‌گذار زائران اربعین حسینی بوده‌ و هستیم.

وی ادامه داد: نسل‌ها قدیمی، امروزی و جدید هم به واسطه این آمد و رفت‌های زائران سیدالشهدا(ع) در مباحث معنویتی اربعین (ع) استفاده فکری و معنوی برده، می‌برند و خواهند برد. خدمت به زوار ابا عبدالله الحسین(ع) یک سود معنوی هنگفتی‌ست که قابل محاسبه نیست.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بحث این سفر معنوی به انگیزه مبارک اربعین، امکانات و داشته‌های مادی استان تقویت شده تا بعد از مراسم اربعین این موهبت برای هم‌استانی‌ها ماندگار بماند.

وی با تشکر و قدرانی از تلاش و زحمات مسؤولان دوران‌های قبلی در مسیر تردد زوار اربعین در استان، خاطرنشان کرد: در ادامه تلاش‌های گذشته، امسال الحمدالله کارهای خوبی در مرز بین‌المللی خسروی انجام شده است.

*فعالیت شبانه‌روزی مرز خسروی

صحرایی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی در راستای ۲۴ ساعته شدن تردد زوار، افزود: اگر اتفاق غیرمترقبه پیش نیاید؛ طبق توافقات و مصوبات بین دو کشور ایران و عراق، مرز خسروی به صورت شبانه‌روزی فعال خواهد بود.

وی یادآور شد: همین ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز به عنوان یک اتفاق بزرگ، تسهیلی بسیار جدی‌ست که خیلی از مشکلات دیگر را مرتفع می‌کند؛ چرا که متوقف شدن زائران پشت درب، خود شروعی برای یک سری مشکلات بعدی است، لذا اگر بتوانیم این فعالیت ۲۴ ساعته شدن مرز را حفط کنیم خیلی از مشکلات به طور طبیعی از بین می‌روند.

* افزایش گیت‌ها در مرزهای خسروی و منذریه

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: به تناسب فعالیت شبانه‌روز مرز باید امکانات هم برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران فراهم شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته تعداد میزهای خدمت ورود و خروج(گیت‌ها) محدود با چیدمانی کاملا غیرفنی به موازات مسیر مسافران، سبب ازدحام زائران شده بود.

صحرایی با اشاره به راه‌اندازی بیش از ۹۰ گیت در طرف عراقی، ادامه داد: ۵۸ گیت هم در مرز خسروی فعال است، البته تا ۷۰ گیت هم قابل ارتقا است. همین افزایش تعداد گیت‌ها سهولت آمد و رفت را بیشتر ‌می‌کند.

وی یادآور شد: این تعداگیت در مرز خسروی برای توازن با طرف عراقی کافی است، چون با سیستمی که ما در اختیار داریم زمان پذیرش و خروج مسافر در طرف ایران به نسبت طرف عراقی، پایین‌تر خواهد بود.

*احداث ۱۲ هزار متر سایبان در مرز خسروی

استاندار کرمانشاه در ادامه به یکی از مهمترین مباحث برای جلوگیری از گرمازدگی زائران اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار مترمربع سایبان ایجاد شده که ۷ هزار مترمربع آن جدید است.

وی تصریح کرد: در مرز خسروی زائران با ورود به پایانه‌ بعد از نقطه صفر مرزی زیر سایبان مجهز به مه‌پاش و پنکه‌های خنک کننده؛ مقداری از این سایبان در آن طرف مرز طبق هماهنگی صورت گرفته با استاندار بعد از گیت‌‌ها هم ادامه یافته است.

صحرایی به احداث و بازسازی چندصد سرویس بهداشتی در مسیر تردد زوار در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰۰ سرویس بهداشتی در محدوده سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و خسروی احداث و بازسازی شده، البته در محدود پایانه این اتفاق قابل توجه است چون بعد از نقطه صفر مرزی همین خدمت در مرز عراق تا پارک‌سوار ادامه دارد.

*۷ نقطه خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی در مرز خسروی

وی با بیان اینکه هفت نقطه خدمات‌رسانی بهداشت و درمان در مرز فراهم شده است، اظهار کرد: سه نقطه از آن‌ها بیمارستانی است، در ورودی مسیر خسروی (سه‌راهی نصرآباد) بیمارستان سیار سپاه پاسدارن، ابتدای پایان مرزی خسروی در ۲ هزار مترمربع بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی و در نقطه صفر بیمارستان ارتش با اتاق‌های سرد، عمل جراحی و… مستقر می‌شوند.

صحرایی از فراهم شدن امکانات پذیرایی برای زائران سخن گفت و افزود: از ورودی استان تا خروجی، مواکب‌ پراکندگی دارند اما تراکم در محدوده خروجی بیشتر است؛ موکب‌های بزرگ تجمعی مانند موکب سپاه پاسدارن، موکب بزرگ وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان، ارتش و موکب‌های بزرگ مردمی با امکانات پذیرایی و اسکان از پایانه تا ورودی خسروی مستقر خواهند شد.

*افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها

وی از افزایش پارکینگ‌ها نسبت به سال گذشته در این مرز خبر داد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۶۰ هزار خودرو ظرفیت پذیرش داریم، البته به صورت غیررسمی محل‌های دیگری قابل الحاق به این مجموعه هستند؛ تلاش می‌شود امسال خدمت‌رسانی منظم‌تر و دقیق‌تر باشد به لحاظ قیمت، هم قیمت مصوبی اعلام خواهد شد.

* افزایش ظرفیت حمل و نقل

صحرایی گفت: در زمینه حمل و نقل چه در مرز ایران(مرز خسروی) و چه در مرز عراق(منذریه) پیگیری‌های مفصلی صورت گرفته؛ در دو طرف تلاش شده حداکثر تسهیل را برای زائران داشته باشیم.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: اتوبوس‌های ایرانی و عراقی در مسیرهای مشخص آماده خدمات‌رسانی هستند، قسمتی در مرز خسروی برای حمل و نقل زائران به پایانه مرزی و قسمتی در عراق، مرز منذریه به منظور جابجابی زوار به سمت مقاصد خاصی، تمرکز خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش برای مرتفع کردن مشکل حمل و نقل است به طوریکه از مجموعه استان‌های معین و همراهانی که کمک می‌کنند، اتوبوس‌هایی به مرز منتقل می‌شود تا به زوار خدمت‌رسانی کنند. در طرف مقابل هم اتوبوس‌ها دولتی عراق و تعدادی از شرکت‌های خصوص با قیمت‌های مصوبی خدمات‌رسانی می‌کنند. متناسب با تعداد جمعیت ظرفیت قابل افزایش است.

*پایدارسازی و ماندگاری زیرساخت‌های ارائه خدمات به زائران برای مردم استان

وی با بیان اینکه خدمات زیرساختی عمومی است، گفت: شهرداری‌هایی که در مسیر حرکت زائران هستند با دریافت بودجه، امکاناتی را برای خدمت‌رسانی به زائران فراهم کرده که بعد از مراسم اربعین، این امکانات در اختیار شهروندان ساکن در شهرهاست و این سرمایه‌گذار خوبی است که از برکات اربعین شامل حال استان می‌شود.

وی اشاره‌ای هم به خدمات ماندگار سفر اربعین در راه‌های استان داشت و افزود: با توجه به اینکه ۴۱ درصد صادرات کشور به سمت عراق از استان کرمانشاه انجام می‌شود و در مسیر صادرات و واردات کشور هستیم باید مرزهای استان را تقویت و به روزرسانی کنیم و این فقط منحصر به ایام اربعین نیست.

صحرایی احداث جاده برکت را یک نمونه از خدمات ماندگار دانست و افزود: جاده برکت مسیری کاملا راهبردی است که به موازت مسیر زائران ایجاد می‌شود؛ کمک می‌کند که در طول سال از جمله در ایام اربعین به موازت اینکه مسافران با ایمنی بیشتر آمد و رفت می‌کنند، صادرات و واردات هم متوقف نشود.

وی تصریح کرد: برخی از شبکه‌های معاند عکس‌های حال حاضر جاده برکت در کنار عکس‌های از جاده روستایی مقایسه می‌کنند. این غرض ورزی جاهلانه‌ای است چرا که این جاده برای ارتقای ترانزیت و تجارت استان ایجاد شده ماجرای اربعین مدت محدودی است ۱۵ الی ۲۰ روز، تمام می‌شود تا سال بعد، اما این جاده برای تجارت استان در طول سال ایجاد شده تا در خدمت تجارت، معاملات و آمد و رفت استان کرمانشاه باشد.

*۸ نقطه حادثه خیز جاده های کرمانشاه اصلاح شد

صحرایی یادآور شد: در پهنه استان رکورد بسیار خوبی را در بهسازی جاده‌های استان ثبت کرده‌ایم؛ تا چند روز آینده به مرز ۳۰۰ کیلومتر می‌رسیم یعنی از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان بهسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۸ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان در این ایام مرتفع شده و ایمنی راه‌ها بالا رفته، خاطرنشان کرد: بهسازی جاده‌ها هم خدمات ماندگار به مردم استان است، فرقی نمی‌کند چه مهمانان داشته باشیم چه زائر، باید جاده بازسازی شود.

صحرایی، از افزایش ظرفیت قطار و پروازها در ایام اربعین خبر داد و اظهار کرد: طبق قول‌های داده شده، تا هفته آینده پروازهای تهران- کرمانشاه- نجف و بالعکس برقرار خواهد شد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ارتقای خدمت‌رسانی جایگاه‌های سوخت در مسیر زوار اربعین، گفت: وزیر نفت اطمینان داده که در زمینه سوخت مشکل نخواهیم داشت.

وی در خصوص آمار زائرانی اربعین حسینی، گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات فراهم شده در مرز خسروی، پیش‌بینی‌ تردد یک میلیون زائر را داریم.

صحرایی با بیان اینکه جمعه ۲۷ مردادماه رسما عملیات اربعین در استان شروع خواهد شد از هموطنان و همچنین هم‌استانی‌ها خواست، با تأمل و دقت مسیر با کیفیت و بهتری را برای سفر اربعین انتخاب کنند. مرز خسروی نزدیک‌ترین، قدیمتی‌ترین، آماده‌ترین و به‌روزترین مرز برای خروج از کشور و مشرف شدن به عتبات عالیات، آماده پذیرای زوار است.

پایان پیام/پ

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.