گزینه‌های جدید واشنگتن برای تنش‌های خلیج فارس؛ توافق بر هم می‌خورد؟

اهمیت توافق تبادل زندانیان

گزینه‌های جدید واشنگتن برای تنش‌های خلیج فارس؛ توافق بر هم می‌خورد؟

اکوایران: مقامات دولت بایدن گفتند که انتظار دارند ایران گام‌های تنش‌زدایی را بردارد. آن‌ها همچنین استفاده از گزینه‌های مختلف برای جلوگیری از هرگونه اقدام تهاجمی در خلیج فارس را ادامه خواهند داد.

گزینه‌های جدید واشنگتن  برای تنش‌های خلیج فارس؛ توافق بر هم می‌خورد؟

به گزارش اکوایران، در بحبوحه توافقی که باعث شد تهران چهار آمریکایی زندانی را پیش از آزادی کامل به حبس خانگی منتقل کند، دولت بایدن از نزدیک به دنبال نشانه‌هایی است که ایران قصد کاهش تنش‌ها در منطقه را دارد.

به نوشته المانیتور، روز سه‌شنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مقامات آمریکایی همچنان بر بازگرداندن آن آمریکایی‌ها و یک شهروند آمریکایی دیگر به خانه متمرکز بوده و افزود که تعامل دیپلماتیک با ایران در موضوعات دیگر، مانند برنامه هسته‌ای این کشور ممکن نیست تا زمانی که ایران نشانه‌هایی تنش‌زدایی را نشان دهد.

بلینکن در یک نشست مطبوعاتی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «هیچ چیزی در مورد رویکرد کلی ما نسبت به ایران تغییر نکرده است. ما به دنبال استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی هستیم». این دیپلمات ارشد گفت: «ما به صراحت گفته‌ایم که ایران باید برای ایجاد فضا برای دیپلماسی تنش‌زدایی کند. انتقال زندانیان ما به خارج از زندان و در حبس خانگی به هیچ جنبه دیگری از سیاست ما در قبال ایران مرتبط نیست».

اهمیت توافق تبادل زندانیان

اگر پنج شهروند آمریکایی به طور کامل آزاد شوند، انتظار می‌رود که ایران به حدود ۶ میلیارد دلار وجوه مسدودشده در بانک‌های کره جنوبی از طریق حسابی که توسط دولت قطر مدیریت می‌شود، دسترسی محدود داشته باشد. مقامات دولت بایدن می‌گویند که این بودجه فقط برای خرید کالاهای بشردوستانه قابل استفاده بوده و ایالات متحده نظارت دقیق خواهد داشت.

روز جمعه، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که می‌تواند از این پول به هر نحوی که صلاح می‌داند استفاده کند؛ موضعی که مقامات آمریکایی در بحبوحه نگرانی‌هایی که ایران می‌تواند این سرمایه‌ها را به سمت برنامه‌هایی که خلاف منافع آمریکاست هدایت کند، رد کرده است. روز جمعه، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به المانیتور گفت: «تبدیل‌پذیری این پول‌ها همیشه یک نگرانی بوده و دولت آمریکا به دقت آن را زیر نظر خواهد داشت».

بلینکن در روز سه‌شنبه گفت که نمی‌تواند گزارش روز جمعه وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران شروع به رقیق‌کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد خود کرده است را تأیید کند؛ اقدامی که می‌تواند به تحقق درخواست گسترده واشنگتن برای کاهش تنش‌ها کمک کند. بلینکن به خبرنگاران گفت: «ما از هر اقدامی که ایران برای کاهش تنش فزاینده تهدید هسته‌ای که از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران ایجاد کرده، استقبال می‌کنیم». او افزود: «هیچ توافقی بین ما در مورد مسائل هسته‌ای وجود ندارد. توافقی که ما دنبال می‌کنیم، برای بازگرداندن کسانی است که در ایران بازداشت شده‌اند و این یک موضوع کاملاً جداگانه است».

تنش‌های دریایی

گام‌های ایران در جهت آزادی پنج آمریکایی به دنبال تقویت نظامی قابل‌توجه آمریکا در منطقه خلیج فارس در پاسخ به تلاش‌های نیروی دریایی ایران برای توقیف کشتی‌های نفتکش تجاری است. المانیتور قبلاً گزارش داده بود که مقامات ارشد پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده برای قراردادن تفنگداران دریایی آمریکا بر روی نفتکش‌های تجاری به منظور جلوگیری از توقیف آن‌ها توسط ایران بوده‌اند.

انتظار می‌رفت که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در اواخر هفته گذشته در جریان نشست‌های داخلی با مقامات ارشد پنتاگون، این طرح را بررسی کند. منابع المانیتور گفتند که تا روز سه‌شنبه، این وزارتخانه هیچ اعلامیه‌ای درباره تأیید این طرح نداده، اگرچه مقامات نظامی همچنان به بررسی گزینه‌ها ادامه داده و منتظرند ببینند که ایران در منطقه چه اقدامات دیگری انجام خواهد داد.

یک مقام آمریکایی در اواخر هفته گذشته به المانیتور گفت: «گزینه‌های دیگری به جز استقرار تفنگداران دریایی در کشتی‌های نفتکش تجاری نیز وجود دارد».

آزادی زندانیان آمریکایی هنوز نهایی نشده و کارشناسان می‌گویند که عواملی (مانند تنش‌ها در آبراه‌های خلیج فارس) وجود دارند که می‌توانند این توافق را بر هم بزنند.

در آخر هفته و پس از تهدیدی که نشان‌دهنده توقیف احتمالی قریب‌الوقوع کشتی‌های خارجی توسط ایران بود، ائتلاف امنیت دریایی به رهبری ایالات متحده در خلیج فارس به کشتی‌های تجاری هشدار داد که «تا حد امکان به دور از آب‌های سرزمینی ایران حرکت کنند». آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز روز یکشنبه از کشتی‌های منطقه خواست تا احتیاط کرده و گفت که از «افزایش تهدید در مجاورت تنگه هرمز» آگاه شده است.

در همین رابطه:

  • فلج سیاستی در تل‌آویو؛ سیگنال تلخ توافق ایران و آمریکا برای اسرائیل
  • زندانی دوتبعیتی جامانده وارد اعتصاب غذا شد
  • توافق زندانیان بن‌بست تهران – واشنگتن را می‌شکند؟

منبع: اکوایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.