عظیمی: از ابتدای سال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و شرایط تحریم موفق به افزایش حدود ۲۰درصدی تولید شده ایم و این میزان در نیمهدوم سال به ۳۰درصد خواهد رسید
مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به برنامه این شرکت درخصوص توسعه خودروهای برقی و هیبرید، تصریح کرد: «همراستا با سیاستهای کلان اقتصاد کشور و وزارت صمت و در راستای کاهش مصرف سوخت که درحالحاضر نیاز روزانه مازاد بر ظرفیت تولید آن است، توسعه خودروهای برقی و هیبرید را دنبال میکنیم و نمونه خودرو برقی تولیدشده ایرانخودرو به تایید وزیر محترم صمت نیز رسیده است.»
علیمردان عظیمی در نشست با رییس، نایبرئیس، سخنگو و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، توسعه خودرو برقی را الزامی برای ایرانخودرو عنوان کرد و لازمه دستیابی به اهداف این حوزه را ایجاد زیرساختهای لازم و مقدمات استفاده از خودرو برقی در کشور دانست و افزود: «پیشبینی میکنیم در صورت ایجاد الزامات، در کمتر از دو سال آینده بتوانیم نخستین خودرو برقی ایرانخودرو را وارد بازار کنیم.»
وی از رونمایی از نسخه برقی محصول «ریرا» در مهرماه امسال خبر داد و گفت: «از پاییز امسال، برنامهریزی برای تامین قطعات این خودرو را آغاز خواهیم کرد و طبق برنامه طی ۱۸ماه تا دو سال این خودرو را به تولید انبوه خواهیم رساند.»
ظرفیت تولید ۱۰هزار دستگاه خودرو برقی برای شبکه تاکسیرانی
عظیمی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید خودرو برقی اظهار کرد: «با اختصاص صرفهجویی حاصل از کاهش مصرف سوخت به تولید خودرو برقی، بهویژه در شبکه تاکسیرانی که ظرفیت تولید ۱۰هزار دستگاه در سال وجود خواهد داشت، میتوان زمینه تسریع در اجرای این پروژه را ایجاد کرد.»
وی تولید خودرو هیبرید را نیز از دیگر پروژههای توسعهای ایرانخودرو برشمرد و با بیان اینکه استفاده از این خودروها سبب کاهش قابل توجه و بهینهسازی مصرف بنزین خواهد شد، افزود: «نمونه اولیه تارای هیبرید ایرانخودرو ظرف ۱۶ماه آینده به تولید خواهد رسید و شرایط تولید بهتری را نیز خواهد داشت.»
عظیمی طراحی موتور سه سیلندر را دیگر پروژه توسعهای ایرانخودرو دانست و گفت: «نخستین موتور از این خانواده در بهار سال آینده به تولید میرسد و به این ترتیب گام بلندی در مسیر کاهش مصرف سوخت برداشته خواهد شد.»
رفع ایراد ۳۴ قطعه با سهم ۶۵درصدی در مراجعات به شبکه خدمات
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو همچنین از افزایش کیفیت محصولات این گروه صنعتی با رفع ایراد ۳۴ قطعه شناساییشده در شبکه تامین که علت ۶۵درصد از مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش است تا پایان پاییز خبر داد. وی با بیان اینکه آماری که از وضعیت تولید روی کاغذ ثبت میشود را قابل قبول نمیدانیم، تصریح کرد: «باید افزایش کیفیت برای مشتریان قابللمس باشد و بر همین اساس، ایرادات مربوط به ۳۴ قطعات را شناسایی کردهایم که علت بخش اصلی مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش بوده است و با برنامههایی که برای رفع ریشهای این ایرادات تعریف کردهایم، در ماهدوم پاییز امسال شاهد جهش قابلملاحظهای در کیفیت محصولات و کاهش میزان مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش خواهیم بود.»
وی با تاکید بر اینکه در حال اجرای کیفیت و استاندارد در سطح قطعهسازان هستیم، ادامه داد: «انتظار داریم با این رویکرد بتوانیم تحول مهمی را در کیفیت محصولات رقم بزنیم.»
عظیمی در تشریح مشکلاتی که گریبانگیر صنعت خودرو است، اظهار کرد: «صنعت خودرو مشکلاتی دارد که برخی سیاستهای نادرست به این مشکلات دامن زده است؛ اگر مشکل قیمتگذاری دستوری حل نشود، امکان اجرای دقیق و بهموقع پروژهها وجود نخواهد داشت.»
وی افزود: «باید خودروسازان و نهادهای مرتبط با قیمتگذاری با تشریح شاخصهای تاثیرگذار در بهای تمامشده تولید به ادبیات مشترکی برسند تا به دور از نظرات غیرکارشناسی سبب توزیع یارانه از جیب سهامداران به برخی افراد که مشتریان واقعی و نهایی نیستند، نشوند و از زیان بیشتر صنعت خودرو نیز جلوگیری کنند.» مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد: «در شرایطی که نهادههای تولید با قیمتهای بورس خریداری میشود، نمیتوان محصول را با قیمت دستوری و بسیار پایینتر از بهای تمامشده تولید به فروش رساند و این بر خلاف اصول اقتصاد است.»
وی همچنین اعلام کرد: «از ابتدای سال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و شرایط تحریم موفق به افزایش حدود ۲۰ درصدی تولید شده ایم و این میزان در نیمه دوم سال به ۳۰ درصد خواهد رسید.»
وی تصریح کرد: «با آزادسازی قیمتها نیاز به هیچ حمایتی نداریم و میتوانیم با برنامهریزی براساس ظرفیتهای تولیدی، محصولات باکیفیتتری را تولید کنیم و تحویل مشتریان دهیم.»
کاهش مراجعات به شبکه خدمات پسازفروش با ارتقای کیفیت قطعات
در همین راستا، مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه تمام ظرفیت و توان شبکه تامین ایرانخودرو به کار بسته شده است تا با ارتقای کیفیت قطعات، مراجعه مردم به شبکه خدمات پس از فروش به حداقل ممکن کاهش یابد، تصریح کرد: «هیچ یک از مشکلات کمبود ارز، انرژی و سایر مشکلات محیطی حوزه خودرو تاثیری بر تداوم جریان عبور مستقیم تولید نخواهد داشت.»
کیانوش پورمجیب تصریح کرد: «بیش از یک سال است که حتی یک خودرو ناقص در گروه صنعتی ایرانخودرو تولید نشده است.»
وی از عزم گروه صنعتی ایرانخودرو بهمنظور تحقق پنج استاندارد جدید در محصولات تا پایان سال جاری خبر داد و تاکید کرد: «گروه صنعتی ایرانخودرو همسو با منافع کشور و بهمنظور رعایت حقوق مصرفکنندگان، محصولات قدیمی را با تولید و ارایه محصولات جدید، از رده خارج خواهد کرد.»
پورمجیب با اشاره به دستاوردهای طرح تحول کیفی قطعات و تعریف ۵۹ پروژه بهبود کیفی برای ۵۹ قطعه بر اساس گزارشهای دریافتی از خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: «شاخصهای مراجعه مشتریان به خدمات پس از فروش، نشاندهنده موفقیت و اثربخشی پروژههای تحول و بهبود کیفیت قطعات است.»
مدیرعامل ساپکو با اشاره به رویکردهای نظاممند کیفیت در گروه صنعتی ایرانخودرو، از تعریف ۳۴ پروژه بهبود کیفیت قطعات خدمات پس از فروش در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: «کیفیت، مسیری پیوسته و از تاکیدات اصلی مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در راستای جلب رضایت مشتری است و تمام توانمان را به کار گرفتهایم تا با ارتقای کیفیت قطعات، مراجعه مردم به خدمات پس از فروش پس از تحویل خودرو را به حداقل ممکن کاهش دهیم.»
منبع: دنیای خودرو