کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق‌‎های روشن در سایه محرومیت

کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق‌‎های روشن در سایه محرومیت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: سنگ روی سنگ، بنای مدارسی قدیمی در کهگیلویه و بویراحمد را رقم زده و سالهاست ترس از فروریختن‌ها، دلهره را مشق ذهن دانش آموزان و معلمین استان می‌کند.

افق‌های روشن در دل محرومیت‌ها

مهر در راه است و بوی ماه مدرسه از حوالی دور و نزدیک کهگیلویه و بویراحمد ذوق فصلی جدید را با تکیه بر افق‌های روشن در دل دانش آموزان روایت می‌کند.

ماه مدارس صدای پایش ذوق را در چشمان دانش آموزان جاری کرده تا در سایه امن عدالت آموزشی دفتر مشق بگسترانند و آینده‌ای روشن را بی دغدغه تر از همیشه بر ذهن و جان گره بزنند.

سرزمینی با ۹ هزار کلاس درس و ۳ هزار و ۱٠ آموزشگاه، همچنان رنگ محرومیت را بر بسیاری از مدارس خود می بیند. اما شوق تحصیل تا دور ترین نقاط استان جریان دارد.

کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق های روشن در سایه محرومیت

استانی با توپوگرافی کوهستانی که گاهاً زیرساخت‌ها و مشکلات آن، دانش آموزانش را به سمت بازماندگی از تحصیل سوق می‌داد، علیرغم تمام تلاش‌ها، همچنان کمبودهایی را بر خود می بیند.

۵٠ درصد مدارس سنگی کشور در یک استان است

مدارس سنگی چالشی برای استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که قریب به ۵٠ درصد این مدل مدارس کشور را در خود جای داده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وجود ۴۸۳ مدرسه سنگی ناایمن در سطح استان یک آسیب است.

سید علی احمد زاده افزود: باید در سطح استان مدارس کانکسی جمع آوری نیز شوند.

احمدزاده عنوان کرد: از وزیر آموزش و پرورش خواستیم تمامی خیرین مدرسه ساز کشور را برای چند سال به سمت کهگیلویه و بویراحمد سوق دهند.

وی افزود: با اعتبارات استانی و سفر، مدارس سنگی برچیده نمی‌شود و لازم است از همه راه‌ها به آموزش و پرورش کمک شود.

چنین آماری فاجعه است

احمد زاده با اشاره به اینکه وجود نزدیک به ۵۰ درصد مدارس سنگی کشور در کهگیلویه و بویراحمد یک فاجعه است، افزود: ما به شدت نیازمند انجام کارهای زیربنایی و اصولی هستیم.

کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق های روشن در سایه محرومیت

مدارس کانکسی جمع آوری می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز از جمع آوری مدارس کانکسی بالای ۱٠ نفر تا مهر ماه ۱۴٠۲ خبر داد.

حسنعلی عزت خواه در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: مدارس کانکسی بالای ۱٠ نفر استان تا شروع مهر ماه جمع آوری می‌شوند.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم نیز بر پایان دادن به فعالیت مدارس کانکسی است، تصریح کرد: در محور مدارس سنگی نیز باید تلاش شود که ساخت مدارس ایمن و جدید در برنامه‌ها دیده شود.

عزت خواه از تحصیل قریب به ۱۷٠ هزار دانش آموز در استان خبر داد و گفت: ۱۴ هزار معلم نیز در استان فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه ۳ هزار و ۱٠ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس زیرساخت‌های آموزشی استان را تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: تاکید ما بر تحقق عدالت آموزشی بوده و ۷٠٠ مدرسه زیر ۱٠ نفر نیز فعال است.

عزت خواه به چالش‌های پیش روی سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: در شهرستان بویراحمد ترافیک و رشد جمعیت دانش آموزی را داریم که برخی مدارس را بر پایه فعالیت دو شیفت سوق می‌دهد.

اختصاص ۴٠ چادر برای عشایر «کوچ رو»

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷ مدرسه عشایری «۲ کلاسه و ۱ کلاسه» تا مهر ماه در استان افتتاح می‌شود.

علی رحیمی انور افزود: جمع آوری مدارس کانکسی در استان در دستور کار بوده و چندین مدرسه جدید تا مهرماه به بهره برداری می‌رسد.

کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق های روشن در سایه محرومیت

وی با بیان اینکه برای عشایر «کوچ رو» استان ۴٠ چادر آموزشی فعالیت دارد، اظهار کرد: در این بخش نیز دستیابی به عدالت آموزشی محور برخوردار سازی ها بوده است.

رحیمی انور به حمایت آموزشی ۴ هزار دانش آموز عشایری اشاره کرد و گفت: طرح‌های مختلف آموزشی در کنار آموزش‌های درسی دیده شد.

وی از افتتاح هنرستان شبانه روزی عشایر در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این هنرستان ظرفیت بسیار بالایی برای پذیرش از تمام مناطق استان دارد.

رحیمی انور با تاکید بر اینکه تمام چادرهای عشایری به روز شد، گفت: سه کانکس جدید نیز برای مناطق با پوشش دانش آموزی زیر ۱٠ نفر منتقل شد.

رحیمی انور از فعالیت ۵۲۱ معلم عشایری در استان خبر داد و اظهار کرد: پوشش مناطق مختلف توسط معلمین حوزه عشایری انجام می‌شود.

رحیمی با اشاره به حمایت از جامعه معلمین عشایری، اظهار کرد: رسیدگی به پرونده رتبه بندی ۵۱۳ معلم عشایری نیز در استان محقق و بر این اساس، اقدامات لازم اجرایی شد.

رئیس آموزش و پرورش عشایر استان، تصریح کرد: بیش از ۵ هزار ردیف ابلاغی بر حسب ساعت آموزشی برای ۵٠۱ پرسنل در سامانه جامع نیروی انسانی و همچنین ۸۴ ردیف غیر ابلاغی به ثبت رسید.

کابوس آوار سنگ‌ها در حوالی مدارس/ افق های روشن در سایه محرومیت

وی ابراز داشت: برای ۲۱٠ مدرسه درخواست شناسه ملی برای هویت بخشی انجام گرفته و قریب به ۱٠٠ درصد این مدارس ثبت شناسه شد.

رحیمی انور به توسعه، تأمین، تجهیز و ارتقای زیرساخت‌ها اشاره کرد و عنوان داشت: دو چمن مصنوعی برای اولین بار در محور آموزش و پرورش عشایر به بهره برداری رسید.

مهر و مهرها از راه خواهد رسید و تحقق سقفی امن و امان در دور و نزدیک کهگیلویه و بویراحمد شیرینی تحصیل را بر چهره دانش آموزان این دیار محروم دو چندان می‌کند و خواب هیچکس در ترس از مدارس سنگی تلخ نخواهد بود.

منبع: مهر