تحلیل بنیادی سهام وبملت/ جهش 3 برابری سود بانک ملت در بهار

فاندا منتال

بانک ملت که از لیدرهای مهم گروه بانکی محسوب می‌شود، در سه ماهه ابتدایی امسال عملکرد نسبتا خوبی از خود بر جای گذاشت. به طوری که سود خالص این بانک در بهار امسال نسبت به بهار 1401 بیشتر از سه برابر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نگاهی به عملکرد ماهانه بانک ملت نشان می‌دهد، وام‌های پرداختی این بانک در تیرماه به بیشترین مقدار خود در سال 1402 رسیده است و در نگاه اول، وبملت چشم‌انداز خوبی برای درآمد خود به ارمغان آورده است. چرا که در صورت ادامه روند صعودی وام‌های پرداختی بانک ملت، در آینده نزدیک درآمد «ملت» از این محل افزایش خواهد یافت.

اما بررسی دقیق‌تر گزارش‌های‌ عملکرد ماهانه وبملت نشان می‌دهد این بانک در تیرماه موفق شد در مجموع بیشتر از 90 هزار و 115 میلیارد تومان، وام به مشتریان خود پرداخت کند. هرچند این عدد رکورد تسهیلات اعطایی پرداختی ماهانه سال 1402 را شکست، اما باید توجه داشت میانگین وام‌های ماهانه پرداختی بانک ملت در 13 ماه گذشته، حدود 92 هزار و 448 میلیارد تومان ثبت شده است.

بانک ملت

شروع نسبتا خوب بانک ملت در سال 1402

حال با این اوصاف، وبملت سال 1402 خود را چگونه شروع کرده است؟ بررسی صورت‌های مالی سه ماهه بانک ملت برای پاسخ به این سوال کافیست. اگر نگاهی به این گزارش انداخته شود، مشخص می‌شود که بانک ملت از محل تسهیلات اعطایی خود در سه ماهه سال 1402 حدود 33 هزار و 170 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که در مقایسه با درآمد 27 هزار و 103 میلیارد تومانی زمستان 1401 حدود 22.4 درصد رشد کرده است.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

همچنین درآمد بهار 1402 بانک ملت از محل تسهیلات اعطایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز حدود 53 درصد افزایش داشته است. به علاوه، خالص درآمد کارمزد این بانک در فصل بهار حدود سه هزار و 803 میلیارد تومان ثبت شده که در مدت مشابه سال گذشته، هزار و 608 میلیارد تومان کمتر از این مقدار بود.

مطالعه بیشتر: پیش بینی بورس شنبه 28 مرداد 1402 / روند اصلاحی بازار سهام ادامه دارد؟

سود خالص بانک ملت

اما این موضوع برای افزایش سودسازی بانک نسبت به زمستان کارساز نبود. چرا که بانک ملت در این فصل نتوانست از مبادلات ارزی خود درآمد کسب کند و عددی معادل 825 میلیارد تومان از این محل زیان کرد. این در صورتی بود که بانک ملت در زمستان سال گذشته از این محل بیشتر از 22 هزار و 122 میلیارد تومان درآمدزایی داشت. همین موضوع کافی بود تا بانک ملت نتواند سود خالص زمستان خود را افزایش دهد.

در سمت دیگر، نتایج مبادلات ارزی این بانک در بهار سال گذشته نیز جالب نبود. به این ترتیب باید گفت در مجموع بانک ملت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته عملکرد بهتری از خود ثبت کرده است. به طوری که سود خالص خود را از دو هزار و 917 میلیارد تومان به 9 هزار و 118 تومان رسانده است. همین موضوع کافی بود تا وبملت بتواند پس از انتشار گزارش فصلی رشد خوبی را تجربه کند.

عملکرد فصلی بانک ملت

اما این‌طور نبود و سهام این بانک از زمان انتشار گزارش فصلی تا کنون، نه تنها افزایشی را تجربه نکرده بلکه حدود 0.2 درصد نیز کاهش قیمت داشته است. به همین بهانه باید دید سهام بانک ملت از نظر بازدهی چه جایگاهی در گروه خود دارد.

نگاهی به معاملات گروه بانکی نشان می‌دهد، شاخص گروه بانک در یک ماه گذشته بیشتر از پنج درصد کاهش داشته است که این عدد در سهام بانک ملت حدود 0.64 درصد بود. همچنین در بازه زمانی سالانه نیز این سهم بهتر از گروه خود عمل کرده است. به طوری که وبملت با رشد 84 درصدی در یک سال حدود 64 درصد بازدهی بیشتری از میانگین گروه خود به ثبت رسانده است.

مطالعه بیشتر: چگونه 6 هزار میلیارد تومان سرمایه سهامداران در «وسدید» سوخت؟/ ماجرای یک سهم پرحاشیه

در نهایت باید گفت، بانک ملت در بهار عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت. هرچند تاثیر گزارش فصلی این بانک در قیمت سهام آن مشهود نیست اما وضعیت بازدهی سهم نشان می‌دهد، گزارش‌های وبملت آنچنان هم بی‌تاثیر نیست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

منبع: تجارت‌نیوز